Köpråd. Ny dator till spel och studier

Permalänk

Köpråd. Ny dator till spel och studier

Ska ha en ny dator då min är mer än 5 år gammal och inte fungerar till det jag vill använda den till. Tanken är att kunna spela i princip alla spel och studera på den. Gjorde en liten build här men är rätt okunnig om alla komponenter. Skulle gärna vilja ha feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Ska ha en ny dator då min är mer än 5 år gammal och inte fungerar till det jag vill använda den till. Tanken är att kunna spela i princip alla spel och studera på den. Gjorde en liten build här men är rätt okunnig om alla komponenter. Skulle gärna vilja ha feedback.

https://komponentkoll.se/bild/wuVwJ.png

Gjorde om ditt bygge lite, antar vi snackar om 1080p gaming?
- Snabbare SSD
- Snabbare RAM
- Bättre moderkort
- Bättre nätagg
- Likvärdigt grafikkort i överlag. 5600 XT och 2060 slår varandra med enstaka fps beroende på spel.
- Nyare modellen av kylaren.

Permalänk

@Muumin: Tjena. Tack för svaret. Funkar detta?

Vill ha det grafikkortet och lite andra komponenter då jag kan fixa det lite billigare. Det jag främst undrar över är moderkortet, chassit, HDD, nätaggregat och CPU-kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

@Muumin: Tjena. Tack för svaret. Funkar detta? https://komponentkoll.se/bild/kPxkd.png

Vill ha det grafikkortet och lite andra komponenter då jag kan fixa det lite billigare. Det jag främst undrar över är moderkortet, chassit, HDD, nätaggregat och CPU-kylaren

Okej men byt iallafall minnen mot något vettigt, 2666MHz var långsamt för 2 år sen. Vi snackar alltså 10-20 fps skillnad mellan dem och de jag valt beroende på spel.

Chassit är bra, om fönster inte är ett krav rekommenderar jag den utan eftersom den är tystare.

Kylaren är bra.

Kör på dessa:

Permalänk

@Muumin: Stort tack. Dock kan jag fixa HyperX lite billigare så om jag kan välja det (och det inte är sämre) är jag nöjd. Skulle denna vara bra?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.