Permalänk
Medlem

Corsair RGB-ram protokoll?

Har införskaffat ett par Corsair Vengeance RGB PRO där man kan styra led-belsyningen med deras iCue-progrmvara.
Nu undrar jag hur dessa leds accessas egentligen? Vad är det för protokoll för att prata med led-belysningen och tala om hur den ska bete sig?
Anledningen tilll att jag undrar är för att jag tänkt att köra Windows i en VM i linux för att få tillgång till ICue-programvaran och lite annat jag behöver från Windows lite då och då. Kör normalt Linux där iCue inte finns.
Men jag tvivlar på att jag kommer komma åt hårdvaran från min Windows VM.
Ramminnena sitter ju i dess slots på moderkortet och är ju inte inkopplat i USB eller liknande, annars kunde man ju gjort en passthrough på nån form av USB-controller, men gissar att det inte går i detta fall..

Obs, vill inte dualboota Windows enbart för denna funktion...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

du kan testa openrgb.
https://gitlab.com/CalcProgrammer1/OpenRGB/-/wikis/home

de specar iaf stöd för vengance pro rgb i sin wiki

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan testa openrgb.
https://gitlab.com/CalcProgrammer1/OpenRGB/-/wikis/home

de specar iaf stöd för vengance pro rgb i sin wiki

Ah perfekt! Trodde det saknades stöd i linux. Men oavsett så är jag fortfarande intresserad hur kommunikation med minnena går till?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Ah perfekt! Trodde det saknades stöd i linux. Men oavsett så är jag fortfarande intresserad hur kommunikation med minnena går till?

stöd saknas för linux.

detta är ett open source projekt som inte corsair har något att göra med dvs "inofficiellt stöd" så vet ej hur funktionalitet osv är kanske funkar kanon men kan lika gärna fungera hästskit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ah perfekt! Trodde det saknades stöd i linux. Men oavsett så är jag fortfarande intresserad hur kommunikation med minnena går till?

Det stod en del på sidan, SMBus är en I2C-buss som går mellan olika kretsar på moderkortet man skriver och läster till register på olika kretsar för att göra inställningar, läsa av sensorer eller settings (gissar att RAM-storlek och XMP-inställningar ligger i ett eprom på SMBus) eller bara slå på dom.
Linux har väl stöd för de flesta moderkortskretsar och temperaturmätare, men inte just RGB-kontrollers.

Här är någon som löder på en egen krets på SMBus (system mangagement bus): https://www.youtube.com/watch?v=H8Rkk8McYCw
han valde att göra det på en dimm.

Själva lysdioderna är ganska lätta att styra från en rasberry, arduino eller esp8266, ibland kallas de neopixels men chipet är oftast ws2812b.
Det är protokollet på en 3-pins Adressable RGB header på moderkortet, men det är ju relativt nytt så ofta behövs ju en extern kontroller för fläktar, rgb-lister osv.