TV:ns backlight tänds bara ibland - finns något att göra?

Permalänk
Medlem

TV:ns backlight tänds bara ibland - finns något att göra?

Jag har en snart fem år gammal Samsung 75-tummare där LCD-backlightens mittremsa inte tänds som den ska ibland. Problemet dök först upp i vintras, då det blev som en mörk skugga som en vertikal linje mitt över TV:n. Efter att TV:n stått på i 5-10 minuter brukade backlighten emellertid kicka igång, varför jag lät problemet bero.

Någon gång under våren försvann problemet av sig själv, men för en vecka sedan dök det upp igen. Med samma märkliga beteende, dvs. att backlighten kickade igång igen efter 5-10 minuter.

Och nu idag har problemet blivit permanent. Dvs. TV:n kan stå på hur länge som helst utan att backlighten kickar igång.

Någon som har varit med om något liknande? Vad berodde det på? Gick det på något vis att avhjälpa?

Har varit i kontakt med Samsung, men att felsöka/laga TV:n låter som att det kan bli lika dyrt som att köpa en ny. Och då låter ju en ny TV mer lockande. Men skulle det på något vis gå att åtgärda problemet själv vore det förstås ännu bättre...

(Modellen på TV:n är: Samsung 75" LED-TV UE75H6475SUXXE)

Edit: Om något tror att problemet kan lösas med spänningsmätare och lödkolv är det nog för svårt för mig. Men handlar det snarare om att någon kontakt där inne glappar skulle jag kunna tänka mig att gå in och ratta lite. (Så att ni vet på vilken nivå ni ska lägga de tekniska tipsen)

Bild på problemet:

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det en flat-kabel som inte gillar alla temperaturväxlingar som den utsätts för över tid.

Enda chansen att fixa är att hitta en guide eller bara ’go-nuts’ och öppna den. Jag tror inte du har så mycket att förlora direkt. Det som behövs är ju att hitta kretskortet som sköter belysningen och se om felet är på, innan eller efter det kortet. Kan vara så enkelt som en kontakt, men jag skulle gissa på värre

Permalänk
Medlem

@medbor Har du något bra tips på hur man identifierar var felet ligger? Gissar på att mäta spänningen före och efter kortet, typ? Eller om det är enkla kontakter kanske man kan byta kontakt på remsorna och se om det blir mörkt på en ny rackare?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Enklast är ju att mäta på led-rampen och gå bakåt i kedjan därifrån. Kan vara många saker på vägen som kan fela, men troligen relä/kabel då du verkade beskriva värmekänslighet, det tolkar jag som något fysiskt är fel snarare än elektroniskt