Galliumnitrid är en lovande ersättare till kisel med framtidspotential

Permalänk
Melding Plague

Galliumnitrid är en lovande ersättare till kisel med framtidspotential

Materialet har använts i bland annat lysdioder sedan 90-talet, och visar lovande tecken trots att ett flertal utmaningar återstår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Kul att det händer lite på GaN-fronten. Gallium har man läst om sen 90-talet som du skriver, men jag har trott att det mer eller mindre avstannat pga tillverkningsproblemen. Det är ju fortsatt väldigt långt tills det är praktiskt användbart, men det faktum att det jobbas på det är ju väldigt lovande.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Har undrat lite varför GaN och SiC inte letat sig över till processorsidan och fick här åtminstone stora bitar av svaret

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@osgorth: Tack! Ja jag minns själv att jag läste om det för herrans många år sedan, men att inte mycket hänt sedan dess. Att det ska användas i processorer ligger tyvärr rätt långt bort fortfarande, men det kommer flytta in på allvar i 5G-näten när de byggs ut framöver, särskilt med mmWave-delarna av näten. Och de kan nog göra våra laddare betydligt mer utrymmes- och energimässigt effektiva inom en inte allt för avlägsen framtid. Alltid kul med större teknikskiften!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Och de kan nog göra våra laddare betydligt mer utrymmes- och energimässigt effektiva inom en inte allt för avlägsen framtid.

Japp! Det här är ju det primära som jag ser det, inom överskådlig framtid i alla fall. Det låter som en dröm att kunna integrera laddare i kontakter som nämns, t.ex.

Och, givetvis är det av enormt intresse att kunna höja effektiviteten i serverhallar med bättre power supplies osv. Här finns det enorma pengar att göra, oj.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd

Får se vad som händer först, om galliumbaserade processorer kommer så att vi kan får enkeltrådad frekvens på 20+ GHz, eller om utvecklarna av Cities: Skylines kommer med en uppdatering som gör att trafiken kan simuleras på fler kärnor.

Oavsett vilket så vore det schysst med en lösning som äntligen gör större städer spelbara.

Men appropå att köra processorn riktigt varmt, visst innebär det att man också kan köra den med mycket högre TDP med samma kylare, eftersom temperaturskillnaden mellan kylmediet och processorn blir högre och således får en högre avkylningskoefficent?

Permalänk
Medlem

Det borde ge ett lysande resultat att nyttja galliumnitrid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Japp! Det här är ju det primära som jag ser det, inom överskådlig framtid i alla fall. Det låter som en dröm att kunna integrera laddare i kontakter som nämns, t.ex.

Och, givetvis är det av enormt intresse att kunna höja effektiviteten i serverhallar med bättre power supplies osv. Här finns det enorma pengar att göra, oj.

GaN används redan sedan ett par år tillbaka inom kraftförsörjning till servrar och Telekom (åtminstone i viss utsträckning). Hitinitills är tekniken dock på nivån att man lite får välja mellan att öka switchfrekvens markant (och därmed kunna krympa power suppliet) eller öka verkningsgraden.

Permalänk
Medlem

@loevet: Riktigt snygg bild på periodiska systemet, går hela hitta någonstans? Antar att den är ett klipp ur videon?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

@loevet: Riktigt snygg bild på periodiska systemet, går hela hitta någonstans? Antar att den är ett klipp ur videon?

https://www.amazon.com/Periodic-Table-Poster-2020-Version/dp/... typ samma design fast det är en fysisk kopia.

https://www.customwallpaper.net.au/wp-content/uploads/2018/03...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Reiker: precis som @jOnÄTÄn skriver är den nog baserad på de existerande designerna han länkar till, men Engadget har nog gjort egna varianter baserade på dessa. Jag skärmskottade från videon, kan bifoga länkar till bilderna jag använde nedan men de är inte helt optimala om du tänkt använda dem som bakgrundsbild eller liknande.

Inzoomad

Översikt

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Zuggzor: intressant, det har jag lyckats missa. Får kolla upp det - tackar.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

GaN och SiC lär nog inte se någon skymt inom processortillverkning. Bredbandgaps halvledare kostar extremt mycket mer än vanligt kisel. Dessutom så har de fördelar som man inte kommer kunna utnyttja i processorer.

Kul att ni belyser att det också finns andra material för att tillverka halvledare då många tror att det endast kan göras på kisel.

Permalänk
Inaktiv

När jag var liten trodde jag att silicon och silicone var samma sak, att det hette silikon på svenska och att sånt som fanns i datorn fanns i kvinnors bröst.

På tal om pinsamma erkännanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Får se vad som händer först, om galliumbaserade processorer kommer så att vi kan får enkeltrådad frekvens på 20+ GHz, eller om utvecklarna av Cities: Skylines kommer med en uppdatering som gör att trafiken kan simuleras på fler kärnor.

Oavsett vilket så vore det schysst med en lösning som äntligen gör större städer spelbara.

Men appropå att köra processorn riktigt varmt, visst innebär det att man också kan köra den med mycket högre TDP med samma kylare, eftersom temperaturskillnaden mellan kylmediet och processorn blir högre och således får en högre avkylningskoefficent?

I teorin borde det gå, ja.
Den potentiella haken jag ser är att det finns minst två faktorer som avgör vid vilken temperatur du kan använda kretsen. Det som nämns i artikeln är vid vilken temperatur elektroner spontant exciteras i halvledaren, och således gör den ledande även när man inte vill. Den andra är vid vilken temperaturer börjar kretsen degradera snabbt vid användning. Det är inte uppenbart att dessa är relaterade till varandra, så jag är väldigt försiktigt hoppfull till att det är en möjlighet att öka max temperaturen på sådanna kretsar.

Permalänk
Medlem

än så länge så finns det mer att vinna ut ur silikon, men när gränsen är slutligen nådd så måste vi gå över till GaN. just nu så kräver det ju i princip en helt ny fabrikslina för att det ska gå, och det är sjukt dyrt,men förr eller senare så.
Tror det nämndes högre upp i tråden, men det används I tex transformatorer. (alltså de stora husen för kraftöverföring.)