Dåliga gängor - Fractal chassin

Permalänk
Medlem

Dåliga gängor - Fractal chassin

Har haft ett gäng Fractal chassin genom åren. Mest för ljuddämpning men också humana priser.

Något som är gemensamt med dessa chassin är att alla dem har haft piss-dåliga gängor.
Speciellt tummskruvarna till sidoplåten men också många gånger dem fasta distanserna för moderkortet har börjat bråka när man ska skruva dit moderkortet.
I övrigt är det ju schyssta chassin men vaf*n lägg ner lite resurser på att fixa gängorna så dem inte pajar skruvarna.

Och innan någon säger att jag använder fel skruvar så nej, det är rätt skruvar.

Är det bara jag som har råkat ut för detta?

Permalänk
Avstängd

Made in China, less for less.

Edit: Upplever samma sak, man kommer från problemet genom att välja en annan chassitillverkare och betala mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Made in China, less for less.

Edit: Upplever samma sak, man kommer från problemet genom att välja en annan chassitillverkare och betala mer.

Vilket chassi rekommenderar du som inte är tillverkat i Kina?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inga problem med mitt R4 som överlevt många års vårdslös hantering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Vilket chassi rekommenderar du som inte är tillverkat i Kina?

Taiwan finns, Lian-Li är verksamma där och säkert fler. InWin kan vara därifrån.

Edit: inwin har fabriker i Kina så stryk dem. Corsair är svårt att få koll på, men de producerar som det ser ut en hel del utanför Kina. Dock svårt att tro att ett 700 kronors chassi inte är tillverkat i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Made in China, less for less.

Edit: Upplever samma sak, man kommer från problemet genom att välja en annan chassitillverkare och betala mer.

Att få till schyssta gängor är ju inte direkt dyrt men antar att dem vill pumpa ut så många chassin som möjligt innan kontrakt med fabriker mm löper ut.. För många år sedan hade jag ett Lian Li PC-V2010, där va det kvalité rakt igenom.

Permalänk
Medlem

har 3st Fracal R chassin och inga gängproblem alls

// LZ

Permalänk
Medlem

Känner inte igen mig att fractal design chassin har dåliga gängor och jag har skruvat ett antal genom åren.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har stött på samma problem några gånger, monterat i ett tiotal fractal. Gäller dock inte varje chassi.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Taiwan finns, Lian-Li är verksamma där och säkert fler. InWin kan vara därifrån.

Edit: inwin har fabriker i Kina så stryk dem. Corsair är svårt att få koll på, men de producerar som det ser ut en hel del utanför Kina. Dock svårt att tro att ett 700 kronors chassi inte är tillverkat i Kina.

Ville ha ett chassi som har ett rent utseende utan en massa julgransbelysningar eller annat tingeltang & inget fönster samt ingen likkista över nätaggregatet, ljuddämpat med slät front & inga hårddiskburar eller annat skräp samt plats för 3st 140mm fläktar i fronten & max ~1000:-. Jag hittade Define S, men visst absolut i dagsläget bör man förneka Kina tillverkat om man kan.

Mao. Lian-Li tänkte jag inte på, ska in på deras sida & kika runt lite när tid ges!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

upplever samma bekymmer med mitt

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Samma här med de 5 FD-chassin jag har haft. De tre jag har haft en längre tid har haft problem med gängorna.

Men med det sagt finns det orsaker till att jag har haft så många av dem.. de är riktigt bra för priset ändå.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Cooler Master och Be Quiet chassin har jag haft bra erfarenheter med när det kommer till kvalitet men som du ser i signaturen kör jag med Fractal Design jag med, kvalitet? sålänge man inte skruvar isär de för ofta så funkar de

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade 4 Fractal Chassin, 2 kvar och det är Define Mini "den första" och XLR2 och alla har alltid funkat bra.
Lika nöjd med de som Antec P180 lådorna så kan inte klaga.