Är garanti hårdisken ny eller beg?

Permalänk

Är garanti hårdisken ny eller beg?

jag har fått en ny hårddisk (seagate 10 tb ironwolf ) på garantin
förseglad i en antistatpåse

då jag inte behöver den längre så har jag tänkt att sälja den
men är den helt ny eller kan det vara en (refurbished ) lagad hårdisk ?

vill ju inte gärna klippa upp påsen och testa i Crystal disk info om jag kan sälja den som ny förseglad i antistatpåsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

jag har fått en ny hårddisk (seagate 10 tb ironwolf ) på garantin
förseglad i en antistatpåse

då jag inte behöver den längre så har jag tänkt att sälja den
men är den helt ny eller kan det vara en (refurbished ) lagad hårdisk ?

vill ju inte gärna klippa upp påsen och testa i Crystal disk info om jag kan sälja den som ny förseglad i antistatpåsen

Informera en ev. köpare om det du skrev ovan verkar vara vettigast.
Sannolikt är disken ny.

Permalänk

sälj den som en refurbished eller ersättningsprodukt oöppnad från tillverkargaranti.

är den ny eller refurbished så kan ju inte köparen i slutänden gnälla då du specat att den eventuellt kan vara en refurbished men även vara en ny disk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Även om det är en renoverad hårddisk, raderar inte tillverkaren den smart data kunden är kapabel att läsa ut?

Sen kan man väl anta att de har egen data man inte kommer åt som kund, för deras egen spårbarhets skull.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tror att det skall finnas någon märkning eller att det går att slå upp på dess serienummer om den är refurbished.

Är den refurbished/recertifierad av tillverkaren själv så skall ingen gammal data vara kvar utan har förmodligen gått igenom hela reinitierings-kedjan med skrivna nya dataspår från början och analys av dessa ett varv till på samma sätt som en helt ny disk genomgår i sin tillverkning.

Många diskar returneras där grundorsaken kan var på helt annan plan (styrkortsproblem och många fall inte ens disken fel utan det är trubbel med SATA-bus mm. på användarsidan) och kan lösas utan att disken öppnas igen.