Fiber och Ubiquiti Amplifi - får "No IP address"

Permalänk
Medlem

Fiber och Ubiquiti Amplifi - får "No IP address"

Jag har sedan tidigare en Apple router som jag har kopplat dirket in i LAN-uttag som är kopplat via mitt kopplingsskåp för fiber.

Nu har jag köpt en Amplifie med två st mesh för att få bättre WiFi i huset (https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/u...). Men när jag kopplar in Amplifie får jag ingen internet. Får felmeddelandet "No IP address".

Har fiber via stadsnät och Telia som internetleverantör. Har inget modem utan kopplar alla uttag direkt i mitt kopplingsskåp mot de olika uttagen i huset. Min gamla router (Apple) har jag kopplat till ett av dessa uttag och har funkat (dock dålig täckning i hela huset).

Har gjort den felsökning som jag kan: stängt av strömmen till mediakonverten i fiberskåpet och låtit vara urkopplat i över 30 min. Men det hjälper inte. Efter en tid kopplade jag tillbaka Apple-routern och direkt funkade den. Men inte min Amplifie (använder samma lan-sladd, så den är det inget fel på).

Vad är det för inställningar som jag ska göra i min Amplifi? Har provat att slå på "brygga" men det hjälper inte heller. Tacksam om någon har en bra lösning? Jag behöver väl inget modem eller router när jag kör Amplifie?

Permalänk
Medlem

Hmm jag kör en sådan och behövde bara koppla in den. Köpte du den ny? installerar du med appen?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör också en Amplifi och inte några som helst problem.

Tänk på att koppla från rätt port på bostadsswitchen (internet för mig är port 7) då alla portar inte är aktiva / ger ut internet.

Fungerar inte det, så överväg även en nollställning / reset på Unifi Amplifi -enheten.

Har du en laptop eller dylikt med ethernet -port är det kanske enklast att koppla in denna direkt i bostads-switchen för att felsöka alt. ”Aktivera upp internet” som behövs hos vissa operatörer när länken är helt ny och fräsch.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Lite off topic men skulle tips om att inte köpa Amplifi ny då den är en utdaterad serie som inte underhålls. Lämna igen den om du kan och satsa på Unifi serien istället. Eller en Dream machine.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@archie: japp, köpte den ny idag på Netonnet och Ja, jag har installerat appen

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Hmm, det märkliga är ju att när jag kopplar in Apple routern så får den internetsignal och funkar. Jag har använt samma port och samma sladd utan att det funkar. (Har ju låtit den vara utloggad en bra stund).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNGMarty:

Hmm, det märkliga är ju att när jag kopplar in Apple routern så får den internetsignal och funkar. Jag har använt samma port och samma sladd utan att det funkar. (Har ju låtit den vara utloggad en bra stund).

Låter som att du behöver registrera din nya routers MAC-adress hos Telia för att få en IP-adress till den. Ring Telias support så löser dom nog det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNGMarty:

Hmm, det märkliga är ju att när jag kopplar in Apple routern så får den internetsignal och funkar. Jag har använt samma port och samma sladd utan att det funkar. (Har ju låtit den vara utloggad en bra stund).

Du har inte väntat tillräckligt länge. MAC-låsningen mot din gamla router kan ligga kvar många många timmar och varje gång du kopplar in den igen börjar nedräkningen om. Koppla ur den gamla routern minst över natten, alternativt kolla Mina Sidor hos operatören om det där finns en funktion för att göra en release. Även möjligt att leverantörens support kan göra det manuellt.

Visa signatur

Mostly Harmless