Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ranking av YH-skolorna i Stockholm för att studera programmering

Permalänk

Ranking av YH-skolorna i Stockholm för att studera programmering

Vilka yrkeshögskolor i Stockholm anses vara dom bästa för att studera programmering, och varför?

Finns det nån slags ranking? Är alla lika bra eller uppskattade i arbetsvärlden? Om ens egen insats är lika stor oavsett vilken skola man väljer, vilken skola borde man välja och varför?

Syftar på tex. Nackademin, KYH, ITHS (IT högskolan), STI (Stockholms tekniska institut), Jensens, EC Utbildning, Edugrade, Newton, Hyper Island, Chas Academy, Mediainstitutet.

Med studera programmering menas olika inriktningar från backend till webbutveckling, fullstack, devops, samt app-utveckling.

Tänker såhär: Förutom sin egen insats (tänk det som konstant, lika hög nivå oavsett skola) lägger jag vikt på motiverande/pedagogiska lärare, motiverade peers som är ens blivande kollegor, bra kontakter till arbetsmarknaden, skolans rykte inom arbetsmarknaden, det senaste kunskapet inom områden, schyssta lokaler att plugga/trivas i under skoltiden, osv. Kan tänka mig att det finns skillnader mellan skolorna här. Så vad tycker ni som vet bättre?

Shooot!

Permalänk
Medlem

Personligen har jag träffat många utvecklare från Nackademin då jag varit ute på uppdrag, själv studerade jag där också. På min nuvarande arbetsplats är vi tre som gått Nackademin över ett spann på 15 år. Har tyvärr ingen erfarenhet av de andra skolorna.

I sin helhet tyckte jag att Nackademin var bra, etablerad YH som grundades 1994.
Lärare var en variation av konsulter och anställda från skolan.
Många möjligheter till studiebesök där vi som klass blev tillfrågade vad vi ville besöka.
En engagerad utbildningsledare som lyssnade på studenterna och var snabb på att ta tag i och styra upp eventuella problem.
Anordnade branschdagar med en stor variation av företag man kunde mingla med.
Fick betalt inträde till en känd IT-mässa, som annars kostar runt 3000 per person.
Engagerad ledningsgrupp som i stor del säkrade LIA platser för studenterna tidigt under utbildningen.

-Dyrt kaffe, medtag egen termos 😂
-Inte många mikrovågsugnar, så var alltid enorm kö om man skulle värma matlåda.

Permalänk
Medlem

Nackademin har jag hört mycket gott om, dessutom är utbildningen på plats med lärare och konsulter vad jag hört, inte 50%+ remote som de flesta andra YH.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Nackademin har jag hört mycket gott om, dessutom är utbildningen på plats med lärare och konsulter vad jag hört, inte 50%+ remote som de flesta andra YH.

Japp, vi hade 3-4 föreläsningar i veckan (9-16) på plats i skolan. Inget som är obligatoriskt förutom tentor, inlämningsuppgifter och grupparbeten dock. Resterande dagar var för självstudier.

Permalänk
Medlem

Har hört gott om Nackademin också. Jensens har bra rykte i Göteborg i alla fall gällande deras frontend utbildningar. Varit på öppet hus på Newton och iths i Gbg och fick en bra känsla. Min rekommendation är att välja någon som kört utbildningen många år så du slipper dess barnsjukdomar. Och mitt andra tips skulle vara att gå på alla öppet hus-dagar, om det hur erbjuds i dessa coronatider, så du får en känsla för skolan och lärarna. Oavsett vad du väljer, som kommer ditt engagemang vara det som avgör. Det är enklast att hitta något projekt som verkar kul att ägna dig åt hemma så du lär dig samtidigt som du har roligt.

Permalänk

Tack för tipsen och åsikterna, uppskattar det!

Mer erfarenheter från andra skolor tas fortfarande gärna emot. Någon som har gått på bla KYH, IT-högskola i Stockholm, Mediainstitutet, EC utbildning, Edugrade, Chas Academy och har ris eller ros att ge?