Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Vissa spel köper jag faktiskt vid release, Stellaris var det senaste. Crusader Kings 3 kommer förbokas.

Normal sett väntar jag några år. Köper få spel för mer än 20€.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om det leder till färre mikrotransanktioner så behöver vi detta

Håller med i tanken, hoppas på det bästa, är dock otroligt skeptisk gällande just 2K.

Då basket är en nischsport i Sverige, och i Europa överlag för den delen, så är inte spelet speciellt stort på den här sidan av atlanten. Dock är jag beredd att gå så långt som att kalla NBA 2K serien den förmodligen värsta, iaf en av de värsta, pay-to-win spelserierna genom tiderna.

2K spelen innehåller ett helt eget monetärt ekosystem, likt många spel, vilket är helt ok för visuella attribut, utseende och kosmetika etc. Dock har NBA 2K tagit steget längre, samtliga spelaregenskaper och uppgraderingar av spelare är också låsta bakom denna betalvägg. Den interna valutan kallas för VC (Virtual Currency), och tjänas i minimala mängder efter varje spelad match, då menar jag absurt minimala mängder. Alternativet är att punga ut riktiga pengar för denna digitala spelvaluta.

För referens; 2h speltid för att ändra frisyr, 10h speltid för att byta kläder. Den genomsnittliga tiden för att maximera sina fysiska attribut är +1000h, eller 700kr om man väljer att betala.
För att inte bli totalt överkörd online måste man vara villig att spela minst +300h innan man ens kan börja utmana i onlinelägen. Fram till det är de som är villiga att betala riktiga pengar fysiskt mycket snabbare, skjuter mycket säkrare, hoppar mycket högre etc. Om man vill spela mer än en position, måste man självfallet skapa en till spelare, vilket dubblar kraven på denna valuta.

Självfallet finner man även samma typ av Ultimate Team (MyTeam) i detta spel som FIFA/NHL, med spelarkort och Casino etc. Principen är densamma.

När väl nästa års utgåva släpps, så börjar allt om igen. Om man inte är villig att stanna kvar på förra årets utgåva. Problemet med att stanna kvar på gamla utgåvor är att servrarna för gamla spel stängs ner året efter, löpande för varje år/utgåva.

Allt detta i ett spel som snart kostar 69$ som bas.

Dessutom är NBA 2K så pass integrerad i Amerikansk hiphop-kultur och sneakerkultur att ungdomarnas idoler är en del av spelproduktionen, vilket medför ännu ett dilemma. Ingen annan än LeBron James producerade hela förra årets upplaga av spelet, året innan var det Spike Lee, året innan någon annan osv. osv.

Permalänk
Medlem

Stor-spel som rdr2 osv kan jag absolut betala mer för. Men att betala mer för expansions-spel så som NBA/Fifa/NHL osv där de bara finputsat samt byter namn på gubbar borde däremot bli billigare, inte dyrare

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Ska vara ett jävligt bra spel för att vara värt 599 spänn som idag. För 699 lär jag vänta ett halvår och köpa det på någon rea för 2-300 kanske.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Stor-spel som rdr2 osv kan jag absolut betala mer för. Men att betala mer för expansions-spel så som NBA/Fifa/NHL osv där de bara finputsat samt byter namn på gubbar borde däremot bli billigare, inte dyrare

Vill stärka den här uppfattningen med kvalitetsverk som red dead redemption 2 och witcher 3, att dom är egentligen värda MER pengar än vad dom såldes för på grund av antal timmars underhållning och kvalitén på produkten.

Ta Borderlands koncept med looter shooter som jag tror att många gillar, men verkligheten med typ 10 DLC med power creep bara några månader efter släpp gör mig lite illamående.

EDIT: Ser att många tycker att vissa enskilda spel är värda tusenlappar. Jag håller med alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

(NBA 2K)
När väl nästa års utgåva släpps, så börjar allt om igen. Om man inte är villig att stanna kvar på förra årets utgåva. Problemet med att stanna kvar på gamla utgåvor är att servrarna för gamla spel stängs ner året efter, löpande för varje år/utgåva.

Allt detta i ett spel som snart kostar 69$ som bas.

Tack för den rejäla sammanfattningen. Jag, oinsatt och föråldrad, hade ingen aning om hur det kan vara numera. Herregud vilket skitspel.

Det är ett riktigt otyg att stängda servrar eller liknande prenumerationstjänster krävs för att använda spel, smarta-hem-prylar, mediaspelare etc, som man köpt för trots allt rejäla pengar.

En annan sak, när man köpte dyra spel förr (typ 349 för Gunship eller Pirates) fick man med schysst tryckt manual etc, i Microproses fall att klassa som bok. Distributionen måste verkligen vara mycket billigare idag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, inflationen drar upp priserna på allt annat

Kompenseras rätt väl med att man har mer pengar, den andra sidan av Inflation som du behändigt utelämnat.

Permalänk
Medlem

När jag läser utlåtande av Sony, EA etc etc, så blir jag illamående av att se att dem försöker mjölka ur mer pengar av oss köpare, som sagts ovanför här i tråden, ett par spel vi kan sammanfatta: Madden, NHL, Fifa, Battlefield, Star Wars... Och ett väldigt stort antal spel idag är ju bara copy paste av tidigare varianter med nytt namn, och nu ska vi betala mer för egentligen gammalt återanvänt material? Nej tack.

Storspel som Witcher etc kan jag betala för, men skulle aldrig personligen betala "mer" för tex fallout copypaste, NHL, Fifa, Anthem etc etc, massa återanvänt eller rent utsagt skräp från dag 1.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kompenseras rätt väl med att man har mer pengar, den andra sidan av Inflation som du behändigt utelämnat.

Nej, inte alls. Att tro på inflation är precis lika barnsligt som att tro att man kan bli rikare på att trycka mer pengar. Det kanske funkar tillfälligt i enskilda fall, men på större skala är det rent barockt att tro det.
Inflation gör människor fattigare. Så enkelt är det. Att du får mer pengar i lön förändrar inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, inte alls. Att tro på inflation är precis lika barnsligt som att tro att man kan bli rikare på att trycka mer pengar. Det kanske funkar tillfälligt i enskilda fall, men på större skala är det rent barockt att tro det.
Inflation gör människor fattigare. Så enkelt är det. Att du får mer pengar i lön förändrar inte det.

Det där är alldeles för förenklat för att vara relevant. Inflation kommer att ske men det beror mycket på hur man hanterar situationen. Man kan t ex tydligt se att sedan Sverige införde inflationsmål så har ekonomin gynnats och folk har haft reallöneökningar. Har inte siffror i huvudet för alla år men jag vet att mellan 1999 och 2016 så ökade den disponibla inkomsten för en fyrapersonersfamilj med 20 000 kr, och inflationsmålet är definitivt en bidragande orsak. Inflationen i bemärkelsen att pengarna blir mindre värda är enskilt inte givande för befolkningen, men man måste ju se helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det där är alldeles för förenklat för att vara relevant. Inflation kommer att ske men det beror mycket på hur man hanterar situationen. Man kan t ex tydligt se att sedan Sverige införde inflationsmål så har ekonomin gynnats och folk har haft reallöneökningar. Har inte siffror i huvudet för alla år men jag vet att mellan 1999 och 2016 så ökade den disponibla inkomsten för en fyrapersonersfamilj med 20 000 kr, och inflationsmålet är definitivt en bidragande orsak. Inflationen i bemärkelsen att pengarna blir mindre värda är enskilt inte givande för befolkningen, men man måste ju se helheten.

Nej, det är inte inte förenklat över huvud taget. Bortförklaringarna är dock väldigt komplicerade för att dölja frågans enkla natur.
Friedrich Hayek tilldelades för övrigt nobelpriset i ekonomi åt Ludwig von Mises 1974 för valutacykelteorin, så det jag säger är inte taget direkt ur arslet.

Permalänk
Medlem

De kommer väl som alltid att kosta vad folk är villiga att betala.. Priset hamnar där de gör mest vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tror historien säger emot dig. DRM kostar att implementera. Men har trots det blivit vanligare och vanligare. Från att ha varit något så enkelt som en kod att mata in när spelet startades till något våra storbanker skulle vara avundsjuka på vad gäller säkerhet. Utvecklarna skulle inte kosta på sig denna extravagans om de inte ansåg sig tjäna på det i slutändan. Vi kan inte ha en situation där endast de absolut bästa spelen motiverar människor att betala för sig. Och hur kan DRM vara ett sätt att lura människor?

Självklart kostar DRM och man anser att intäkten man drar in från det att man gör det svårt att piratkopiera skulle vara värt det i längden.
DRM har gjort livet surt för folk som faktiskt har köpt spelet, med allt från buggar till sämre prestanda som resultat av implementering av just DRM.

Jag menade på att man som utvecklare skulle lägga mer tid på att finslipa produkten istället för att spendera pengar och tid på att hitta det mest effektiva DRM-systemet för att dra in mest pengar.

I dagsläget så är spelutvecklarna/utgivarna endast ute efter snabba cash, dvs släppa en ofärdig produkt, ta fullt pris och om man tjänar in tillräckligt på det, lägg lite mer tid på att färdigställa produkten. Om spelet inte säljer så bra, skit i att lägga ner resurser på det och låt den dö... Helst också att man även under denna processen dra in det sista man kan genom att erbjuda MT.
Titta bara på spel som Anthem och Fallout 76.

Sen finns det andra som har gjort liknande men ändå valt att ta ansvar och rätta till felen. Jag tänker på No Man's Sky.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Självklart kostar DRM och man anser att intäkten man drar in från det att man gör det svårt att piratkopiera skulle vara värt det i längden.
DRM har gjort livet surt för folk som faktiskt har köpt spelet, med allt från buggar till sämre prestanda som resultat av implementering av just DRM.

Jag menade på att man som utvecklare skulle lägga mer tid på att finslipa produkten istället för att spendera pengar och tid på att hitta det mest effektiva DRM-systemet för att dra in mest pengar.

Jag tror du kraftigt överskatt hur mycket tid/resurser ett effektivt DRM-system som Denuvo kräver. Vi talar om några dagars jobb för en person. Jämför detta med vad du kallar "finslipa produkten" som kan handla om flera månaders jobb för 100 personer.

Givetvis försvarar jag inte att utvecklare släpper extremt buggiga spel, men det är en annan diskussion. Det är heller ingenting unikt för moderna spel, patchar för att åtgärda fel eller lägga till extra funktioner har funnits i spelvärlden under årtionden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kompenseras rätt väl med att man har mer pengar, den andra sidan av Inflation som du behändigt utelämnat.

Kan bero lite på. Inflation straffar sparare och pensionärer med icke ökande inkomster, då deras köpkraft för kapitalet minskar avsevärt. I extremfall som Venezuela, Iran, Zimbabwe, Ungern och Weimar-Tyskland så kom det väldigt få till gagn med inflation i det långa loppet. Det brukar ofta leda till revolutionära eller reaktionära yttringar i samhället i efterdyningar av en inflationskris vilket de flesta skulle argumentera är en olycklig utkomst.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det var ju helt fel rövspel att börja med... ett spel där man knapp fräschar upp texturerna och säljer samma spel år efter år...

Permalänk

Är väl tyvärr ofrånkomligt med tanke på inflation men även om priserna kommer att höjas på spel så betyder inte det att mikrotransaktioner kommer att försvinna, det är ju tyvärr här för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är inte inte förenklat över huvud taget. Bortförklaringarna är dock väldigt komplicerade för att dölja frågans enkla natur.
Friedrich Hayek tilldelades för övrigt nobelpriset i ekonomi åt Ludwig von Mises 1974 för valutacykelteorin, så det jag säger är inte taget direkt ur arslet.

Självklart är det förenklat, det är rent absurt att anse att du fått med alla faktorer kring att hantera inflation, samt hur frågan fungerar i en större ekonomisk kontext, i den simpla posten. Med den attityden är det dock inte värt att vi diskuterar någonting, så jag lämnar det.

Permalänk
Inaktiv

Berör mig inte, inga planer på någondera konsoll. Lansera en Switchutmanare eller släpp spelen till Windows om de vill ha mina pengar. Eller gör det möjligt att använda mitt befintliga spelutbud och spelkonton på konsol.

Använder dessutom Game Pass, för mig är att köpa spel ett daterat koncept om inte spelet är på GOG/DRMfritt. Spel som tjänst är för mig intressantare när jag ändå inte har kontroll och äger produkten jag betalat för.

Permalänk
Medlem

Det är föga förvånande trots allt, både Microsoft och Sony subventionerar priset på sina konsoler med licenserings-intäkterna från spelen, och när de nu kommer att släppa "nästa generation konsoler" vilket är standard PCs med nedlåsta operativsystem som bara tillåter spel med konsoltillverkarens inkluderade DRM, så känner de sig förtjänta av att ta hundra kronor mer per sålt exemplar av spelen.
Well.. Här i Västvärlden blir det 100kr/$10usd mer, spel säljs mycket billigare i "the developing countries", men vi är ju så rika i västvärlden, vi kan gott betala betydligt mer för spel än vad utvecklarna anser de vill som minst sälja sina spel eller programvaror för, vilket då gäller samma sak med licensavgiften konsoltillverkarna kräver, ett pris här, ett annat i U-länder.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det blir dyrare med moms, men åtminstone inte hela 25% då Amerikanska priser nästan alltid listas utan skatt, vilket är rätt irriterande när man vistas där.

Sedan kan man tydligen inte räkna normalt eftersom det nuvarande listpriset är 60 USD utan skatt, men nya storspel på Playstation kostar ca 549 kr i fysisk utgåva vid release i Sverige.

Sant, men alla delstater har inte sales tax. Svenska priset blir minst $70+25%+ev. svenskt horribelt butikspåslag. Om man nu tvunget måste köpa från Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sant, men alla delstater har inte sales tax. Svenska priset blir minst $70+25%+ev. svenskt horribelt butikspåslag. Om man nu tvunget måste köpa från Sverige.

Men som jag redan sade i posten du citerade så har det inte stämt i praktiken. Det nuvarande priset är ju $60, utan skatt, men spelen kostar 549 kr i Sverige när de släpps. Om du tror det systemet kommer ändras så är det ju rimligt att du lägger fram anledningarna till varför.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Förr (80talet) kunde man köpa AAA spel till amstrad och c64 från bitmap brothers och ocean till exempel för 4 brittiska pund styck på kasettband.

Dessa spels utvecklingskostnader var också drastiskt lägre. Ibland var de bara skrivna av en enda person och det under några månaders tid som högst. Nu kan det vara tusentals personer inblandande och ta många år. Jag tycker att det har gått för långt, men det är så det ser ut...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Vette fan. Handlar mer om girighet. Vore synd om x utvecklare fick vänta en vecka extra för att köpa sin nya Boeing 737. Jag betalade 800kr GTA 5 på Ps3 då de jävlarna på GAME var de ända som hade några kvar i lager och mediamarkt hade inventeringsstängt. Spelet kostade $137mill . Och nu cirka $7miljarder (dollar då). Så de omsatt cirka 50ggr pengar

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Vette fan. Handlar mer om girighet. Vore synd om x utvecklare fick vänta en vecka extra för att köpa sin nya Boeing 737. Jag betalade 800kr GTA 5 på Ps3 då de jävlarna på GAME var de ända som hade några kvar i lager och mediamarkt hade inventeringsstängt. Spelet kostade $137mill . Och nu cirka $7miljarder (dollar då). Så de omsatt cirka 50ggr pengar

Ja för GTA 5 är ju verkligen ett genomsnitts-spel i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja för GTA 5 är ju verkligen ett genomsnitts-spel i sammanhanget.

Kan hända. Men trenden att höjja priset gäller ju alla spelen som kommer förr eller senare inte bara trippel A. Fler utvecklare lär ju se att det går att ta mer betalt

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Kan hända. Men trenden att höjja priset gäller ju alla spelen som kommer förr eller senare inte bara trippel A. Fler utvecklare lär ju se att det går att ta mer betalt

Har dock hört att Boeing 737:or inte är fullt så vanliga på dessa utvecklares jobbparkering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

DLC i sig är inget problem med mig, men när det är ett DLC planerat och annonserat för var tredje månad under första åren och alla behövs för online content och ladders och sånt, då är det bara skit.

Spel som har en begränsad livslängd (beroende av online-komponenter) så kan man ju aldrig äga spelet, då är prenumeration nästan att föredra. Säg 100kr i månaden utan startavgift för att hoppa in på senaste där alla events händer, då kan man spela de månader man vill utan att vara inlåst för evigt och spelskaparen får stabila intäkter över tid så länge de gör bra saker.

Men jag vill helst att allt i ett spel ska gå att uppleva offline om 10 år när det inte finns servrar, dock är jag främst spelare av single-player spel vilket kanske hörs...

Håller helt med dig om dlc. Spelar också främst singelplayer spel.

Permalänk
Medlem

Oj, är det här fake news från Sweclockers? Det är ingen som säger att alla storspel kommer bli dyrare.

Permalänk
Medlem

Vist är spelen dyrare att göra idag men dom säljer flera spel idag än vad dom gjorde för 10 år sedan.
Så höjningen beror nog inte på utvecklingskostnaden utan att dom vill ha mer i vinst precis som alla andra företag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro