Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Ja, tyvärr ska ju "mäklaren" ha sin del av kakan och utan mäklare lär huset inte ha hittats överhuvudtaget på nätet. Jag har för mig att en mille just vid det där området är rätt "OK". Det är typ någon kilometer ifrån närmsta "ort" medan det är typ 1,5 mil från staden Sundsvall där jag bor just nu i en 3a.

Mäklararvodet betalas av säljaren.

Däremot kommer Löfven vilja ha stålar i form av lagfart och stämpelskatt

Permalänk
Medlem

Det huset som du länkar där kostar betydligt mer än de 3500 i månaden som du har räknat med i ursprungsinlägget. Gör man det lätt för sig och använder beräknaren på hemnet så kommer driftskostnaden samt räntan tillsammans kosta lite under 8000 och då har vi inte räknat med underhålls behovet ännu.
Medelhuset kostar i dag ca 4000 i månaden i rent underhåll enligt konsumentverkets beräkningar. Det låter kanske mycket men kolla på vad exempelvis en dränering eller takomläggning kostar så inser man att det inte är svårt att spendera stora pengar på underhåll. Således kommer det huset kosta ca 12000 i månaden om man använder sig av genomsnittliga beräkningar.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Hedersmedlem

Hus kan bli både dyrt och billigt beroende på vad man köper, vilken standard man kräver och hur mycket tid och eget arbete man är beredd att lägga själv.

Räkna med att på ett hus så tillkommer det alltid mer eller mindre akuta saker som måste göras. Tak måste hålla tätt, grunden ska vara någorlunda väldränerad så att källaren håller sig i vettigt skick, fasaden ska målas och underhållas, fönster behöver målas eller bytas... med mera.

Men köper man ett hus där mycket stora jobb är gjorda och som har litet underhållsbehov närmaste 20-30 åren så kan man ändå klara sig undan ganska billigt. Men det förutsätter att man vet vad man köper och att man inte måste renovera kök och badrum för uppåt en halvmiljon bara för att det är fel färg på kaklet...

Har själv haft hus i tre år nu, det är en del jobb men det är verkligen värt det för vår del. Hade vi bott i lägenhet eller radhus så hade vi inte trivts lika bra eller kunnat ägna oss åt hobby och annat som vi gör idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

fastighetsavgiften (ersättaren till fastighetsskatten) saknas i den inledande kalkylen (kan bli runt 700/mån)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

fastighetsavgiften (ersättaren till fastighetsskatten) saknas i den inledande kalkylen (kan bli runt 700/mån)

Ja, jag såg nått sånt tjoffs. Samt fartskatt eller vad det heter som lantmäteriet ska ha fast jag inte ens har bett om att få vara med på deras karta eller i deras register. Så fastighetsavgift är en slags månadsskatt bara för att man har hus?

Jag är medveten om att köpa hus är lite som att bli med barn fast dyrare, haha!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Så fastighetsavgift är en slags månadsskatt bara för att man har hus?

Är en skatt som betalas årsvis (vid deklarationen), men man får ju ändå ta med den när man räknar boendekostnad.

"Fastighetsavgiften för småhus ligger på 0,75 % av taxeringsvärdet med ett högsta tak som varierar från år till år. För flerbostadshus är fastighetsavgifter på 0,4 procent av taxeringsvärdet med ett högsta tak.[1]

För året 2019 är maximala avgiften för småhus 7 812 kronor"

Dvs har du ett hus med taxeringsvärde över drygt en miljon (vilket borde vara typ 95% av husen i sverige) så hamnar du på maxbeloppet.

Tycker själv det vore mer rättvist om de sänkte till säg 0,25% och tog bort taket, då hade ju folk med dyrare bostäder fått betala mer och de med billiga bostäder mindre, nu kommer du få samma skatt på din lilla villa i sundsvall som en lyxvilla mitt i stockholm