Samsung 860 EVO vs 860 QVO

Permalänk
Medlem

Samsung 860 EVO vs 860 QVO

Hej,

Tänkte köpa en SSD till min stationära dator också som jag använder rätt sällan. Tänkte börja jobba mer från den när jag är hemma. Är kanske lite blind, men ser inte skillnaden på hårddiskarna nedan.

Samsung 860 EVO 1TB - https://www.inet.se/produkt/4300687/samsung-860-evo-1tb
Samsung 860 QVO 1TB - https://www.inet.se/produkt/4301039/samsung-860-qvo-1tb

Den jag köpte till min laptop är en EVO 500 GB. Inet har en kampanj nu där man kan köpa QVO för endast 200kr mer än 860 EVO. Behöver egentligen inte 1 TB, men för den lilla skillnaden är det värt det för min del. Vill bara förstå skillnaden på dessa.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

QVO har fyra ’bit per cell’ och evo har 3. Det betyder i runda slängar halverat antal skrivcykler per cell och mycket långsammare skrivningar för att spänningen har mycket tightare nivåer att hålla.

Är den till operativsystemet är EVO ett mycket bättre val, är det bara lagring och mycket läsning typ spel och sånt så funkar QVO

Permalänk
Medlem

@medbor: Tack för ditt svar! När jag kollade skriv/läshastigheten så hade båda 550/550 om jag inte minns fel. Men det du skriver om är kanske något annat? Så EVO är i princip "alltid" att föredra. Just i detta fallet så är det OS och lite lagring. Har det mesta på molnet.

Permalänk
Medlem

Evo har en längre hållbarhet men en högre prislapp.

Det finns olika SSD tekniker idag:
SLC - single level cell (en bit per cell)
MLC - multi level cell (två bitar per cell)
TLC - tripple level cell (tre)
QLC - (4).

Ju mindre bitar per cell, desto längre kommer din SSD leva innan den blir trasig.
Ju fler bitar - desto billigare tillverkning och därmed pris.

Jag har en TLC SSD som min disk för operativsystem och alla program och en QLC för alla spel, filmer mm.

En TLC är alltid att föredra över en QLC, men de kostar mer. Och prislappen kan vara avgörande.
En Porsche är att föredra över en SAAB, men SAAB kanske duger för de flesta

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köra os på en qlc, men det sa jag säkert om TLC när de kom också...

Jag tror det går bra med vilken som egentligen, men TLC är bättre på alla sätt rent tekniskt.

Till exempel har QLC en begränsad cache som kan bli full, när den blir det kan fortsatta skrivningar bli långsammare än en hårddisk om du har otur.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Tack för ditt utförliga svar!

Permalänk
Medlem

@medbor: Tack igen! Så om jag förstår er rätt så är TLC att föredra och 860 EVO är TLC? För mycket tekniska beteckningar för mig så blir snurrig efter en hård arbetsdag =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Evo har en längre hållbarhet men en högre prislapp.

Det finns olika SSD tekniker idag:
SLC - single level cell (en bit per cell)
MLC - multi level cell (två bitar per cell)
TLC - tripple level cell (tre)
QLC - (4).

Ju mindre bitar per cell, desto längre kommer din SSD leva innan den blir trasig.
Ju fler bitar - desto billigare tillverkning och därmed pris.

Jag har en TLC SSD som min disk för operativsystem och alla program och en QLC för alla spel, filmer mm.

En TLC är alltid att föredra över en QLC, men de kostar mer. Och prislappen kan vara avgörande.
En Porsche är att föredra över en SAAB, men SAAB kanske duger för de flesta

fast skulle en saab och prosche kosta lika mycket eller diffa en liten slant skulle fler nog välja prosche före saab

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden en snabbis:

Duger 860QVO som systemdisk? Köpte en till grabben som behövde mer utrymme. Det enda han gör är att spela samt vardagssurfa, det vanliga dvs. Inga problem då att ha qvo då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Lånar tråden en snabbis:

Duger 860QVO som systemdisk? Köpte en till grabben som behövde mer utrymme. Det enda han gör är att spela samt vardagssurfa, det vanliga dvs. Inga problem då att ha qvo då?

Läs mina inlägg ovan... det går, men ibland kan den vara segare än en hårddisk tyvärr. Dessutom har den väldigt begränsat med skrivcykler per cell, så man bör inaktivera saker som skriver mycket till en sådan disk, typ pagefile och hibernation gissar jag...

Jag skulle aldrig själv köpa QLC, och framförallt inte som systemdisk, men det kan fungera för vissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Lånar tråden en snabbis:

Duger 860QVO som systemdisk? Köpte en till grabben som behövde mer utrymme. Det enda han gör är att spela samt vardagssurfa, det vanliga dvs. Inga problem då att ha qvo då?

Skrivet av medbor:

Läs mina inlägg ovan... det går, men ibland kan den vara segare än en hårddisk tyvärr. Dessutom har den väldigt begränsat med skrivcykler per cell, så man bör inaktivera saker som skriver mycket till en sådan disk, typ pagefile och hibernation gissar jag...

Jag skulle aldrig själv köpa QLC, och framförallt inte som systemdisk, men det kan fungera för vissa

Har en intel 660p 1TB (QLC) som extra disk (obs ej systemdisk)
Disken i fråga används till torrent filmer (frekventa skrivningar), samt spel.
Jag har haft disken i snart ett år.
Totalt har jag skrivit 5TB till disken
Totalt har den läst 12,6TB
Uppstarter 1020 gånger
Drifttid 3440 timmar.

Observera att livslängden som Intel garanterar är 200TBW.
Om jag nu har förbrukat 5TB på ett år, så har jag 195/5=39 år tillgodo vid samma användning.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Läs mina inlägg ovan... det går, men ibland kan den vara segare än en hårddisk tyvärr. Dessutom har den väldigt begränsat med skrivcykler per cell, så man bör inaktivera saker som skriver mycket till en sådan disk, typ pagefile och hibernation gissar jag...

Jag skulle aldrig själv köpa QLC, och framförallt inte som systemdisk, men det kan fungera för vissa

Så till en vanlig spelburk så avråder du?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har en intel 660p 1TB (QLC) som extra disk (obs ej systemdisk)
Disken i fråga används till torrent filmer (frekventa skrivningar), samt spel.
Jag har haft disken i snart ett år.
Totalt har jag skrivit 5TB till disken
Totalt har den läst 12,6TB
Uppstarter 1020 gånger
Drifttid 3440 timmar.

Observera att livslängden som Intel garanterar är 200TBW.
Om jag nu har förbrukat 5TB på ett år, så har jag 195/5=39 år tillgodo vid samma användning.

200 TBW på 1TB är alltså endast 200 skriv-cykler per minnescell. De andra typerna av minne har tusentals cykler. Användning för systemet är en helt annan grej än lite semesterbilder och spel

Permalänk
Medlem

@Pusher: Jag skulle nog råda folk att köpa nåt hållbarare om inte QVO är betydligt billigare, men det är med tanke på att de ska återanvändas I andra syften i framtiden, jag skulle inte direkt oroa mig över redan köpt SSD.

Jag har använt en 850 EVO 1TB i strax över fem år, 3½ år av dessa är utan TRIM, 3,6 år total uptime på disken, jag har kontinuerligt virtuella maskiner igång, jag kör filsystemstester och massa annat som misshandlar disken osv. Jag har kommit upp i 107.2 TB skrivet till disk.
Garantin på denna är 5 years or 150 TBW.

Garantin på 860 QVO är 3 years or 360 TB TBW. Jag har rätt svårt att se att grabben lyckas nöta sönder denna med lite spel och surf, speciellt innan nästa generation spel som kräver snabbare SSDer kommer.
Jag skulle dock rekommendera att överprovisionera disken lite för att jämna ut slitaget