Elgigantens hemleverans eller bättre att hämta själv?

Permalänk
Medlem

Elgigantens hemleverans eller bättre att hämta själv?

Tänkte beställa en ny tv på Elgiganten med hemkörning (gratis-alternativet) och undrar vilken kvalité det är på deras leveranser. Är de försiktiga och noggranna? Tyvärr är vår bil för liten för att få plats med tvn men om deras hemleveranser är under all kritik får vi försöka hitta något annat alternativ.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Jag beställde min tv med hemleverans + miljöretur (Gamla tv:n vägde 59 kilo)
.
Mycket nöjd.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Köpt vitvaror utav dem och de hanterade sakerna på ett bra sätt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Vi fick hem en spräckt tv och en väntetid på 3 veckor för ett få den ersatt så jag har dåliga erfarenheter av dem.

Permalänk
Sötast

Om de erbjuder en egen tjänst för att leverera sina varor så finner jag det tveksamt att det är en dålig tjänst.

Bara sitt eget rykte på spel där

Permalänk
Medlem

Jag gissar att EG i sin tur anlitar en annan firma som levererar TV:n åt dig, även om det skulle bara samma firma i hela landet så kan man inte svara på frågan eftersom det beror på personalen som arbetar just där och då.

Skulle du mot förmodan få en trasig produkt så är det bara att kontakta dom och en ersättning.

Med det sagt så har jag köpt en tvättmaskin från EG och de levererade maskinen samt tog den gamla trasiga, allting gick mycket smidigt.

Permalänk
Medlem

Föredrar att handla i butik

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera. Gratis hemleverans har leveranstid på 2-3 veckor och de använder Bring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joep:

Föredrar att handla i butik

Samma här, fysisk butik först, finns inte grejerna där så blir det internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joep:

Föredrar att handla i butik

Skrivet av 1754:

Samma här, fysisk butik först, finns inte grejerna där så blir det internet.

Aldrig fysiskt butik för mig.
Föredrar att ha lagstadgad returrätt om nånting skulle strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Aldrig fysiskt butik för mig.
Föredrar att ha lagstadgad returrätt om nånting skulle strula.

Det har man väll även i fysisk butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1754:

Det har man väll även i fysisk butik?

Nej, inte lagstadgad, utan det är helt upp till butik att erbjuda det, samt vad för villkor de har

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Kan inte rekommendera. Gratis hemleverans har leveranstid på 2-3 veckor och de använder Bring.

Jaså använder det Bring, aj då Ja, förhoppningsvis behöver de inte köra så långt iallafall då jag bor i centrala Göteborg och jag misstänker att leveransen kommer antingen från Sisjön eller Nordstan.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, inte lagstadgad, utan det är helt upp till butik att erbjuda det, samt vad för villkor de har

Ok. Men om det är uppenbart fel på varan, att den är defekt, så spelar det ingen roll om man köper i fysisk butik eller internetbutik?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 1754:

Ok. Men om det är uppenbart fel på varan, att den är defekt, så spelar det ingen roll om man köper i fysisk butik eller internetbutik?

Då handlar det om en reklamation och det är ingen skillnad i lagens villkor oavsett hur du köpt produkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Kan inte rekommendera. Gratis hemleverans har leveranstid på 2-3 veckor och de använder Bring.

Det var i alla fall ingen bing-märkt bil som kom till mig. Jag tror som sagt det beror på vilka partners som de har i närheten (men jag kan ha fel).

Sen kan det vara nyttigt att vänta två veckor på ens varor ibland, öva på det där tålamodet. Skämt åsido så har jag för mig att deras betalversion av frakten anländer inom ett fåtal dagar samt att det ”bara” kostar 3-400 kronor. Det är förstås relativt mycket pengar men känner man ingen med stor bil som är villig att låna ut den blir det inte så farligt om man ska räkna med hyrbil och tiden det tar att köra, dessutom bör man vara två för att bära en stor tv. Elgiganten kanske har gratis hyrsläp i och för sig men då måste man åka dubbelt fram och tillbaka.

Skrivet av Svensktiger:

Aldrig fysiskt butik för mig.
Föredrar att ha lagstadgad returrätt om nånting skulle strula.

Om något skulle strula finns det en hel del skydd för konsumenten även vid handel i fysisk butik. Om du med ”strula” egentligen menade ”ångra sig” så har de flesta större elektronikbutiker öppet köp så oftast är det ingen skillnad.

Jag undviker sedan ett par år att handla på Elgiganten av olika anledningar men just deras returpolicy måste jag ändå berömma. De har aldrig strulat, faktum är att det nästan gått för smidigt. Sambon lämnade tillbaka en vara för några månader sedan där kartongen var mer eller mindre i flisor, det var den redan vid köp men det kunde ju inte personalen som tog emot den veta. Min morsa lyckades lämna tillbaka en julklapp hon fick, trots att hon inte hade kvitto...

Permalänk

Kan själv inte få bärhjälp för att installera min nya OLED då det kan vara svårt att själv få den på stället själv. Kommer därför prova med Elgigantens hemleverans och installation.

Återkommer med en recension av tjänsten.