Permalänk
Medlem

Sim-racing dator, 15k köpråd

Hej allesammans!

Har fått i uppdrag av en kompis att plocka ihop en dator för sim-racing och VR (i framtiden).

Men eftersom att det var så länge sedan jag byggde min egna dator så tänkte jag ta hjälp utav experter.

Vad tror ni om denna? Han är i behov utav en ny skärm och är sugen på 32 tum eller större. Men han vet inte om det är värt att satsa på en ultrawide skärm. Tog den där Svive skärmen för den var på rea hos Komplett men har aldrig hört talas om märket så vet inte hur bra den är.

Allt som allt så vill han lägga totalt 12-15k för dator och skärm.

Har väldigt svårt att hitta några benchmarks på t.ex. iRacing så vet inte hur mycket man ska satsa på grafikkort vs processor..

Har ni några förslag på ändringar?

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Keeper of the Bamse

iRacing är inte jättetungdrivet, ett 5700XT bör orka det både i 3440x1440 och i VR. Du bör sikta på ~90fps ungefär.

Ska din kompis däremot spela ACC eller AMS2 kanske han inte kan köra allt på högsta. Jag kör ACC och AMS2 på ett 2080super, och i 4K får jag dra ner vissa inställningar. Jag får dra ner resolution scaling till 90% i ACC för att jag ska få ut 60fps i ACC, vilket är en okej kompromiss.

I dessa spel är ju grafiken inte alls, trots allt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com