Permalänk
Medlem

Kan inte använda "Command C"

Jag har fått ett lite märkligt problem med min macbook, jag kan inte använda "Command C" för copy paste. "Command V" osv fungerar, det är alltså bara "Command C" som strular. Jag har testat att återställa kortkommandon och göra en hard reset av datorn men det gjorde ingen skillnad. Någon som har några idéer på vad det kan vara?

Tips som "Köp en PC" tas gärna emot då jag är enormt trött på den här datorn och så jävla redo att köpa en Razer blade stealth!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Här finns en del tips:

https://discussions.apple.com/thread/1631630

Men köp en PC vettja

// LZ

Permalänk
Medlem

Är det verkligen bara just command-C som är problematiskt och inte typ C överlag?

Är det en MacBook mellan 2016 och sent 2019 dvs som har butterfly switchar så är ju dessa notoriskt opålitliga. Kommer det in minsta dammkorn på fel ställe så blir det problem. Tack och lov har Apple äntligen gått ifrån dem igen på sina senaste maskiner och tagit ansvar för problemet med förlängd garanti på tangentbordet. Pga överkomplicerad konstruktion byter de dessutom hela topcaset, så har du detta problem kan du åtminstone glädja dig åt att få nytt batteri på köpet.

Har själv fått två (eller var det rentav tre?) tangentbord utbytta då knappar hamnat i ett läge där de bara reagerar till typ 50%. Har även ordnat utbyte åt en handfull andra på firman men misstänker att vi lär ha ett mörkertal av halvdefekta tangentbord som inte anmäls förrän de slutar fungera helt…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Här finns en del tips:

https://discussions.apple.com/thread/1631630

Men köp en PC vettja

// LZ

Har testat det, hjälper tyvärr inte.

Skrivet av Mayhem SWE:

Är det verkligen bara just command-C som är problematiskt och inte typ C överlag?

Är det en MacBook mellan 2016 och sent 2019 dvs som har butterfly switchar så är ju dessa notoriskt opålitliga. Kommer det in minsta dammkorn på fel ställe så blir det problem. Tack och lov har Apple äntligen gått ifrån dem igen på sina senaste maskiner och tagit ansvar för problemet med förlängd garanti på tangentbordet. Pga överkomplicerad konstruktion byter de dessutom hela topcaset, så har du detta problem kan du åtminstone glädja dig åt att få nytt batteri på köpet.

Har själv fått två (eller var det rentav tre?) tangentbord utbytta då knappar hamnat i ett läge där de bara reagerar till typ 50%. Har även ordnat utbyte åt en handfull andra på firman men misstänker att vi lär ha ett mörkertal av halvdefekta tangentbord som inte anmäls förrän de slutar fungera helt…

Nej c-knappen fungerar hur bra som helst, det är bara command c som inte fungerar. Har bytt till att "fn" också fungerar som "command" och det funkar, sjukt konstigt dock att "Command v" till exempel fungerar hur bra som helst fortfarande.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Vad visar Keyboard Viewer när du testar olika kortkommandon? Visar den command-C eller endast command eller endast C? Gör det någon skillnad hur hårt eller löst du trycker på knapparna? De sitter ju rätt nära varandra fysiskt på tangentbordet så man skulle kunna tänka sig att kretskortet under flexar när du trycker in den ena knappen vilket gör att den andra inte registreras eller något sådant.

Hur ser ditt testscenario ut? Händer detta i alla program? Klippbordet är ibland sjukt långsamt. Händer ofta att jag kopierar något i ett program, command-tabbar över till ett annat för att klistra in men istället får ut något gammalt. Osäker på hur det globala klippbordet egentligen fungerar, om det alltid uppdateras eller till exempel sker först när man väl lämnar ett program för ett annat.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vad visar Keyboard Viewer när du testar olika kortkommandon? Visar den command-C eller endast command eller endast C? Gör det någon skillnad hur hårt eller löst du trycker på knapparna? De sitter ju rätt nära varandra fysiskt på tangentbordet så man skulle kunna tänka sig att kretskortet under flexar när du trycker in den ena knappen vilket gör att den andra inte registreras eller något sådant.

Hur ser ditt testscenario ut? Händer detta i alla program? Klippbordet är ibland sjukt långsamt. Händer ofta att jag kopierar något i ett program, command-tabbar över till ett annat för att klistra in men istället får ut något gammalt. Osäker på hur det globala klippbordet egentligen fungerar, om det alltid uppdateras eller till exempel sker först när man väl lämnar ett program för ett annat.

När jag kör keyboard viewer så registrerar den bara "Command" när jag trycker "Command + C" jag kan dock använda mig av alla andra kombinationer utan problem. Nu har jag bindat "fn" som "Command" också och "fn + c" funkar utan några problem. Det spelar ingen roll var på knapparna jag trycker, jag kan inte få "Command + C" att fungera.

Jag har även ett annat problem som jag inte riktigt förstår mig på, varje gånga jag öppnar datorn och så är det ständigt som att en tangent är intryckt, dvs att lösenordet snabbt börjar fyllas i trots att jag inte trycker på något, får då trycka enter en gång innan jag kan skriva in lösenordet.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle misstänka hårdvarufel. Felanmäl till Apple och få tangentbordet utbytt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Jag skulle misstänka hårdvarufel. Felanmäl till Apple och få tangentbordet utbytt.

Vet du om det är det gratis isf? Datorn är ca två år gammal.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vet du om det är det gratis isf? Datorn är ca två år gammal.

Tangentborden har som redan nämnts fått utökad garanti då det varit så mycket problem med dem. Så om det är tangentbordet felet ligger hos (vilket verkar mest sannolikt) och inte någon annan del av datorn så kommer det vara gratis ja.

https://support.apple.com/keyboard-service-program-for-mac-no...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tangentborden har som redan nämnts fått utökad garanti då det varit så mycket problem med dem. Så om det är tangentbordet felet ligger hos (vilket verkar mest sannolikt) och inte någon annan del av datorn så kommer det vara gratis ja.

https://support.apple.com/keyboard-service-program-for-mac-no...

Okej gött det iaf, tack för snabba svar! Jag hör av mig till dom

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.