Kombination av M.2/NVME-SSD + SATA-SSD + HDD för fotografi och musikproduktion

Permalänk

Kombination av M.2/NVME-SSD + SATA-SSD + HDD för fotografi och musikproduktion

Som rubriken lyder luskar jag efter ett bra sätt att utvidga min nuvarande lagring med en extra SSD, men jag funderar lite på för- och nackdelar med olika upplägg.

Användning: främst Lightroom, Photoshop och en del Cubase. Gaming rätt sällan, men inte aldrig.
Nuvarande lagring: 1 M.2/NVME-disk på 512 GB + 1 8TB HDD
Tilltänkt utökning: 1 2,5" SATA SSD på minst 1 TB

Med nuvarande upplägg är SSD:n nära nog alltid runt 80% full, och det händer att jag får gå in och rensa för att spara utrymme. Det är kanske inte hela världen, men lite av ett störmoment då och då. Min tanke är att köpa en 2,5-tums SSD på åtminstone 1 TB, men jag funderar på vad jag bör använda respektive SSD till. Efter en del googlande tycker jag åsikterna verkar gå isär, och jag blir inte mycket klokare på hur en tydlig översikt av för- och nackdelar skulle se ut. Ungefär såhär tänker jag, men jag är nyfiken på andra idéer:

Alternativ 1
SSD M.2/NVME: OS, appdata
SSD SATA: Lightroom-cache, aktuella foton, projektfiler och ev. instrumentbibliotek
HDD: arkiv av foton, projekt, instrumentbibliotek som inte används ofta

Alternativ 2
Som alternativ 1, men SSD:erna byter användningsområde (dvs OS på SATA-SSD och aktuella foton, cache etc på M.2/NVME)

Det jag fnular på är vad som egentligen ger mest utväxling av att ligga på en M.2/NVME-disk - OS/appdata eller foton/projektfiler? Hur tänker ni?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700K | GPU: Asus Geforce RTX 2060 Dual OC MB: MSI Z390-A Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB | PSU: Corsair RM650x v2 | Chassi: Fractal Design Define R6 | SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda ST8000DM004 8TB | CPU-kylare: Noctua NH-D15

Bildskärm: LG 27UK650-W | Mus: Logitech MX Master 2S | Tangentbord: Logitech Craft | Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2 MK2 | Monitorer: Yamaha HS 7 W | Subwoofer: Peerless XLS 10” / hemmabyggd slavbaskonstruktion

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt vet jag inte om det gör någon större skillnad vilket av alternativen du väljer.

Själv så hade jag lagt OS och liknande på den mindre SSD:n medan bilder, projektfiler, och sånt hamnar på den större SSD:n. Detta då jag antar att foton, projekt, m.m. är det som tar störst plats.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Prestandamässigt vet jag inte om det gör någon större skillnad vilket av alternativen du väljer.

Själv så hade jag lagt OS och liknande på den mindre SSD:n medan bilder, projektfiler, och sånt hamnar på den större SSD:n. Detta då jag antar att foton, projekt, m.m. är det som tar störst plats.

Jag lutar åt det också, men jag tänker att det åtminstone i teorin borde bero en del på hur mycket Windows läser/skriver från OS-disken under användning. Systemet får ju gärna vara snabbt generellt och inte bara vara optimerat för att ladda filer i Lightroom ... men å andra sidan, om Windows knappt använder OS-disken under användning känns det overkill prestandamässigt att dedikera en NVME till det och låta alla projekt, foton etc. laddas från en långsammare disk...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700K | GPU: Asus Geforce RTX 2060 Dual OC MB: MSI Z390-A Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB | PSU: Corsair RM650x v2 | Chassi: Fractal Design Define R6 | SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda ST8000DM004 8TB | CPU-kylare: Noctua NH-D15

Bildskärm: LG 27UK650-W | Mus: Logitech MX Master 2S | Tangentbord: Logitech Craft | Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2 MK2 | Monitorer: Yamaha HS 7 W | Subwoofer: Peerless XLS 10” / hemmabyggd slavbaskonstruktion

Permalänk
Medlem

@en_slacker:

Jobbar du med riktigt stora filer, eller gör mycket kopieringar av filer, så kan du få en märkbar prestandaökning om du har dem på en NVME disk med hög överföringshastighet.
För de flesta sysslor så märks det dock inte mycket skillnad mellan en snabb SSD och en långsam SSD. Några millisekunder hit eller dit, vilket är mätbart men sällan märkbart.

Permalänk
Medlem

Om du bara sitter med bilder så blir ju inte vinsten/förlusten särskilt stor även om man sitter med 50MB raw filer, sitter du och konverterar mängder med filer så kanske det märks.
Sett till att den nya disken är större och os:et redan ligger på nvme-disken så kanske det är bästa att låta det ligga kvar.
Skulle du börja jobba med högupplöst video så skulle det nog märkas mer att du hade dem på en SATA istället för en NVME ssd.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

@en_slacker:

Jobbar du med riktigt stora filer, eller gör mycket kopieringar av filer, så kan du få en märkbar prestandaökning om du har dem på en NVME disk med hög överföringshastighet.
För de flesta sysslor så märks det dock inte mycket skillnad mellan en snabb SSD och en långsam SSD. Några millisekunder hit eller dit, vilket är mätbart men sällan märkbart.

Intressant! Vad skulle du definiera som riktigt stora filer? Fotoredigering kanske inte låter så tungt, men sitter man med panoraman eller i 16-bitars tiff-filer i ProPhoto RGB tenderar det att dra iväg snabbare än man kanske tror, om än inte i nivå med tyngre videoredigering...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700K | GPU: Asus Geforce RTX 2060 Dual OC MB: MSI Z390-A Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB | PSU: Corsair RM650x v2 | Chassi: Fractal Design Define R6 | SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda ST8000DM004 8TB | CPU-kylare: Noctua NH-D15

Bildskärm: LG 27UK650-W | Mus: Logitech MX Master 2S | Tangentbord: Logitech Craft | Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2 MK2 | Monitorer: Yamaha HS 7 W | Subwoofer: Peerless XLS 10” / hemmabyggd slavbaskonstruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av en_slacker:

Intressant! Vad skulle du definiera som riktigt stora filer? Fotoredigering kanske inte låter så tungt, men sitter man med panoraman eller i 16-bitars tiff-filer i ProPhoto RGB tenderar det att dra iväg snabbare än man kanske tror, om än inte i nivå med tyngre videoredigering...

Jag vet inte exakt var gränserna går, men har du filer på runt 100MB och uppåt så skulle jag klassa dem som stora filer. Borde bli viss skillnad när man läser in eller skriver filer i den storleken. Kommer du upp i filstorlekar runt 1GB och uppåt kommer det nästan garanterat att märkas skillnad mellan en långsam SSD och en snabb SSD.

Permalänk
Medlem

När jag fotar på jobbet med NEF-filer runt 35-40MB styck så är överföringshastigheter till vanliga diskar (lagring av Raw-material för arkivering på server) inget stort problem.

Har du bara en vettig SSD där du kan ha de filer du för tillfället jobbar med så är sekunder av överföringstid när du ska exportera färdiga filer inget större problem.