Permalänk
Medlem

Dålig hastighet trådlöst Unifi

Hej.
Har 600/100mbit och får ut detta via sladd. Men trådlöst får jag bara ut ca 250mbit detta när jag står intill wifi punkten.
Kör UniFi AP AC LR samt en UniFi AP Pro utan ac. Har kopplat dessa till en Asus N66 där jag kopplat bort wifi delen. Även när jag testat hastigheten via sladd så har den gått via N66. Något förslag på varför jag inte får ut mer via trådlöst? Testat hastigheten via flera olika nyare telefoner Samsung s20 , iPhone XR samt Sony Xperia 5 samma resultat på samtliga.

Permalänk
Medlem

Är kopplad på 5ghz.

Permalänk
Medlem

250mbit är väl vad man kan förvänta sig utan ac.

Permalänk
Medlem

Jag har ac på den ena punkten bör jag inte få ut mer där?

Permalänk
Medlem

Testat att koppla bort accesspunkten som inte har AC? Kan vara så att den "klockar" ner hela nätverket till N.

Permalänk

Vill du ha högre hastigheter behöver du öka på kanalbredden. Det finns under radioinställningar i unifi. Troligen är det inställt på VHT40, vilket är en kompromiss mellan hastighet och stabilitet. Kör du VHT80 kommer det gå mycket fortare, men troligen bli mindre stabilt. 250 mbit räcker gott och väl för mobila enheter, så jag rekommenderar att du låter det vara som det är!

Permalänk
Medlem

Tack hjälpte att ändra VHT80 kommer nog inte använda mig av det. Som du sa onödigt men ville ändå hitta problemet.

Permalänk

@jonnin01: Frågan är ju vad för ställen du surfar på som kan ge en så hög hastighet som 250Mbit...... Jag har nog aldrig kommit upp i snabbare än drygt 90Mbit (trådat).

Permalänk
Skrivet av jonnin01:

Tack hjälpte att ändra VHT80 kommer nog inte använda mig av det. Som du sa onödigt men ville ändå hitta problemet.

Skönt att det löste sig! Du ska känna dig väldigt nöjd med din accesspunkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Tack hjälpte att ändra VHT80 kommer nog inte använda mig av det. Som du sa onödigt men ville ändå hitta problemet.

Det brukar inte vara några problem att köra VHT80 så länge man inte formligen badar i andra Wifi-nätverk på samma och närliggande kanaler. Även i fall där jag haft andra nätverk på samma kanal har jag inte haft något problem med detta. Om du faktiskt har nytta av den extra hastigheten ska du inte vara rädd för att köra så.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q