Permalänk
Medlem

Streamar till tv. Filmklippet hackar.

Godkväll. Filmar med gopro som jag sen lägger över till laptopen. Lägger till i biblioteket på Windows mediaplayer.
Tvn hittar det utan problem.
Spelar jag upp videoklipp som är inspelade med mobil så hackar det inget.
Spelar jag upp det som är filmat med gopro så hackar det.

Först körde jag wifi på både laptop och tv.
Har nu tagit bort wifi och kör helt trådat.
Har 1gbit mellan laptop och router.
Mellan tv och router vet jag ej. PHILIPS 650led804. En oled 4k tv.
När jag kikar i aktivitetshanteraren på nätverk så ser jag att laptopen inte en enda gång överskrider 100mbit.
Ska en ny 4k tv inte klara högre än 100mbit?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Kanske är själva transcodingen som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Kanske är själva transcodingen som är problemet?

Är det form av codec?
Lägger jag över gopron på min bärbara hårddisk och pluggar in bakom tvn så flyter det på fint.

Anledning till att jag vill att det ska funka är att jag funderar på en NAS. Men inte om 4k material hackar via kabel
=(

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem till och från när jag streamat material från datorn till TV:n, framförallt filmer med hög bitrate. Du skulle ju kunna prova en annan app i datorn som skapar en DLNA-server (Serviio t.ex) för att utesluta att det är strul med Media Player. Hur hög bitrate är det på dina videoklipp?

Permalänk
Medlem

Fick 98mbit trådat och 104mbit trådlöst. På tv.
Så nätverket är nog inte snabbare på tvn. Tråkigt isåfall att inte kunna köra nas utan att hålla på o komprimera filmerna. Då blir väl kvalitén lidande. Det var ju just därför jag köpte oled4k samt gopro. 😂.

Bitrate i egenskaper på en film är 60250kbit/s

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Fick 98mbit trådat och 104mbit trådlöst. På tv.
Så nätverket är nog inte snabbare på tvn. Tråkigt isåfall att inte kunna köra nas utan att hålla på o komprimera filmerna. Då blir väl kvalitén lidande. Det var ju just därför jag köpte oled4k samt gopro. 😂.

Bitrate i egenskaper på en film är 60250kbit/s

Det är ju lite surt, ett alternativ är ju att köpa en mediespelare som klarar av högre hastigheter (Nvidia Shield t.ex. som klarar att spela upp i princip allt) men det är ju en del pengar att punga ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Det är ju lite surt, ett alternativ är ju att köpa en mediespelare som klarar av högre hastigheter (Nvidia Shield t.ex. som klarar att spela upp i princip allt) men det är ju en del pengar att punga ut..

Skulle denna nvidian kunna tex komma åt en nas?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Jag är hyfsat säker på att en BR-disk i 4K brukar ligga runt 70-80 Mbps i bitrate, så det ska inte vara något med din anslutning som begränsar.

Är det en av de nyare GoPro-modellerna du använder? Jag har för mig att de som standard encodas i något lite konstigt format och då kan det bero på det. Det går kanske att ändra i GoPro:n hur de ska sparas och i vilket format för att göra filerna mindre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är hyfsat säker på att en BR-disk i 4K brukar ligga runt 70-80 Mbps i bitrate, så det ska inte vara något med din anslutning som begränsar.

Är det en av de nyare GoPro-modellerna du använder? Jag har för mig att de som standard encodas i något lite konstigt format och då kan det bero på det. Det går kanske att ändra i GoPro:n hur de ska sparas och i vilket format för att göra filerna mindre.

Ja det är senaste gopron. 8black.
Jag ser dock nu på aktivitetshamteraren att den använder typ 97mbit.sen hoppar den ner till typ 45mbit.. Så historiken på nätverksanvändning går som ett liggande Z.
Borde inte grafen vara mer jämn som ett ______ så nära taket på 100mbit som det går?
Istället för att hoppa upp och ner.

Men om det är konstigt format så borde det väl vara samma hackande buffrande när den ligger på fysisk hdd på tvn?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

när du säger hackar, är det ojämnt eller märker du det tex när bilden panorerar?
Ett vanligt problem är ju att bildhastigheten (framerate) missmatchar. Vanligt om tex en europeisk enhet visar bild i 25 FPS medans det är filmat i 30 som är vanligt i USA.

Detta märker jag tex om jag filmar med mobilen (30fps) och kamera (25 eller 50), när man sen lägger ihop klippen så blir allt som den första importerade filmen, oftast 25 fps. Då måste videoprogrammet göra om 30 till 25 och då blir det dåligt.

Permalänk
Skrivet av boibo:

när du säger hackar, är det ojämnt eller märker du det tex när bilden panorerar?
Ett vanligt problem är ju att bildhastigheten (framerate) missmatchar. Vanligt om tex en europeisk enhet visar bild i 25 FPS medans det är filmat i 30 som är vanligt i USA.

Detta märker jag tex om jag filmar med mobilen (30fps) och kamera (25 eller 50), när man sen lägger ihop klippen så blir allt som den första importerade filmen, oftast 25 fps. Då måste videoprogrammet göra om 30 till 25 och då blir det dåligt.

Tänkte skriva detsamma men du hann före. Riktigt classic problem.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Förlåt. Jag menar givetvis buffrar.
Klippet stannar upp. I mitten av tvn kommer en symbol som rullar runt som ett O. Sen efter ca 5 sek så hoppar klippet igång i ca 10 sek för att sen repetera

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Installera en videospelare från Google Play. Vilken beror helt på vad du föredrar och vad du försöker göra.

Permalänk
Medlem

Det löste sig genom att använda en annan mediaspelare i tvn. Tog vlc. Nätverksströmmen pendlar inte upp o ner nu på samma sätt.. Så anser detta löst.
Tack alla inblandade

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!