Jonsbo V8 - stilrent mini-ITX chassi med potential?

Permalänk
Medlem

Jonsbo V8 - stilrent mini-ITX chassi med potential?

Såg just nyhet på Tomshardware om nytt mITX chassi från Jonsbo:
https://www.tomshardware.com/news/jonsbo-v8-small-case-with-p...

Här är produktsidan:
https://www.jonsbo.com/en/products/V8.html

Måtten är 25(B)x39(D)x26(H) cm så det är ingen jätteliten låda... (ca 25 liter?)
Men å andra sidan: Chassit rymmer 330 mm långa grafikkort, höga CPU-kylare och har en 200mm fläkt i fronten!
Layouten är med moderkortet liggande på botten, och PSU stödet är begränsat till SFX/SFX-L

Hela "skalet" verkar vara omslutande i nästan ett stycke, så man skjuter in chassit bakifrån - ser hyfsat smidigt ut.

Det verkar finnas rätt bra plats för "tjocka" grafikkort, men det finns bara två slottar bak, så inga grafikkort med en tre-slots plåt lär gå in.

Tanken front "front-to-back" luftflöde verkar riktigt vettigt, men fronten ser väldigt restriktiv ut. Undrar hur mycket nytta den där 200mm fläkten kan göra? Det skulle behövas lite mer öppningar i fronten, och jag tror även frontplåten ligger för nära själva fläkten, så att det knappt kommer in nån luft
Jag misstänker därmed att lådan kan kräva lite moddning för att komma till sin fulla rätt, men potentialen verkar finnas där!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är lite halv spekulant på detta, avvaktar prisbilden och lite tester innan jag fäller köpknappen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag är lite halv spekulant på detta, avvaktar prisbilden och lite tester innan jag fäller köpknappen.

Mmm, om jag hade varit sugen på ITX-spåret igen, så skulle jag också överväga det här chassit!
... men jepp, känns som man behöver veta lite mer om hur det är i praktiken innan man vågar sig på köp!
(tex hur ventilationen är i fronten och om normal-långa SFX-L agg går in utan problem)

...

Se förresten Sweclockers officiella nyhet om chassit för mer info och mer diskussion i nyhetskommentarerna:
https://www.sweclockers.com/nyhet/29934-jonsbo-v8-ar-mini-itx...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600552-jonsbo-v8-ar-m...
(jag tipsade swec-redaktionen och chassit efter jag skapade den här tråden, så den här tråden blev lite redundant...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ser fränt ut, tack för att du delar med dig av tipset! Kommer också följa recensioner. Får man in en riktig towerkylare på 16cm? Har haft min sen 2008 och kan ju inte byta liksom....

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Får man in en riktig towerkylare på 16cm?

Oh, ja!
Jonsbo's sida säger "CPU Cooler:Not higher than 195mm" så det finns hur mycket rum som helst på den ledden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Moderator

Precis beställt den svarta varianten, taggad

Angående fronten så ska det vara ganska smärtfritt att köra utan frontpanelen monterad.
Drar en chansning kring kylningen då jag läst att det inte är solklart att tornkylare inte blockeras av konstruktionen i övrigt, även om höjden medger.

https://smallformfactor.net/forum/threads/exclusive-first-loo...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Precis beställt den svarta varianten, taggad

Angående fronten så ska det vara ganska smärtfritt att köra utan frontpanelen monterad.
Drar en chansning kring kylningen då jag läst att det inte är solklart att tornkylare inte blockeras av konstruktionen i övrigt, även om höjden medger.

Nice, rapportera gärna om hur det går med kylarmonteringen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har inte monterat något ännu men hämtade ut det i lördags.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har inte monterat något ännu men hämtade ut det i lördags.

https://i.imgur.com/GjOoArG.jpg

Coolt!
Ska den agera filserver eller vad är tanken ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RVX:

Coolt!
Ska den agera filserver eller vad är tanken ?

Det är min huvuddator som ska in i den.
Just nu har jag ett större mATX-chassi Thermaltake Core V21 men har tidigare kört Fractal Design Core 500 och Cooler Master NR200P.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det är min huvuddator som ska in i den.
Just nu har jag ett större mATX-chassi Thermaltake Core V21 men har tidigare kört Fractal Design Core 500 och Cooler Master NR200P.

Gotya 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Roger W:

Nice, rapportera gärna om hur det går med kylarmonteringen

Det gick fint, men det var på håret. Så med annan sockelplacering på moderkortet så kan det nog bli svettigt, men kan inte påstå att jag har någon koll på om det överhuvudtaget förekommer.

Min kylare (Thermalright Archon) är även väldigt bred, 155-160mm, så tror att den är snäppet värre än de flesta när det kommer till det måttet (t.ex. Noctuas D15 är 150mm enligt specs).

Moderkortet i fråga är ett Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator

Byggde idag och måste säga att jag på det hela är väldigt nöjd!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.