Bäst kamera för Youtube/Streaming ~3500:-

Permalänk
Medlem

Bäst kamera för Youtube/Streaming ~3500:-

Hej!

Jag söker en kamera (Kompaktkamera, Systemkamera) som lämpar sig till videoinspelande för Youtube samt Streaming till tex. Twitch.
Men även för fotografi (porträtt/närbild).
Jag kan tänka mig köpa begagnat.
Just nu används en Logitech C920 HD Pro och en Huawei P20 Pro.

Plus om kameran har detta;
+ Wifi
+ Touchskärm
+ Vridbar skärm
+ Autofokus vid videoinspelande

Jag är helt lost i detta område och önskar tips

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

vad ska du använda kameran till vid streamning?

Touchskärm är nog inte så vanligt på kameror tveksamt om det äns existerar.
Men wifi, vridbar skärm och autofocus är inte helt ovanligt.

speciellt på systemkameror där objektivet brukar stå för autocusen.

dock svårt tror jag att hitta något med allt speciellt på en systemkamera för budgeten.

om du kan skippa Wifi och eventuellt vridbar skärm så går det nog hitta typ en eos 1200d eller 600d med något halvskapligt objektiv för ändamålet i prisklassen.

bägge filmar iaf 1080p 30hz dock osäker på om någon av dessa är rekommenderad att filma mer än 10-20min i ett sträck pga sensorn kommer bli för varm eller om den äns kan spela in video mer än det i ett sträck öht.

för just streaming är små kamera sensore bättre då de håller sig svalare och kan där med spela in längre segment utan att överhetta.

om tanken med streamingen är facecam håll dig till din c920 den är byggd för kontinuerlig inspelning vilket inte andra typer av kameror är.

för resterande kan en systemkamera eller kompaktkamera vara fördel men p20 pro har en väldigt bra kamera så vet om det äns är värt det som "uppgradering" med den prisklassen då du troligen kommer få gå ner ganska drastiskt i både pixeldensitet och troligen även ljusgenomsläpp (har för mig p20 kameran har f2.2?).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad ska du använda kameran till vid streamning?

Touchskärm är nog inte så vanligt på kameror tveksamt om det äns existerar.
Men wifi, vridbar skärm och autofocus är inte helt ovanligt.

speciellt på systemkameror där objektivet brukar stå för autocusen.

dock svårt tror jag att hitta något med allt speciellt på en systemkamera för budgeten.

om du kan skippa Wifi och eventuellt vridbar skärm så går det nog hitta typ en eos 1200d eller 600d med något halvskapligt objektiv för ändamålet i prisklassen.

bägge filmar iaf 1080p 30hz dock osäker på om någon av dessa är rekommenderad att filma mer än 10-20min i ett sträck pga sensorn kommer bli för varm eller om den äns kan spela in video mer än det i ett sträck öht.

för just streaming är små kamera sensore bättre då de håller sig svalare och kan där med spela in längre segment utan att överhetta.

om tanken med streamingen är facecam håll dig till din c920 den är byggd för kontinuerlig inspelning vilket inte andra typer av kameror är.

för resterande kan en systemkamera eller kompaktkamera vara fördel men p20 pro har en väldigt bra kamera så vet om det äns är värt det som "uppgradering" med den prisklassen då du troligen kommer få gå ner ganska drastiskt i både pixeldensitet och troligen även ljusgenomsläpp (har för mig p20 kameran har f2.2?).

Jag förstår!
Den ska mestadels användas för att spela in video på en person som utför en syssla cirka 0,5-1 meter ifrån kameran. Att ta dugliga bilder och live streaming är sekundärt.
Om vi ökar budgeten, finns det några alternativ då?
C920 har rätt kass bild jämfört med vloggare som har andra kameror. Vet dock inte vad dom har för något.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

denna verkar ju vara en ganska trevlig kamera och har det mesta i listan du sökte.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4460612

och ska tydligen gå att köpa en adapter för några tusenlappar till den för att montera EF eller EF-S objektiv vilket öppnar upp en väldigt stor marknad för bra video objektiv.

verkar dock tyvärr sakna ingång för extern mikrofon. :/

men man kan ju alltid spela in ljudet separat istället.

nackdelen är väl att den verkar vara dyrare begagnad än ny... men går ju alltid ge ett skambud.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har i princip noll koll på streaming, så det tänker jag inte uttala mig om men det många vloggare som använder Sony RX100-serien. Det är dock bara från Mk III som skärmen är möjlig att tilta till "selfie"-läge. Mk III har även ljusstarkare objektiv, vilket är en fördel både om ljuset är lite svagare (bättre bildkvalitet) och för tex porträtt.
Kanske du kan hitta en Mk III begagnad inom budget. Annars kan du även kolla in Canon G7X. Mk I bör du kunna hitta begagnat (säljs inte ny längre) inom budget. Mk II kanske om du har lite tur/tålamod. Jag har inte jättekoll på begagnatpriserna på dessa kameror just nu.
G7X har även touchskärm.

Utifrån din budget tror jag att du kanske ska avstå systemkamera. För att dra nytta av den större sensorn jämfört med kompakterna ovan behöver du även ett objektiv med bättre ljusstyrka och då drar priset iväg. Annars kan man kanske hitta tex en Sony Alpha 6000 inom budget. Man får kanske pruta lite för jag såg att många ligger över nypris på sina annonser.

En annan kamera att kolla in kan vara Panasonic LX15, men jag gissar att dessa är ovanligare på begagnatmarknaden än G7X och RX100.

Jag vet inte vilken av dessa som skulle passa dig bäst men du har lite olika modeller att kolla på åtminstone. Det finns både mycket tester på dessa kameror och du borde även kunna hitta rätt mycket material producerat med dessa för att kunna bedöma vad du får för möjligheter.

Beroende på hur kräsen du är med ljudkvaliteten bör du kanske räkna med att få skaffa något bättre än kameran själv för att spela in ljudet. Fast det borde inte bli mycket sämre än det du har idag, tror jag. Det är i stort sett inga kameror/telefoner som har särskilt bra mikrofoner/mickpreamps.
Zoom H1/H1n är en bra inspelare och borde gå att hitta billigt begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad ska du använda kameran till vid streamning?

Touchskärm är nog inte så vanligt på kameror tveksamt om det äns existerar.
Men wifi, vridbar skärm och autofocus är inte helt ovanligt.

speciellt på systemkameror där objektivet brukar stå för autocusen.

dock svårt tror jag att hitta något med allt speciellt på en systemkamera för budgeten.

om du kan skippa Wifi och eventuellt vridbar skärm så går det nog hitta typ en eos 1200d eller 600d med något halvskapligt objektiv för ändamålet i prisklassen.

bägge filmar iaf 1080p 30hz dock osäker på om någon av dessa är rekommenderad att filma mer än 10-20min i ett sträck pga sensorn kommer bli för varm eller om den äns kan spela in video mer än det i ett sträck öht.

för just streaming är små kamera sensore bättre då de håller sig svalare och kan där med spela in längre segment utan att överhetta.

om tanken med streamingen är facecam håll dig till din c920 den är byggd för kontinuerlig inspelning vilket inte andra typer av kameror är.

för resterande kan en systemkamera eller kompaktkamera vara fördel men p20 pro har en väldigt bra kamera så vet om det äns är värt det som "uppgradering" med den prisklassen då du troligen kommer få gå ner ganska drastiskt i både pixeldensitet och troligen även ljusgenomsläpp (har för mig p20 kameran har f2.2?).

Nästan alla nya kameror har touch skärm sen några år tillbaka. Undantaget är de allra enklaste kompaktkamerorna och några enstaka systemkameror. P20 pro har t o m f/1.8 men bara 1/1.7" sensor. Medans t ex en Sony RX 100 har 1" sensor och f/1.8-2.8 så ca 170% större sensor.

Men i övrigt håller jag med kan bli svårt att få något bättre än din p20 pro för den budgeten. Jag hade fokuserat på att få till bra ljus och ljud istället först. Även med en bra kamera kommer du vilja ha ett jämnt ljus.

Du behöver också fundera hur du vill få in videoströmmen från kameran, t ex Sony RX 100 kräver att du använder HDMI ut från kameran och skickar den signalen in i datorn, och det kräver extra utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nästan alla nya kameror har touch skärm sen några år tillbaka. Undantaget är de allra enklaste kompaktkamerorna och några enstaka systemkameror. P20 pro har t o m f/1.8 men bara 1/1.7" sensor. Medans t ex en Sony RX 100 har 1" sensor och f/1.8-2.8 så ca 170% större sensor.

Jag vet inte om vi missförstår varandra men ytan på en 1"-sensor är 2.8ggr större, eller 280% av en 1/1.7"-sensor. (116 resp 41.51 mm2).

En P20 pro behöver alltså ett bländartal på f/0.64 för att samla in lika mycket ljus som en RX100 i vidvinkelläget eller f/1 i teleläget (beroende på version av RX100). Sedan är det ju lite klurigt att jämföra rakt av sådär eftersom P20 Pro har flera kameror som används i kombination. Sensorerna på de andra kamerorna är ju dock avsevärt mindre än den i "huvudkameran", fast den monokroma har ju sannolik inget bayerfilter... osv.

Edit:
Jag tänkte med r*ven, alternativt var inte helt vaken. Det är klart det ska vara 1.7x cropfactor jämfört och således ska det vara f/1 resp. f/1.64. Arean är dock 2.8ggr större.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du funderat på att skaffa bättre ljus och byta upp dig till en Brio, jag tror inte du hittar nått nytt inom din budget som strömmar bättre för lite pengar för att strömma med "fotokameror" kommer troligen att kosta dig "från 10 000 kr"
Brion ger tämligen bra bild om ljuset är bra och den är i vart fall ett rejält steg upp från 920

Måste du ha en fristående kamera kanske en Gopro kan funka i din önskade prisklass eller så får du leta begagnat och hoppas på tur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@dumbo: jag hittade siffrorna 116mm2 och 43 mm^2, nåväl det är ingen stor skillnad. låt oss säga 2.8 ggr storleken.

alltså 180% större

Permalänk

Sony ZV-1, gjord för vlogging. Ska systemkamera användas så måste det vara en som kan skicka ren HDMI-signal och sedan måste du ha en grej som gör om HDMI till webkamera-signal, El Gato har prisvärda. Sony ZV-1 har samma sensor som RX100 på 1” men är billigare. Dock dubbelt din budget.

Annars är tipset att köpa en El Gato-sticka för 1300 och leta begagnad a6000 typ.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du funderat på att skaffa bättre ljus och byta upp dig till en Brio, jag tror inte du hittar nått nytt inom din budget som strömmar bättre för lite pengar för att strömma med "fotokameror" kommer troligen att kosta dig "från 10 000 kr"
Brion ger tämligen bra bild om ljuset är bra och den är i vart fall ett rejält steg upp från 920
https://www.youtube.com/watch?v=furw2ppqY3c

Måste du ha en fristående kamera kanske en Gopro kan funka i din önskade prisklass eller så får du leta begagnat och hoppas på tur.

Bra produktförslag som enkelt kan anslutas till den bärbara datorn. Jag har inte haft några problem med Logitech heller.

Permalänk
Medlem

Vid streaming är det 3 grundproblem som måste lösas – bra bild, bra ljud och bra innehåll (bakgrund/ljus etc). Det är upp till var och en att avgöra, efter ambitionsnivå och budget.

Även om FHM precis meddelade att de vill höja antalet deltagare på olika evenemang till 500 så vet jag redan nu att jag kommer att hålla i några seminarier online i höst, och har därför gjort en del research (även om jag inte bestämt mig för lösning än). Jag har inte heller bestämt mig för budget, utan det beror lite på sammanhang och ev samarbetspartners.

När det gäller bild har jag kommit fram till att jag tycker att min webkamera (lifecam hd-3000) inte håller den nivå som jag vill ligga på. Samtidigt har jag även konstaterat att de webbkameror som ska vara ”bättre” än min inte är tillräckligt mycket bättre för att jag ska vara nöjd med resultatet. Mao tycks jag få ta steget upp på systemkameranivå. Tycker generellt att Canon eos m50 verkar ligga på en nivå som jag skulle vara nöjd med, och Canon har nyligen släppt mjukvara för att streama direkt via USB, istället för att behöva gå via HDMI. Samtidigt så kan den inte kopplas till direkt till nätström utan kräver denna antingen flera batterier eller en batterieliminator, medan storebror Canon eos m6mkII kan kopplas direkt – så båda är alternativ (jag har redan en bunt objektiv för både ef och ef-m, samt en ef till ef-m-adapter).

Titta gärna på Tony Northrups test av olika kameror för vlog/streaming, https://www.youtube.com/watch?v=CY1ax6RfZwg

När det gäller ljud skulle jag inte vara nöjd med någon webbkamera, men jag har redan en bra studiorigg med bland annat en ok preamp och en bra mic (röde k2), så sannolikt nöjer jag mig med dessa. Men beroende på ambitionsnivå och inspelningsmiljö kan jag överväga att skaffa ett nytt ok usb-ljudkort (ex ett focusrite scarlett) och en bra dynamisk mikrofon (ex shure sm7b), eftersom det skulle ge mig lite mer flexibilitet när det gäller inspelningsplats, inte minst eftersom jag isf skulle kunna rationalisera bort ett flertal lådor (preamp, spänningslåda till mic:en). Ett annat fullt tänkbart alternativ är ju att använda en bra usb-mic, ex en Röde NT-USB – billigare, smidigare, nästan lika bra resultat.

När det gäller bakgrund är ett alternativ att skaffa en greenscreen, ex https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5085097 – men jag har inte bestämt mig för om det är den bästa lösningen för mig, eller om jag ”bara” ska ordna en ok bakgrund/skärm. Ev belysning får jag utvärdera beroende på kamera/bild och inspelningsmiljö – men där tror jag att den lösning jag har idag fortfarande håller tillräcklig kvalitet.

/M