Permalänk

Ny processor och moderkort

Sitter nu på detta:

Intel Core i5-9600K
RTX 2080 SUPER
32GB RAM
ROG STRIX Z390-F GAMING

Börjar fundera på att göra nästa uppgradering till dagens grejer, vilket då motsvarar

Intel Core i9 10900K
och då passande moderkort
ASUS ROG Strix Z490

Något mer behöver jag inte, men efter ha kollat runt så är min nuvarande cpu en flaskhals för grafikkortet och det gillar jag inte

Ska jag slå till "nu" med det nyaste?

Eller ska jag istället bara köpa Intel Core i9 9900K, och behålla moderkortet?

Känns dock inte så effektivt då prisnivån för 10900K och 9900K är ganska lika för skillnaden som dom innehåller

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

En 9600K bör fungera till de flesta spel än så länge. Vad kollade du upp för att tro att den flaskhalsar?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

En 9600K bör fungera till de flesta spel än så länge. Vad kollade du upp för att tro att den flaskhalsar?

https://pc-builds.com/calculator/

Slog in mina specs där, och var på 16% bottleneck

Men sedan så är det mer spel där processorn får arbeta mer än grafikkortet som jag spelar ofta, därav så slog det mig att det kanske är dags

Permalänk
Viking
Skrivet av totte1015:

https://pc-builds.com/calculator/

Slog in mina specs där, och var på 16% bottleneck

Men sedan så är det mer spel där processorn får arbeta mer än grafikkortet som jag spelar ofta, därav så slog det mig att det kanske är dags

Man ska inte titta på sånt där, din processor flaskhalsar inte ditt grafikkort. Det är snarare ditt grafikkort som flaskor din processor. Så om du vill ha mer FPS så är det grafikkort du ska uppgradera.
Med andra ord behöver du inte uppgradera om det endast är för spel.

Edit: Ett undantag är ifall din processor når 100% vid spelande, men det bör den inte göra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Både vid moddad Minecraft, Cities skylines och andra simulator spel når CPUn 100% mycket ofta

Men på flertal ställen när jag läser så är min CPU en flaskhals, hur kommer det sig att du motsäger det?

Sedan så startar chrome upp relativt långsamt och har jag multitasking med spel och chrome kan saker och ting saktas ner en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Både vid moddad Minecraft, Cities skylines och andra simulator spel når CPUn 100% mycket ofta

Men på flertal ställen när jag läser så är min CPU en flaskhals, hur kommer det sig att du motsäger det?

Sedan så startar chrome upp relativt långsamt och har jag multitasking med spel och chrome kan saker och ting saktas ner en del

Fast om alla moddar äter upp all cpu användning så kommer ju det bli samma sak med 10900k för eller senare beroende på hur mycket moddar du har. Du vet bara för att du sätter dit 12 kärnor så betyder det inte att den kan driva alla moddar för evigt utan att slå i taket men jag kan ju ha fel
Vilka simulator spel pratar vi om? Jag spelar ju t.e.x Squad med min andra burk i sign och det funkar hur bra som helst och har fler spel jag spelar och min lillebrorsa har en 5820k och det funkar ju galant.

Men ja jag hade nog bytt till en i7/i9 bara för att jag aldrig gillat i5 och deras få kärnor men den processorn ska funka till spel utan större problem.
Edit: Jag moddar inte men jag fattar att det kan vara cpu och ram krävande men simulator spelen ska funka utan större problem

Permalänk

Hmm vetefan... Som sagt eftersom priserna är såpass lika med gamla generation som nya känns det nästan bättre att framtidssäkra lite med Z490

Permalänk
Viking
Skrivet av totte1015:

Både vid moddad Minecraft, Cities skylines och andra simulator spel når CPUn 100% mycket ofta

Men på flertal ställen när jag läser så är min CPU en flaskhals, hur kommer det sig att du motsäger det?

Sedan så startar chrome upp relativt långsamt och har jag multitasking med spel och chrome kan saker och ting saktas ner en del

Vart läser du att det ska vara en flaskhals? En 9600k är inte långt ifrån bäst i spel idag, sedan är det såklart en annan sak om den når 100%.

Skrivet av totte1015:

Hmm vetefan... Som sagt eftersom priserna är såpass lika med gamla generation som nya känns det nästan bättre att framtidssäkra lite med Z490

Vill du framtidssäkra så köp en 3600 och ett b550-moderkort, och uppgradera sedan till en bättre Ryzen 4000 i höst. Det är det bästa alternativet om du vill framtidssäkra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Men på flertal ställen när jag läser så är min CPU en flaskhals, hur kommer det sig att du motsäger det?

Det går inte att bara säga att en CPU är en flaskhals utan sammanhang, vilken del av datorn som belastas mest beror helt på vad man använder den till. Att en sida säger att CPUn flaskhalsar 16% är med andra ord totalt värdelöst.

"Nätet säger att min processor flaskhalsar" är alltså en dålig anledning till att uppgradera. "Min processor går i taket när jag spelar dessa specifika spel" är däremot en väldigt bra anledning till att uppgradera, så du borde ha öppnat med det

Vill du ha bättre spelprestanda så är det som du är inne på vettigt att kolla på någon av de senaste i7/i9:orna. Om det är värt att byta moderkort för att kunna uppgradera till en 10900K är väl mest upp till dig, den kommer vara lite bättre i spel än 9900K men Z490-moderkort är rätt dyra.

Skrivet av Donnerstal:

Vill du framtidssäkra så köp en 3600 och ett b550-moderkort, och uppgradera sedan till en bättre Ryzen 4000 i höst. Det är det bästa alternativet om du vill framtidssäkra.

Då är det väl bättre att inte uppgradera alls nu utan vänta på Ryzen 4000 istället, för en 3600 kommer ju i många spel vara en nedgradering jämfört med 9600K. Men vi vet inte heller hur Ryzen 4000 kommer prestera, och Ryzen 4000 förväntas även vara den sista generationen på AM4 så jag har svårt att se hur det skulle vara särskilt framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

Ska man gå efter den där sidan så, https://pc-builds.com/calculator/Core_i9-10980XE/GeForce_RTX_...

Tydligen har jag en "Average bottleneck percentage: 73.04%". På grund av "Your graphic card is too weak for this processor. ".

10980XE med 2080Ti. Kortfattat: Strunta i vad den där sidan säger.

(Edit: Detta står längre ner på sidan: We recommend you to replace NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti with NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti HAHA!)

Visa signatur

Star Citizen ❤