Mini review "ASUS ROG STRIX B550-I GAMING"

Permalänk
Medlem

Mini review "ASUS ROG STRIX B550-I GAMING"

Gör en ny tråd om detta B550 ITX kort.

Ersätter mitt gamla Z97I-plus med en 5775C som jag pillrade med här.
Inte för att jag haft några problem, tvärtom!
Men eftersom datorns huvudsakliga uppgivt de senaste åren varit transkodning och att agera "sido-dator" med massor av saker igång så kände jag att det var dags med en uppgradering.

Så följande inhandlades:
Sagda moderkort såklart.
En Ryzen 3700x, gillar att den är strömsnål (max 88 watt, även om TDP anges till 65 watt).
32GB G.skill 3600 minnen, fanns med på moderkortets QVL och hade ett bra pris.

Och följande flyttas över från gamla systemet:
Samsung 950PRO
Noctua NH-U9B
nVidia Quadro P400

Första intrycket är trevligt men trångt.
ASUS har verkligen försökt att trycka i så mycket finesser och funktioner dom bara kunnat.
Med kortet monterat i mitt Ncase M1 v5 så är det inte mycket man kan göra utan att flytta på eller ta bort en massa saker för att komma åt.
Men det är ju ITX livet, så ingen katastrof där.

8 pins EPS kontakten har en lite märklig placering för ett ITX kort, många andra kort har den i anslutning till den vanliga 24 pin kontakten vilket är betydligt bättre.
Den sitter extremt trångt åt alla håll och i vissa chassin kommer man vara tvungen att montera den innan moderkortet skruvas i.

Noterar även att det enbart finns 4 USB på baksidan (+ 1 USB C), vilket känns väldigt klent när man är van med 8+

Kylar monteringen blev inte optimal, kör push-pull med 2x92mm.
På minnes sidan hindras fläkten att sitta optimalt av minnena (kanske borde pillra bort "blinget" som bygger 15mm i onödan?), men det är ju inte moderkortets fel då alla ITX har ju samma problem.
Och på VRM sidan blir det samma problem fast nu är det VRM kylningen med sin lilla fläkt (!) som är i vägen.
Så båda fläktarna hamnar 10mm ovanför flänsen och det blev extremt tight mot chassi sidan.
Men det fungerar såklart helt OK.

Då jag aldrig planerat att använda trådlöst så skruvade jag bort det lilla kortet.
Ett helt vanligt laptop kort i en liten plåtburk.
Även det lilla (extremt täta!) gallret över VRM fläkten togs bort.

Kortet bootade såklart med den leverade BIOS'en (0402) men uppdaterades direkt till senaste, vilket var 0608 (finns nyare nu!)
Med installationen så körde jag en liten rövare och provade utan att installera om W10 version 1903.
Det gick skapligt utan krasher, men 2.5gbit nätverkskortet gick inte att få igång oavsett drivrutin.
"Uppgradering" till 2004 fick det bli och allt hoppade igång utan knot.

Men här gick det lite snett med ASUS mjukvaran.
Var lite för snabb i UEFI och missade "Armory Package" inställningen.
Och det innebar att Windows automatiskt installerade en helt makalös massa bloatware!
Installationen gick att avbryta, men massor av residenta program och tjänster installerades likförb*nnat!
Tog ett bra tag att rensa systemet från detta (som inte tillför datorn ett jota utöver bling).
Visst, en avinstallation erbjöds, men allt den gjorde var att plocka bort genvägarna.
Tjänsterna och bloatwaren kördes ändå!
Gisses ASUS, att ha en dylik inställning som default? skäms!

Att kunna stänga av front panel LED's är en bonus.
Men det hade kunnat vara tydligare I UEFI var den finessen finns och vad den kallas.

Så för att summera lite.
Plus:
Prestanda och kompatibilitet, man prutar inte på nånting trots det lilla formatet.
Massor av fläktkontakter och som vanligt med ASUS är fläktkontrollen bra.
UEFI föreslog direkt en infinity fabric clock på 1800MHz när XMP slogs på, man måste dock ändra själv.
ASUS är dessutom väldigt bra på det här med UEFI/BIOS uppdateringar till sina moderkort, produkter stöds ofta långt efter att dom borde pensionerats.
Förlängningen till front panel kontakterna gör den biten extremt mycket enklare när det är trångt, bra idé ASUS!

Minus:
Hittade direkt en bugg i UEFI där minus och plus offset voltage är bytta med varandra.
Automatisk installation av bloatware, och att det ändå installeras en massa residenta program trots att man avbryter installationen (uppdatering av UEFI återställer dessutom inställningan!).
Den primära m.2 platsen (PCIe gen4) finns på ovansidan, vilket är helt OK på vanliga moderkort men på ett ITX ser man gärna att den sitter på undersidan av moderkortet.
Till synes gigantisk VRM kylning som dessutom är aktiv, men när man rotar lite mer så inser man att en hel massa plats slösas bort på plastkåpor och andra menlösa saker.

Så slutsatsen.
Helt OK, även om jag skulle föredragigt mer funktion över form.
"Armory Crate" sakerna är närmast en katastrof och drar ner intrycket rejält.
Hade funktionen varit avslagen som standard hade jag inte haft några synpunkter på det, men nu måste man verkligen vara på sin vakt vid varje CMOS reset eller UEFI uppdatering så att dreten inte installeras igen i bakgrunden.

Med mitt förra system jobbade jag en hel del på att få ner strömförbrukningen vid idle.
Just nu innan jag tweakat speciellt mycket verkar det nya systemet ligga på 35-40 watt.
Det kan tyckas vara en väldigt liten ökning, men det är ju faktiskt 50-60% mer med en betydligt nyare platform.
Vi får se var jag hamnar med tiden.

Permalänk
Hjälpsam

@Svensktiger:
Bra recension tack för den!
Blir faktiskt mindre och mindre sugen på ett mITX, om jag skall vara ärlig, trångt varmt och jävligt svårbyggt.
Men visst blir det kompakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har inga av ovan nämnda problem. Problemen med ITX är att folk vill ha en gaming setup i en minimal (under 10 liter) låda som inte klarar av det för det strider mot fysikenslagar... Har man antigen en lite större låda (fortfarande ITX) eller Open air (Hydra mini itx tex) av någon slag så är det helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen detta kort till min server och den lilla vrm fläkten gick upp i 7000rpm vid belastning så blev retur direkt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Köpte nyligen detta kort till min server och den lilla vrm fläkten gick upp i 7000rpm vid belastning så blev retur direkt

Använder fortfarande mitt moderkort.
Fläkten plockade jag bort tämligen omgående, jag har bra luftcirkulation i mitt chassi så den behövs inte.
Men jag minns inte att den lät illa.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Svensktiger:

Använder fortfarande mitt moderkort.
Fläkten plockade jag bort tämligen omgående, jag har bra luftcirkulation i mitt chassi så den behövs inte.
Men jag minns inte att den lät illa.

Har byggt flera datorer med detta moderkort och det går att stänga av fläkten helt i UEFI. Inställningen finns bland övriga fläktinställningar om jag minns rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vladde:

Jag har inga av ovan nämnda problem. Problemen med ITX är att folk vill ha en gaming setup i en minimal (under 10 liter) låda som inte klarar av det för det strider mot fysikenslagar... Har man antigen en lite större låda (fortfarande ITX) eller Open air (Hydra mini itx tex) av någon slag så är det helt perfekt.

Vad tror du om detta i en Node 304 som gaming setup då? Är nämligen inne på det spåret då jag har ett beg. Node 304. (+ 2080ti)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!