Bästa programmeringsspråk för 3D-rendering av videoström?

Permalänk
Avstängd

Bästa programmeringsspråk för 3D-rendering av videoström?

Är nyutbildad mätningstekniker och har haft lite tankar på ett projekt nu när CPU:er har börjat bli fruktansvärt billiga per kärna.

Fotogrammetri är min starka sida, i förhållande till min ganska låga utbildningsnivå och nästintill obefintliga arbetslivserfarenhet.
Men jag har aldrig hört talas om en konsumenttillgänglig mjukvara som kan göra ungefär det självkörande bilar kan göra. Typ avståndsbestämma objekt i realtid, fast på ett sätt som är till nytta inom geodesi.

Jag skulle vilja börja programmera, eftersom jag har en känsla av att jag kommer ha ganska mycket tid över när min sommaranställning är över. Och om inte så skulle det förhoppningsvis kunna vara till nytta, om det någonsin blir av.
Men jag söker ett språk som är lämpligt till att:

- Köras i mobila enheter.
Dels för att använda rörelsesensordata för att veta när kameran är stadig och sannolikt ger skarpa bilder, och dels för att det är billigt, lättillängligt och ett färdigt ramverk för att strömma data till en beräkningsstation.

- Gigantiska minnesmängder.
Fotogrammetri kan dra fruktansvärda mängder minne i dess nuvarande form, men renderingsmetoden jag har i åtanke skulle förhoppningsvis kunna skala ner det en hel del om det görs korrekt, eller skalas upp för ökad kapacitet/effektivitet.
Typ 64GB som lägstanivå på vad som ska klaras inom rimlighetens gränser, men har planer på en 480GB Optane, så typ det och uppåt är väl någon sorts riktmärke i sammahanget.

- Lämpligt för ett flertal operativsystem.
Självklart måste det fungera på Windows, så att vilken tjomme som helst med mobil, PC och internetuppkoppling kan komma igång hjälpligt, men med möjlighet att utöka till serverrendering.

Jag har ju känslan av att något sådant här egentligen redan finns, men jag har ingen aning om vad det kan tänkas heta isåfall.

Permalänk
Medlem

Låter som att du letar efter OpenCV: https://opencv.org/

Angående språk skulle jag rekommendera Python. Du kan hitta en enorm mängd tutorials om du söker efter "opencv python".

Finns kanske någon här på forumet som kan ge mer utförliga råd, jag är inte alls bevandrad inom datorseende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpLar:

Låter som att du letar efter OpenCV: https://opencv.org/

Angående språk skulle jag rekommendera Python. Du kan hitta en enorm mängd tutorials om du söker efter "opencv python".

Finns kanske någon här på forumet som kan ge mer utförliga råd, jag är inte alls bevandrad inom datorseende.

Det där verkar som precis det jag letar efter, tack så väldigt mycket!