Problem med 1800x och gigabyte x370 gaming k5 och även x470 msi gaming plus

Permalänk

Problem med 1800x och gigabyte x370 gaming k5 och även x470 msi gaming plus

Specs:

Ryzen 1800x
G.skill flare x ddr4 3200mhz 8gb x2
Evga 750w G2 gold
Nvidia gtx 1080ti
Ek XE 360 custom loop inkl gpu
Först ett gigabyte x370 gaming K5
Nu ett msi x470 gaming plus (jag hade föredragit icke "gaming" produkter då jag tycker det är fånigt med "gaming produkter")

Tjenare!

Jag håller på att bli tokig, jag satt och lirade som vanligt en kväll och helt plötsligt så frös datorn, mus, tangentbord, bild osv. Fläktarna snurrade och pumpen var på max. Just innan detta så såg jag hur cpu tempen spikade upp mot 88-96C och det har aldrig hänt förut, brukar ligga kring max 65C då jag körde 4ghz och auto på core voltage. Datorn har varit stabil med dessa settings i över 2 år (även xmp så ram-minnena kördes i 3200mhz) under allt jag har gjort, spel, redigering, stresstest osv. Tills Den nu frös från ingenstans, och när jag gjorde en reboot så lyser vga lampan på moderkortet. Fick det aldrig att fungera igen med gigabytekortet, så jag provade köpa ett msi x470 gaming plus, kopplade in allt, det fungerade i ca 2 dagar, sedan tillbaka till samma visa igen. Läste då att m.2 ssd:n tydligen kan blockera boot sekvensen så att datorn tror att det är gpun då de delar samma pcie lanes. Provade boota utan m.2, ingen förändring, vga lampan lyser fotfarande. Har provat återställa bios, cmos, tagit ut batteriet, gjort ALLT. Grafikkortet fungerar, psun fungerar, annars skulle det inte ha fungerat i början med msi kortet? Lämnade tillbaka msi kortet till netonnet under öppet köp, Skickade sedan tillbaka gigabyte kortet och fick ett nytt msi x470 gaming plus igen från inet istället. Nu sitter jag här, med samma symptom igen, mus och tangentbord lyser, pumpen och fläktarna går, fick upp msi loggan på skärmen vid första boot, men sedan lyser vga lampan. Även provat här att återställa cmos, boota utan någon hårddisk, men utan resultat. Provat med ett annat grafikkort, utan resultat. Är det någon som har en aning om vad som händer och VARFÖR!? Jag börjar nästan misstänka att cpun har brunnit, men jag såg ingen rök, kände ingen lukt, ser inga brända ytor på cpun eller i cpu sockeln. Kan också tillägga att jag har ett Core P5 chassi med pcie riser/förlängare, men jag är tveksam till att den strular då datorn knappt har rört på sig sedan den byggdes. Jag har även provat utan den med en fungerande gpu direkt in i moderkortet utan resultat. Alla kablar sitter i ordentligt, allting är inkopplat. Blir galen snart.