Vad behövs för internet? (Mediaskåp)

Permalänk

Vad behövs för internet? (Mediaskåp)

Hallå.

Jag har precis flyttat in i en nyproduktion, och lyckas inte få igång internet. Det sitter ett mediaskåp i hallen, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. Enligt Bahnhof så ska jag vänta på en fiberkonverter från Zitius, men en bekant som bor i en nyproduktion i samma område har fått igång internet med endast en router från Bahnhof. Fiberkonvertern kräver väl fast installation, eller kan jag installera denna själv?

Någon som vet vad som saknas eller hur jag ska koppla? Jag vill främst ha trådlöst internet med routern, och kabel kopplat till uttag 1 i sovrummet.

Så här ser skåpet ut :
https://imgshare.io/image/Nap0oQ

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan du utveckla "Lyckas inte få igång internet"? Får du en IP-adress när du kopplar in en dator via ett av uttagen märkta 1-8?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Du har en kort TP-kabel som går mellan ett uttag utan nummer till ett uttag numrerat 2.

Jag gissar på att uttaget utan nummer är det som etiketten DH0111A02 syftar på. Det går då troligen till en switch någonstans i huset.

Man har då bara patchat det vidare till uttag 2 för att du ska kunna sätta din router i själva lägenheten vid port 2.

Med ditt "mediaskåp" kopplat på det sättet ska du alltså leta upp uttag 2 i lägenheten och koppla det till din routers WAN-port.

Ska du även ha trådat internet i övriga portar i lägenheten går det också. Finns ett antal sätt att göra på, men vill inte krångla till det här inlägget för mycket innan jag vet vad du vill göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av InsipidPoison:

Hallå.

Jag har precis flyttat in i en nyproduktion, och lyckas inte få igång internet. Det sitter ett mediaskåp i hallen, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. Enligt Bahnhof så ska jag vänta på en fiberkonverter från Zitius, men en bekant som bor i en nyproduktion i samma område har fått igång internet med endast en router från Bahnhof. Fiberkonvertern kräver väl fast installation, eller kan jag installera denna själv?

Någon som vet vad som saknas eller hur jag ska koppla? Jag vill främst ha trådlöst internet med routern, och kabel kopplat till uttag 1 i sovrummet.

Så här ser skåpet ut :
https://imgshare.io/image/Nap0oQ

Det är i vart fall inget som ser ut som nått fiberrelaterat på bilden så att du behöver en fiberomvandlare är osannolikt såvida fibern inte ens är fysiskt installerad ännu, du får helt enkelt fråga nätägaren eller kommunikationsoperatören hur du kan beställa tjänster om du inte fått info om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

TS har sannolikt inte fiber hela vägen till lägenheten, utan det går med sannolikt fiber till huset. I huset sitter sedan switchar som skickar internet över kopparkabel (vanlig 1000BASE-T Ethernet) till varje lägenhet.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Kan du utveckla "Lyckas inte få igång internet"? Får du en IP-adress när du kopplar in en dator via ett av uttagen märkta 1-8?

Yes, 10.250.xxx.7 står det bredvid IPv4-adress, samt att det står att internetåtkomst saknas. Då är datorn inkopplad med kabel i uttag 2 i väggen, och kablarna i mediaskåpet är kopplade som på bilden. Har inte lyckats komma ut på internet överhuvudtaget med eller utan router inkopplad.

Byter jag plats på kabeln i uttag 2 i mediaskåpet så får jag ett meddelande på datorn om att kabeln ej är ansluten, så något känner den av..

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av InsipidPoison:

Yes, 10.250.xxx.7 står det bredvid IPv4-adress, samt att det står att internetåtkomst saknas. Då är datorn inkopplad med kabel i uttag 2 i väggen, och kablarna i mediaskåpet är kopplade som på bilden. Har inte lyckats komma ut på internet överhuvudtaget med eller utan router inkopplad.

Byter jag plats på kabeln i uttag 2 i mediaskåpet så får jag ett meddelande på datorn om att kabeln ej är ansluten, så något känner den av..

10.250.*.7 är en privat IP-adress som t.ex. en router delar ut. Ring Bahnhof och fråga varför ditt internet inte funkar. Säger dom att du måste vänta på utrustning får du väl vänta på utrustning liksom ¯\_(ツ)_/¯

Din kompis kanske inte har samma deal med Bahnhof. Vad säger BRF?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Man brukar ju oftast ha en valmöjlighet i dessa nyproduktioner vilken leverantör man vill ha och innan man valt brukar man inte ha internet.

Man brukar oftast vara tvungen att surfa till en portal av något slag och välja vilken leverantör man vill ha.

Kan det vara något sådant du måste göra. Borde stå på hemsidan hos den du har som bostadsägare.

Permalänk

Jag hade dubbelkollat så att Bahnhof verkligen aktiverat tjänsten och om de har de, dubbelkolla så att de har aktiverat deras tjänst på rätt objekt/lgh-nummer.

Permalänk
Medlem

Det är en icke-aktiverad tjänst, är det nyproducerat så har säkert inte fastighetsägaren rapporterat in till Zitius att din lägenhet är ansluten, och då kan Bahnhof i sin tur inte se din lägenhet. Är det så att Bahnhof säger att något inte är färdigt får du alltså vända dig till fastighetsägaren, kommunikationsoperatören ska du inte vända dig till då du inte har något med de att göra när du bor i ett flerfamiljshus.

Kommer du ut på Zmarket?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara något som blivit fel i dokumentationen mellan din lägenhet och switchen i källaren. Så när du ringt till bahnhof med ditt lgh-nummer så har det blivit aktiverat i en annan lägenhet.

Vet inte om Gävle stadsnät har så att man kan gå in på någon portal och beställa. Kolla upp det och försök surfa dit med datorn inkopplad.

Även så att det underlättar om du felanmäler med din routers mac-adress till bahnhof. Låt sedan routern var inkopplad. Då kan bahnhof lämna informationen vidare till stadsnätet som enklare kan hitta felet

Permalänk
Medlem

@jocke92: Bahnhof har inte lägenhetsnummer innan fastighetsägaren har rapporterat in uppgifterna till kommunikationsoperatören. Kommunikationsoperatören enligt TS är Zitius, inte GavleNet/Gävle Energi. Gavlagårdarna använder Zitius, så även någon BRF i byn. Saknas lägenhetsnummer eller adressen inte är klarrapporterad behöver TS vända sig till fastighetsägaren, i de fallen kan inte Bahnhof hjälpa till, Bahnhof kan inte lägga till lägenhetsnummer, det är fastighetsägarens uppgift och något de äger.

De alltså Bahnhof kan på sin höjd fråga Zitius om adressen är klar, men det hjälper inte om lägenhetsnumret saknas.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är en icke-aktiverad tjänst, är det nyproducerat så har säkert inte fastighetsägaren rapporterat in till Zitius att din lägenhet är ansluten, och då kan Bahnhof i sin tur inte se din lägenhet. Är det så att Bahnhof säger att något inte är färdigt får du alltså vända dig till fastighetsägaren, kommunikationsoperatören ska du inte vända dig till då du inte har något med de att göra när du bor i ett flerfamiljshus.

Kommer du ut på Zmarket?

Nej, kommer inte åt Zmarket. Får nog vänta på den där konvertern dom ska skicka hem, men märkligt att det fungerar utan den för en bekant i samma område, med Bahnhof. Enligt Bahnhof ser allt ok ut på deras sida, det är rätt lägenhetsnummer och inget fel hittas. Har på känn att det kommer bli en del bollande med Bahnhof och fastighetsägaren...

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Nej, kommer inte åt Zmarket. Får nog vänta på den där konvertern dom ska skicka hem, men märkligt att det fungerar utan den för en bekant i samma område, med Bahnhof. Enligt Bahnhof ser allt ok ut på deras sida, det är rätt lägenhetsnummer och inget fel hittas. Har på känn att det kommer bli en del bollande med Bahnhof och fastighetsägaren...

Bahnhof vet sannolikt inte om det ska sitta en tjänstefördelare där eller inte, har de frågat Zitius eller får de bara att tjänsten inte kan aktiveras? Det är i praktiken fastighetsägaren som bestämmer om det ska finnas en tjänstefördelare eller inte. När det är FTTB (koppar till lägenheten) brukar också inte tjänstefördelare skickas ut fören kunden beställer TV, men där skiljer det sig mellan olika nät.

Får Bahnhof att tjänsten är aktiverad behöver du göra en felanmälan där lägenhetsnummer, eventuellt objektnummer, uttagsbeteckning (den vid elskåpet) och MAC-adress till ansluten enhet behövs. Eftersom du inte kommer till Zmarket så behöver Zitius/Telia åtgärda något, oavsett om du är kopplad till fel lägenhetsnummer eller inte.

Har Bahnhof bara ett framtida datum då det ska börja fungera, och att det alltså inte är klarrapporterat får du vända dig till fastighetsägaren.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Bahnhof vet sannolikt inte om det ska sitta en tjänstefördelare där eller inte, har de frågat Zitius eller får de bara att tjänsten inte kan aktiveras? Det är i praktiken fastighetsägaren som bestämmer om det ska finnas en tjänstefördelare eller inte. När det är FTTB (koppar till lägenheten) brukar också inte tjänstefördelare skickas ut fören kunden beställer TV, men där skiljer det sig mellan olika nät.

Får Bahnhof att tjänsten är aktiverad behöver du göra en felanmälan där lägenhetsnummer, eventuellt objektnummer, uttagsbeteckning (den vid elskåpet) och MAC-adress till ansluten enhet behövs. Eftersom du inte kommer till Zmarket så behöver Zitius/Telia åtgärda något, oavsett om du är kopplad till fel lägenhetsnummer eller inte.

Har Bahnhof bara ett framtida datum då det ska börja fungera, och att det alltså inte är klarrapporterat får du vända dig till fastighetsägaren.

Vad jag förstod av Bahnhof så är det Zitius som säger att vi behöver en fiberkonverter. Inkopplingen av internet skulle ha skett redan den 26e, men när jag felanmälde så behövde dom skicka ut denna konverter.. Enligt Bahnhof ser uppkopplingen ok ut annars.

Provade att nå zmarkets hemsida igen, och nu kan jag komma åt den om jag går in via gavlegårdarna.zmarket.se. Det fungerar ej om man använder zmarket.se. Funderar på om det hjälper att beställa direkt via hemsidan eller om det bara blir knas när man redan har ett aktivt abonnemang..

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Vad jag förstod av Bahnhof så är det Zitius som säger att vi behöver en fiberkonverter. Inkopplingen av internet skulle ha skett redan den 26e, men när jag felanmälde så behövde dom skicka ut denna konverter..

Provade att nå zmarkets hemsida igen, och nu kan jag komma åt den om jag går in via gavlegårdarna.zmarket.se. Det fungerar ej om man använder zmarket.se. Funderar på om det hjälper att beställa direkt via hemsidan eller om det bara blir knas när man redan har ett aktivt abonnemang..

Man behöver aldrig tjänstefördelare för att aktivera tjänster när det är FTTB. Du är inte aktiverad, så lägenhetsnumret de har stämmer troligen inte med hur det är kopplat i din fastighet. Har du beställt TV så kommer Zitius säkert skicka ut tjänstefördelare däremot.

Bahnhof ser inte så mycket om de inte frågar Zitius/Telia. Du behöver alltså berätta att du når Zmarket och lämna uppgifterna de ber om, lämna utrustning inkopplad och vänta på besked från Zitius/Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@jocke92: Bahnhof har inte lägenhetsnummer innan fastighetsägaren har rapporterat in uppgifterna till kommunikationsoperatören. Kommunikationsoperatören enligt TS är Zitius, inte GavleNet/Gävle Energi. Gavlagårdarna använder Zitius, så även någon BRF i byn. Saknas lägenhetsnummer eller adressen inte är klarrapporterad behöver TS vända sig till fastighetsägaren, i de fallen kan inte Bahnhof hjälpa till, Bahnhof kan inte lägga till lägenhetsnummer, det är fastighetsägarens uppgift och något de äger.

De alltså Bahnhof kan på sin höjd fråga Zitius om adressen är klar, men det hjälper inte om lägenhetsnumret saknas.

Det är inte så att Zitius skickar ut en tekniker som dubbelkollar all dokumentation. Om företaget som kopplade upp lägenheterna har lämnat fel dokumentation så kan abonnemanget som sagt blivit på fel lgh, mänskliga faktorn.

Eftersom ts får en IP-adress så är det fysiskt uppkopplat. Sedan kan det även vara någon aktiveringsfråga om inte alla lägenheterna blev inflyttningsklara samtidigt exempelvis

Bahnhof kan bara se vilka lägenheter/adresser som finns i systemet och aktivera det bredband kunden beställt. Om bredbandet inte kommer igång behöver de lägga ett ärende hos Zitius och för att kunna göra det är de tvungna att ange kundens mac-adress.

Kort sagt ju mer information man lämnar ju fortare löses problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är inte så att Zitius skickar ut en tekniker som dubbelkollar all dokumentation. Om företaget som kopplade upp lägenheterna har lämnat fel dokumentation så kan abonnemanget som sagt blivit på fel lgh, mänskliga faktorn.

Eftersom ts får en IP-adress så är det fysiskt uppkopplat. Sedan kan det även vara någon aktiveringsfråga om inte alla lägenheterna blev inflyttningsklara samtidigt exempelvis

Bahnhof kan bara se vilka lägenheter/adresser som finns i systemet och aktivera det bredband kunden beställt. Om bredbandet inte kommer igång behöver de lägga ett ärende hos Zitius och för att kunna göra det är de tvungna att ange kundens mac-adress.

Kort sagt ju mer information man lämnar ju fortare löses problemet.

Det är fastighetsägaren som får kolla över lägenhetsnumren om de inte stämmer, det har jag inte sagt något om som motsäger det. Ofta så har inte fastighetsägaren rapporterat lägenhetsnumren alls, eller så är det inte klarrapporterat i TS fall då TS pratar om att Bahnhof nämner mediaomvandlare. I många fall kan inte tjänster aktiveras utan mediaomvandlare, men det gäller inte FTTB. Det enda Zitius kan kolla är vilket lägenhetsnummer utrustningen ropar ut från, de kan inte lägga till eller ändra lägenhetsnummer utan att fastighetsägaren begär det.

Permalänk

Lämnade en felanmälan nu där jag gav ut Mac-adress och IP-adress till Bahnhof , så får se om dom kommer någon vart med det.

Provade också koppla in med router, då får jag en IP-adress som börjar med 192. xxx istället för 10.xxx, annars är allt likadant. Datorn verkar känna av att den är uppkopplad, men ingen åtkomst till internet.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem

@InsipidPoison: Kopplar du in routern får du kolla vad routern, inte datorn får för IP Har du uppgett MAC till datorn, se till att du inte har strömsparfunktioner som stänger av nätverket/datorn igång, men det är mest relevant om det är en bärbar. Är det felkopplat/felrapporterat när det gäller lägenhetsnumren så kommer nu Bahnhof få ett svar från Zitius att din utrustning sitter på ett annat lägenhetsnummer och kan aktivera dig på detta. Ska detta ändras hos fibernätet behöver du dock meddela fastighetsägaren.

Permalänk

Problemet har nu lösts, jag hade beställt ett abonnemang med 250/250 hastighet, men nuvarande utrustning i lägenheten klarar inte mer än 100/100. Bahnhof har sänkt hastigheten tillfälligt till 100/100, och då fungerar internet utan problem. Det ska komma en tekniker nu i veckan och byta ut någon komponent i lägenheten, så att högre hastigheter tillåts.

Kanske hjälper denna information någon med liknande bekymmer🙂

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem

@InsipidPoison: Vanligt problem i äldre fastigheter. Har du ingen mediaomvandlare så är det dock i källaren de byter utrustning (byter SFP i switchen exempelvis), ibland är det bara felkonfigurerat så att de löser det på distans.