Hjälp med att välja nätverk till villa (mesh-nätverk eller flera AP's?)

Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja nätverk till villa (mesh-nätverk eller flera AP's?)

Hej!
Jag ska hjälpa en granne att välja nätverkskomponenter till deras nybyggda 2-plans villa (Ica 200m2).
Grannen har ingen kunskap om nätverk och vill ha ett enkelt system som fungerar.
Jag har själv Unifi i mitt hus, och som fungerar klockrent.
Däremot så kan det kanske bli för krångligt för grannen att välj det systemet, och
jag har därför även tittat på lite andra system som verkar vara lovande.

Bakgrund
Villan har fiberuppkoppling och det finns nätverksuttag i de flesta rum.
Fiberuppkopplingen och fiberomvandlaren finns installerad i ett litet väggskåp.
I väggskåpet finns även en liten switch.

Då det är trångt i väggskåpet så funderar jag att från fiberomvandlaren koppla upp mot ett rumsuttag
och därefter skicka nätet vidare till nätverksskåpet och switchen.
Alternativt installera en liten router i skåpet och därefter från switchen koppla på en eller flera AP's.

Jag har tittat på TP-links Deco som verkar ha fått bra recensioner och verkar vara lätt att hantera för
en person utan nätverkskunskaper.
Men i och med att det finns nätverksuttag i varje rum så finns ju möjligheten att koppla
på en AP direkt mot routern. Då känns ett mesh som att gå ner i nätverksprestanda. Men ett mesh
kanske räcker gott till en famil på 4st?

Alternativ 1
TP-link (2pack)
TP-link Deco E4 placerad på bottenplan
TP-link Deco E4 placerad på övervåningen

Alternativ 2
UniFi Dream Machine placerad på bottenplan (räcker den för wifi i hela huset?)

Alternativ 3
Unifi Edge routern
Unifi AP AC Lite

Alternativ 4
Unifi USG Router
Unifi US-8-60W (kan bli tajt att få plats i väggskåpet).
Cloud Key G2
AP AC Lite

Vad har ni för erfarenheter av mesh?
Ska man satsa på ett enkelt mesh-nätverk eller gå mot att använda sig av router och
en eller två AP's?

Permalänk
Medlem

Om du ska hjälpa grannen att sätta upp och konfigurera det så är väl Ubiquiti / Unifi APs + router ett perfekt val. Du kan ju hjälpa denne vid problem (som det sällan är med dessa produkter) och du vet hur du ska sätta upp dom. I och med att det finns nätverksuttag så är det självklara valet att köra på router + APs som sedan enkelt kan byggas ut med fler vid behov. En Edgerouter X är ju liten och smidig och har stöd för PoE passthru för att ge ström till en Unifi AP LR / Lite.

En UDM kan kompletteras med Unifi APs i efterhand.

Permalänk
Medlem

Alternativ 4, nätverk är kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Beror ju på om du vill hjälpa till med eventuell support ,isåfall alternativ 3 annars hade jag gått på Google wifi. (obs inte google nest wifi då de inte har ethernet på accesspunkterna)

https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/GWIF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Om du ska hjälpa grannen att sätta upp och konfigurera det så är väl Ubiquiti / Unifi APs + router ett perfekt val. Du kan ju hjälpa denne vid problem (som det sällan är med dessa produkter) och du vet hur du ska sätta upp dom. I och med att det finns nätverksuttag så är det självklara valet att köra på router + APs som sedan enkelt kan byggas ut med fler vid behov. En Edgerouter X är ju liten och smidig och har stöd för PoE passthru för att ge ström till en Unifi AP LR / Lite.

En UDM kan kompletteras med Unifi APs i efterhand.

Jo det lutar åt Unifi's produkter.
Då det är rätt trångt i väggskåpet så lutar det åt en UDM på bottenplan då man får "allt i ett".

Tror det kan räcka med en UDM till hela huset. De körde Telia mobil med router tidigare, och det räckte även till övervåningen.
Annars så får man som du säger, komplettera med en AP till.
Sedan får man kanske byta ut deras switch till en Unifi, så får de alla fördelar med Unifis gränssnitt.

Alternativet är en Edge router och en AP.
Men då får man ju inte samma gränssnitt som om man kör Unifi rakt igenom.
Men som jag uppfattar det så ska det funka att använda en Unifi AP utan att ha övriga Unifi produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror ju på om du vill hjälpa till med eventuell support ,isåfall alternativ 3 annars hade jag gått på Google wifi. (obs inte google nest wifi då de inte har ethernet på accesspunkterna)

https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/GWIF...

Ska ta och titta på Goggles lösning också.

Eventuellt kanske det även räcker med en bra router på nedervåningen.
Ska se vad en sådan router kan kosta i jämförelse med de övriga alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goorby:

Tror det kan räcka med en UDM till hela huset. De körde Telia mobil med router tidigare, och det räckte även till övervåningen.
Annars så får man som du säger, komplettera med en AP till.
Sedan får man kanske byta ut deras switch till en Unifi, så får de alla fördelar med Unifis gränssnitt.

Testa med en UDM.

Jag har ett 2-våningshus på ca 140 m² med en UDM centralt på övervåningen som täcker hela huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Testa med en UDM.

Jag har ett 2-våningshus på ca 140 m² med en UDM centralt på övervåningen som täcker hela huset.

Ska se om de vill lägga pengarna på en UDM.
Blir ju lite billigare om man köper en annan trådlös router typ en TP-link eller en Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goorby:

Jo det lutar åt Unifi's produkter.
Då det är rätt trångt i väggskåpet så lutar det åt en UDM på bottenplan då man får "allt i ett".

Tror det kan räcka med en UDM till hela huset. De körde Telia mobil med router tidigare, och det räckte även till övervåningen.
Annars så får man som du säger, komplettera med en AP till.
Sedan får man kanske byta ut deras switch till en Unifi, så får de alla fördelar med Unifis gränssnitt.

Alternativet är en Edge router och en AP.
Men då får man ju inte samma gränssnitt som om man kör Unifi rakt igenom.
Men som jag uppfattar det så ska det funka att använda en Unifi AP utan att ha övriga Unifi produkter.

Att det räcker är inte samma sak som det blir bra dock, men det beror ju på hur krävande saker man kan tänkas behöva. Ska man bara surfa runt på lite sidor så fungerar det ju med knapp täckning, men om hen skall strömma video behöver man ju lite mer.
Det går ju att sätta upp en Edgerouter i litet utrymme och sätta upp AP:n någon annanstans, men det kanske är tajt vid nätverksuttagen i de olika rummen också?
Tror de är lite overkill med en Ubiquiti switch om de bara ska ha fungerande nätuppkoppling dock.

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen inte få många andra rekommendationer än Unifi, är lite kult över det hela på Swec.

De flesta mesh-lösningar kommer att fungera, mesh är ju också att föredra för sömlös uppkoppling mellan de 2 våningarna.

Med fiber och färdiga uttag så skulle jag mer se Wifi som en eftertanke, dra kabel till allt du kan...