Permalänk
Medlem

SFK eller vanligt konto

Hejsan!

Tänkte höra med er vad ni sparar pengar i kör ni på SFK konto eller vanligt 33% skatt på vinsten konton?

Vilket tror ni är bäst

Tack på förhand

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

Tänkte på fotboll när jag skrev tråden, menade givetvis ISK konto ^^

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem
Skrivet av carr3:

Hejsan!

Tänkte höra med er vad ni sparar pengar i kör ni på SFK konto eller vanligt 33% skatt på vinsten konton?

Vilket tror ni är bäst

ISK menar du? Och det är 30% (idag) på vinsten utan ISK. Allt beror på vad man tror om framtiden. ISK har fördelen att du betalar lite skatt hela tiden, vare sig du tjänar pengar eller inte, men den dag du säljer så är skatten redan betald s.a.s. Utan ISK så betalar du 30% på eventuell vinst den dag du säljer, men ingenting under tiden du äger värdepappret.

ISK hittades på eftersom staten var ledsen över att folk ägde värdepapper i åratal och de ville ha in skattepengar löpande istället för att sitta och vänta på ”sina” pengar. Dock finns fördelen att det förstås finns en skärningspunkt där %-årlig tillväxt blir lägre skatt totalt om du kör ISK kontra kapitalvinst beskattning. Därav att det blivit populärt, folk tror rent krasst på att tillväxten ska bli högre än de x-procentens årlig tillväxt över tid.

Jag är gammal och mossig, så jag betalar hellre 30% på min faktiska vinst när jag säljer än chansar på att tillväxten ska överträffa ett årligt genomsnitt och behöva betala skatt vartenda år.

Sen spelar man ju då förstås med framtiden, vi kan ju hamna i ett kommunistiskt samhälle där det är 95% vinstbeskattning den dag jag realiserar min vinst, alternativt ett högervridet samhälle där kapitalvinstbeskattningen är 5% den dag jag realiserar min vinst. Who knows!? Jag har dock personligt ideologiska problem med att betala skatt vare sig mina värdepapper har ökat eller minskat i värde bara för att staten löpande vill ha ”sina” pengar...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@carr3: Jag gjorde den ekonomiska kalkylen och kom fram till att det är billigare för mig att ha ISK kontra AF med nuvarande skattesatser, Det kan givetvis förändras om ränta och skatter skiftar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@carr3: Jag är lat och orkar inte lägga ned tid/energi på att räkna på vinster och förluster. ISK verkade helt enkelt smidigare och därför valde jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@carr3: Jag gjorde den ekonomiska kalkylen och kom fram till att det är billigare för mig att ha ISK kontra AF med nuvarande skattesatser, Det kan givetvis förändras om ränta och skatter skiftar.

Du som säkert har det färskt i huvudet, vid vilken årlig %-ökning är det det lönar sig med nuvarande ISK-beskattning? (som de ju höjde trots löften om att inte röra den...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mindfighter:

Du som säkert har det färskt i huvudet, vid vilken årlig %-ökning är det det lönar sig med nuvarande ISK-beskattning? (som de ju höjde trots löften om att inte röra den...)

Handlar inte så mycket om värdeökningen utan mer flexibiliteten att röra investeringarna.
Då man måste skatta varje gång man säljer på AF så blir vinningen med AF endast om man låter investeringarna ligga helt stilla. När jag tittade på det sist så var det storleksordningen 8-10 år med genomsnittlig utveckling utan att röra pengarna som det fanns vinning med AF. Annars var ISK alltid bättre. Notera att alla innehav går inte att ha på ISK, går ju fint att ha varje. Att ha fonder på AF är väl oftast förenad med ytterligare avgifter kontra ISK/KF så rätt konto för rätt grej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Svaret är det beror på...

Hej!

jag har sparat under många år och enligt min erfarenhet beror det på det sätt du tänker spara på, din risk-profil och på vilken sikt du sparar.

ISK passar bra om man tänker vara aktiv och byta innehavet ofta, då man slipper skatta av när man flyttar mellan olika fonder/aktier/andra värdepapper. Det är också bra om man är relativt aggressiv med stor riskaptit och att man därmed får snabbt en hög avkastning. Nackdelen med detta är att man inte kan kvitta förluster mot vinster.

De flesta som gör jämförelser visar på att upp till 10 års tid är ISK bättre då den ackumulerade skatten över tid är lägre än att skatta 30 av vinsten.

Ett räkneexempel: Du sparar 5000 SEKi månaden vilket blir 60 000 SEK på ett år. Skatten på ISK är 1 % över statslåneräntan och som lägst 1,25%. För 2020 är det 1,27%. Låt oss säga att avkastningen är 5% på ett år. Vi har du i slutet av året 63 000 SEK och räntan blir då 240 SEK.
Motsvarande för ett aktie/kapitalkonto blir 3000 kronor i vinst och 30% ränta, vilket är 900 SEK alltså mer än 240. Nu behöver du inte betala dessa och har då 240 kronor mer att investera än den med ISK. Men det effekten är så liten att den är försumbar i jämförelse med att du betalar potentiellt 660 SEK mindre i skatt.

Man kan generellt säga att om du räknar med att ha en avkastning som är större än 1,27% per år är ISK bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | P8P67-M Pro| Intel Core i7 2600K| Corsair H60| Corsair 16GB Dominator 1600MHz| be Quiet 650 MW | XFX Radeon HD 5830 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Avanza har som ”vanligt” bra artiklar att fördjupa sig i:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/05/11/da-lon...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mani01:

Hej!

jag har sparat under många år och enligt min erfarenhet beror det på det sätt du tänker spara på, din risk-profil och på vilken sikt du sparar.

ISK passar bra om man tänker vara aktiv och byta innehavet ofta, då man slipper skatta av när man flyttar mellan olika fonder/aktier/andra värdepapper. Det är också bra om man är relativt aggressiv med stor riskaptit och att man därmed får snabbt en hög avkastning. Nackdelen med detta är att man inte kan kvitta förluster mot vinster.

De flesta som gör jämförelser visar på att upp till 10 års tid är ISK bättre då den ackumulerade skatten över tid är lägre än att skatta 30 av vinsten.

Ett räkneexempel: Du sparar 5000 SEKi månaden vilket blir 60 000 SEK på ett år. Skatten på ISK är 1 % över statslåneräntan och som lägst 1,25%. För 2020 är det 1,27%. Låt oss säga att avkastningen är 5% på ett år. Vi har du i slutet av året 63 000 SEK och räntan blir då 240 SEK.
Motsvarande för ett aktie/kapitalkonto blir 3000 kronor i vinst och 30% ränta, vilket är 900 SEK alltså mer än 240. Nu behöver du inte betala dessa och har då 240 kronor mer att investera än den med ISK. Men det effekten är så liten att den är försumbar i jämförelse med att du betalar potentiellt 660 SEK mindre i skatt.

Man kan generellt säga att om du räknar med att ha en avkastning som är större än 1,27% per år är ISK bättre.

Stämmer inte riktigt, Avanza förklarar Här .
Bl.a. så räknas det varje kvartal och schablonintäkten som fås fram på hela året, tar man gånger 30% för att få fram skatten.

Edit tvåa på pucken!

Permalänk
Medlem

@Mani01: Brukar spara runt 15 000 till 20 000 kr per månad, då tror du att isk kan vara bättre alltså om jag förstår dig rätt? ^^

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla för hjälpen, blir att köra ISK konto hos avanza och vanligt via swedbank

Dels en liten fråga, tror ni att 6 st fonder är för mycket att ha? eller borde jag kanske köra på 4 fonder och lägga mera pengar i aktier kanske?

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem
Skrivet av carr3:

Tack så mycket alla för hjälpen, blir att köra ISK konto hos avanza och vanligt via swedbank

Dels en liten fråga, tror ni att 6 st fonder är för mycket att ha? eller borde jag kanske köra på 4 fonder och lägga mera pengar i aktier kanske?

Fonder är ju riskspridning i sig själva, så välj hellre färre fonder än fler, ha inte flera av samma typ, som t.ex. ha 3st. Global-fonder. Välj DEN du tror på och kombinera sen med en annan typ av fond.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

ISK, utländska bolag på KF. Håller dock på att gå ifrån utländska bolag, för jobbigt att ha koll på. Även många av våra svenska bolag är indirekt globala.
Har börjat flytta över de till en global indexfond.

Aktier är ju helt klart roligare, det beror på hur mycket tid du vill lägga fonder är enklare att komma igång med och är en stabil bas i din portfölj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carr3:

Hejsan!

Tänkte höra med er vad ni sparar pengar i kör ni på SFK konto eller vanligt 33% skatt på vinsten konton?

Vilket tror ni är bäst

Tack på förhand

Svenska aktier och fonder kör jag på ISK-konto, utländska aktier på KF-konto.

Nu har avanza introducerat något de kallar aktieutlåning på sina KF-konton för vissa svenska aktier, så då har man möjlighet att få lite extra ränta på aktierna om man har dem på ett KF-konto.

Permalänk
Medlem

@mattoys: Nordnet har kört det några år.
Verkar ge runt 0,2% tillbaka per år, så det är i alla fall något

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

ISK menar du? Och det är 30% (idag) på vinsten utan ISK. Allt beror på vad man tror om framtiden. ISK har fördelen att du betalar lite skatt hela tiden, vare sig du tjänar pengar eller inte, men den dag du säljer så är skatten redan betald s.a.s. Utan ISK så betalar du 30% på eventuell vinst den dag du säljer, men ingenting under tiden du äger värdepappret.

ISK hittades på eftersom staten var ledsen över att folk ägde värdepapper i åratal och de ville ha in skattepengar löpande istället för att sitta och vänta på ”sina” pengar. Dock finns fördelen att det förstås finns en skärningspunkt där %-årlig tillväxt blir lägre skatt totalt om du kör ISK kontra kapitalvinst beskattning. Därav att det blivit populärt, folk tror rent krasst på att tillväxten ska bli högre än de x-procentens årlig tillväxt över tid.

Jag är gammal och mossig, så jag betalar hellre 30% på min faktiska vinst när jag säljer än chansar på att tillväxten ska överträffa ett årligt genomsnitt och behöva betala skatt vartenda år.

Sen spelar man ju då förstås med framtiden, vi kan ju hamna i ett kommunistiskt samhälle där det är 95% vinstbeskattning den dag jag realiserar min vinst, alternativt ett högervridet samhälle där kapitalvinstbeskattningen är 5% den dag jag realiserar min vinst. Who knows!? Jag har dock personligt ideologiska problem med att betala skatt vare sig mina värdepapper har ökat eller minskat i värde bara för att staten löpande vill ha ”sina” pengar...

Det är faktiskt även en årlig schablonskatt även vid direktsparande i fonder (0,4% schablonintäkt och 30% skatt på denna).