Cooler Master kickstartar passivt kylt Raspberry Pi 4-chassi

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master kickstartar passivt kylt Raspberry Pi 4-chassi

Med Pi Case 40 vill Cooler Master erbjuda ett kompakt chassi som kyler kretsarna passivt, vilket tillåter högre klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ska de ha det som en kickstarter? Inte som de är ett litet indie företag...

Personligen blev jag väldigt nöjd med mitt FLIRC chassi till min Pi 4, hade bra nog passiv kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Detta gör mig ännu mer sugen att köpa en pi4 med 8gb ram och ett snabbt SD-kort för att se hur kompetent den blir som en surfdator. Problemet är att jag aldrig kommer använda den till mer än att testa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Varför ska de ha det som en kickstarter? Inte som de är ett litet indie företag...

Personligen blev jag väldigt nöjd med mitt FLIRC chassi till min Pi 4, hade bra nog passiv kylning.

Jag tänker mig att de använder kickstarter som ett sätt att utforska marknader och produkter de annars inte skulle ha möjlighet att utforska.

Permalänk

Cooler Master är en av de största (om inte den största) kylartillverkaren i världen då deras fabriker tillverkar kylare på beställning av andra företag (t.ex. AMD, NVIDIA, EVGA med flera). Sunkigt att försöka mjölka pengar genom en kickstarterkampanj.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Varför ska de ha det som en kickstarter? Inte som de är ett litet indie företag...

Personligen blev jag väldigt nöjd med mitt FLIRC chassi till min Pi 4, hade bra nog passiv kylning.

Nej begriper inte det heller, sett andra ifrågasätta varföre stora etablerade företag behöver kickstarter, var väl inte tänkt för etablerade företag som vill bli av med investerings risker utan för dom med nya ideer utan kapital som behövde hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Personligen blev jag väldigt nöjd med mitt FLIRC chassi till min Pi 4, hade bra nog passiv kylning.

Förstod inte heller vad som var nytt med detta case?
Verkar mest som ett FLIRC (som även jag har, är riktigt nöjd med det)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Gillar CoolerMaster skarpt.
Men en kickstarter för detta?
Inte direkt så att det är en ny marknad som skall utforskas och en liten startup som behöver hjälp.
Gör ett bra chassi till ett vettigt pris och folk kommer att köpa det, enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Varför ska de ha det som en kickstarter? Inte som de är ett litet indie företag...

Personligen blev jag väldigt nöjd med mitt FLIRC chassi till min Pi 4, hade bra nog passiv kylning.

Gillar också FLIRC, men en nackdel med det chassit är att man inte kommer åt GPIO-pinnarna. Så det är ju bra att det kommer alternativ. Och angående Kickstarter så känns det alltid lite knasigt när väletablerade företag söker sig till crowdfunding. Men det kan ju vara så att de är lite osäkra på efterfrågan och använder Kickstarter för att ta reda på hur många som är intresserade av detta chassi innan man börjar producera.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Gillar också FLIRC, men en nackdel med det chassit är att man inte kommer åt GPIO-pinnarna. Så det är ju bra att det kommer alternativ. Och angående Kickstarter så känns det alltid lite knasigt när väletablerade företag söker sig till crowdfunding. Men det kan ju vara så att de är lite osäkra på efterfrågan och använder Kickstarter för att ta reda på hur många som är intresserade av detta chassi innan man börjar producera.

Går att använda GPIO-pinnarna, dock inte direkt på ett jätte smidigt sätt, tror man typ behöver en flat kabel adapter eller nått som sen går igenom slotten på ena sidan? Använder inte de själv men tyckte mig läsa att det var så det var tänkt iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag har inte koll alls på dessa små datorer. Går det att få till en kompetent surfdator med bank-id för tant Agda?
Vad kostar det i så fall om hon har skärm, tangentbord o mus?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte koll alls på dessa små datorer. Går det att få till en kompetent surfdator med bank-id för tant Agda?
Vad kostar det i så fall om hon har skärm, tangentbord o mus?

Minns att jag hade problem med bank-id på Linux förr men idag har man ju det på mobilen så borde fungera bra.

Permalänk
Snusfri

Känns lite fel med att ett så pass enorm företag som CM kör med en kickstarter.
Riktigt nöjd med mitt FLIRC case till min RPI4 4GB (Som dock samlar damm atm )

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte koll alls på dessa små datorer. Går det att få till en kompetent surfdator med bank-id för tant Agda?
Vad kostar det i så fall om hon har skärm, tangentbord o mus?

Kör Bank-Id på mobilen, där man vill ha det ändå, så man alltid har det med sig och mobilen ser de flesta som värdefull, d.v.s. håller koll på. Till skillnad från en dator som tant agda inte patchar o.s.v.

Startkit typ detta:
https://www.webhallen.com/se/product/310631-Webhallon-Config-...

750 spänn då, sen köra i kioskläge med fullskärms webbläsare, ja, det kanske kan vara nåt för tant Agda.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Trevlig liten mackapär det där med kylning utan fläktar så för den säkert inte så mycket oljud när den är igång.

Metall leder ju värme bra men om värmen sedan ska överföras från metall till den omgivande luften så kanske man kan tänka ett steg till.

PÅ atomnivå så är den elektrostatiska kraften helt dominerande över gravitationskraften så luftpartiklarna känner av minsta lilla skillnad i tätheten av elektrostatiska fält och kan avgöra att luften vid marken har tätare fält än luften längre upp, därför strävar den uppåt.

Den varma luften rör sig uppåt och försöker hitta tillbaka till jämviktsläget genom att spira uppåt i en helix. Om man kunde leda iväg luften genom egentillverkade rör formade som helixar (logaritmiska spiraler) så kanske man kunde förbättra kylningen ytterligare.

Genom att leda luftpartiklarna längs den väg de själva vill gå så kan man ju skapa i stort sett friktionsfri transport av luftflöde, dvs ingen energiförlust alls och ingen värme.

Genom att låta spiralerna smalna av till spetsar vi toppen så kanske man kan, likt öronsnäckan i mannens inneröra, låta luftpartiklarna närma sig sitt jämnviktsläge och på så sätt omvandla lite av partikelns rörelsefält till ett elektrostatiskt fält, den elektrostatiska energin man skapar på detta vis kan teoretiskt återanvändas som elektrisk ström.

Jag förstår inte heller varför man ska ha kickstarter, det är väl ingen moped? En knapp duger gott.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Gillar också FLIRC, men en nackdel med det chassit är att man inte kommer åt GPIO-pinnarna. Så det är ju bra att det kommer alternativ. Och angående Kickstarter så känns det alltid lite knasigt när väletablerade företag söker sig till crowdfunding. Men det kan ju vara så att de är lite osäkra på efterfrågan och använder Kickstarter för att ta reda på hur många som är intresserade av detta chassi innan man börjar producera.

Vilken tur att man har en Argon One låda i så fall, bara att lyfta på täcklocket så finns pinnarna där. Argonlådan är också en kyllåda och den har strömbrytare och en fläkt som man inte är i närheten av att behöva starta vad än man gör i normal rumsstemp, lådan kan bli ljummen men inte varmare än så

Håller med om att det är lite lustigt att ett stort företag använder Kickstarter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken tur att man har en Argon One låda i så fall, bara att lyfta på täcklocket så finns pinnarna där. Argonlådan är också en kyllåda och den har strömbrytare och en fläkt som man inte är i närheten av att behöva starta vad än man gör i normal rumsstemp, lådan kan bli ljummen men inte varmare än så
https://i.imgur.com/VHtTc26.jpg

Håller med om att det är lite lustigt att ett stort företag använder Kickstarter.

Argon One är onekligen en trevlig låda. Särskilt som den flyttar alla portar till samma sida. Vill man ha något mindre
så finns ju annars Flirc som nämndes ovan, GeekWorm Armor och sedan den mindre Argon Neo från Argon.
Så passiva lådor finns det gott om. Bara att söka "passive case raspberry" Google Images Passiva HallonBoxar

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte koll alls på dessa små datorer. Går det att få till en kompetent surfdator med bank-id för tant Agda?
Vad kostar det i så fall om hon har skärm, tangentbord o mus?

Nej, det blir bara jobbigt för alla inblandade. Köp en NUC eller nåt istället och kör windows om hon är van vid det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Cooler Master är en av de största (om inte den största) kylartillverkaren i världen då deras fabriker tillverkar kylare på beställning av andra företag (t.ex. AMD, NVIDIA, EVGA med flera). Sunkigt att försöka mjölka pengar genom en kickstarterkampanj.

Skrivet av pa1983:

Nej begriper inte det heller, sett andra ifrågasätta varföre stora etablerade företag behöver kickstarter, var väl inte tänkt för etablerade företag som vill bli av med investerings risker utan för dom med nya ideer utan kapital som behövde hjälp.

Det handlar nog varken om att mjölka marknaden eller att de har behov av kapital utan de har helt enkelt insett att lanseras något på Kickstarter så får det ett helt annat genomslag än om det lanserats på normalt sett. Felet ligger i det här fallet hos KS som aldrig skulle ha tillåtit ett så stort företag att lansera en så enkel pryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Varför ska de ha det som en kickstarter? Inte som de är ett litet indie företag...

Personligen blev jag väldigt nöjd med mitt FLIRC chassi till min Pi 4, hade bra nog passiv kylning.

Enda egentliga skälet jag kan komma på är för att riskminimera, genom att kolla intresset & få in förbokningar för ett sådant case & garantera vinst, innan de drar igång masstillverkning på det.

Permalänk
Medlem

Det är konstigt när stora företag som CM ska använda kickstarter för att lansera produkter. Enda anledningen jag kan komma på är att en kille har en idé som resten av företaget inte tror på, men visst, lägg ut den på kickstarter då, det kan ju inte skada.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet med att stora företag använder kickstarter,det är ju bara för oss konsumenter att inte backa deras idé om vi inte gillar idén/företaget,ingen som förlorar något på att de har möjlighet att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inte koll alls på dessa små datorer. Går det att få till en kompetent surfdator med bank-id för tant Agda?
Vad kostar det i så fall om hon har skärm, tangentbord o mus?

Linux blandat med Agdor som är vana med windows är sällan en bra ide, men det beror förstås på tanten i fråga samt hur mycket du vill agera support.

Om jag skulle köpa en dator till en äldre släkting så hade det blivit en billig nuc eller dyl. Hade budgeten varit riktigt stram hade jag köpt en begagnad nuc.

Eller en iPad. De är enkla, soffvänliga och Klarar 99,9 % av allt som de flesta ”Agdor” använder en dator till.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av MuFFinZ:

Enda egentliga skälet jag kan komma på är för att riskminimera, genom att kolla intresset & få in förbokningar för ett sådant case & garantera vinst, innan de drar igång masstillverkning på det.

Skrivet av KplSteiner:

Det är konstigt när stora företag som CM ska använda kickstarter för att lansera produkter. Enda anledningen jag kan komma på är att en kille har en idé som resten av företaget inte tror på, men visst, lägg ut den på kickstarter då, det kan ju inte skada.

Visst är det så att en faktor kan vara att man misstänker att det kommer vara en mindre volymprodukt, eller att produkten ligger utanför den ordinarie portföljen. Utan KS (eller liknande tjänster) hade det troligaste alternativet för många företag varit att klippa produkten tidigt på idéstadiet. Jag tror att företag kan bli lite mer äventyrliga med hjälp av KS, och det är väl en bra sak?

Sen skall det sägas att en väldigt stor anledning till att produkten är på KS är att vi har många RPI-fans på CM, och som är införstådda i "maker"-andan som finns i det communityt. Då känns det väldigt naturligt att inkludera communityt i designprocessen, så att vi tillsammans kan göra ett bra case ännu bättre.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Sista gången jag supportar ett projekt på kickstarter, samt sista gången jag köper en Cooler Master produkt. Nu skickades äntligen formulären ut för vad man hade valt, men nu har de höjt bland annat fraktavgifter och vissa paket går inte längre att välja (inte jag som har det problemet, men ser flera som inte kan välja paketet de betalade för). Så om man inte betalar dem extraavgiften så får man ingen produkt. Riktigt fult gjort, då de har ändrat detta i efterhand.

Nej, det är inte mycket pengar. Men principen av det är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

Sista gången jag supportar ett projekt på kickstarter, samt sista gången jag köper en Cooler Master produkt. Nu skickades äntligen formulären ut för vad man hade valt, men nu har de höjt bland annat fraktavgifter och vissa paket går inte längre att välja (inte jag som har det problemet, men ser flera som inte kan välja paketet de betalade för). Så om man inte betalar dem extraavgiften så får man ingen produkt. Riktigt fult gjort, då de har ändrat detta i efterhand.

Nej, det är inte mycket pengar. Men principen av det är helt fel.

menar du att folk som betalt för att stödja projektet inte får sin produkt?

har du tippsat swec redaktionen att följ aupp detta för det är ju viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

menar du att folk som betalt för att stödja projektet inte får sin produkt?

har du tippsat swec redaktionen att följ aupp detta för det är ju viktigt.

Lite oklart ännu, väntar på svar nu. Nej har inte tipsat ännu. Avvaktar svaret innan jag gör något mer.

Edit: kolla kommentarerna på kampanjen https://www.kickstarter.com/projects/coolermaster/pi-case-40/...

Permalänk
Medlem

har redan tipsat redaktionen så kan dom gräva i det om dom vill.a.

Tycker alltid det stinker när företag med pengar behöver göra en kickstarter.

Redan läst flera av kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Ok då vet jag.

Ja det är inte snyggt, var tveksam på att de satte upp en kickstarter att börja med. Men var sugen på produkten så tänkte att det är ju CM, de borde ju ha koll på det. Men tydligen inte.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men (antar mest att de var tvungna att göra förändringar i hur den räknade ut shipping) så har de fixat detta nu. Verkar även som de har löst de flesta av problemen med de som hade beställt flera paket.