75" TV - budget 15-20k - Skärmexperter vilken 75" hade ni köpt?

Permalänk

75" TV - budget 15-20k - Skärmexperter vilken 75" hade ni köpt?

Hej,

Jag ska köpa en ny TV till min nya lägenhet, TV ska väggmonteras på en vägg som är 2,32cm bred.
Avståndet kommer vara mellan 2,5-3,5 meter.

Vi kommer mest titta på Netflix, vanlig tv, ibland 4k & 1080P filmer.
Budget 15-20k

OLED is the shit men budget räcker inte till för en 75".

Är det värt att satsa på Samsung 75 Q77T UDH QLED? eller ska jag istället kika på en Sony eller LG?

Skicka gärna era tips på 75" TV ni skulle ha köpt om ni hade budget på 15-20k

Tack vänner!

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar, att införskaffa en större modell till vardagsrummet.

Är väldigt nära att trycka på köpknappen gällande en Samsung 75" Q85 för ca pris 22900:-. finns på olika hemsidor.

Varför Q85, enligt Guiden här på Swe, så är Q85 troligtvis snäppet vassare än Årets 2020 Q80T som ligger på dryga 29 000:-.

Plus att om jag inte är fel ute så är detta "lägsta" modellen förutom The Frame som kommer med OneConnect-boxen.

Någon som skulle rekommendera något annat för liknande peng?

Permalänk
Skrivet av O12:

Går i samma tankar, att införskaffa en större modell till vardagsrummet.

Är väldigt nära att trycka på köpknappen gällande en Samsung 75" Q85 för ca pris 22900:-. finns på olika hemsidor.

Varför Q85, enligt Guiden här på Swe, så är Q85 troligtvis snäppet vassare än Årets 2020 Q80T som ligger på dryga 29 000:-.

Plus att om jag inte är fel ute så är detta "lägsta" modellen förutom The Frame som kommer med OneConnect-boxen.

Någon som skulle rekommendera något annat för liknande peng?

Har även tittat på Q85 75”, sjukt sugen! Förhoppningsvis kan någon ge oss bra tips innan vi klickar oss vidare

Permalänk

Har även kikat på

Samsung 75" Q70R 4K UHD QLED Smart TV QE75Q70RAT (2019)

Samsung 75" Q67T 4K UHD QLED Smart-TV QE75Q67TAU

Frågan är om det är stor skillnad mellan dessa samt den du länka.

vilken hade ni valt om ni hade budgeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av happywilli:

Har även kikat på

Samsung 75" Q70R 4K UHD QLED Smart TV QE75Q70RAT (2019)

Samsung 75" Q67T 4K UHD QLED Smart-TV QE75Q67TAU

Frågan är om det är stor skillnad mellan dessa samt den du länka.

vilken hade ni valt om ni hade budgeten?

Varför jag och sambon är inne på just Q85 är egentligen enbart pga OneConnect-boxen då detta ger oss (henne) mer frihet att möblera.
Plus att jag har för mig den har lite exklusivare utseende på själva tvn (bak) dock inget som spelar ngn större roll men ett Plus.¨

Sen att det är en vassare tv (upp emot Toppmodell) skadar ju inte heller.

Har stått mellan Q85 eller Q70 och detta gör att valet faller på Q85 för oss

Så dyker det inte upp något annat riktigt bra förslag, så är det bara köra på.

Q67T (20modell) hade jag nog avstått ifrån då denna knappt motsvarar Q60r (19modell)
Och 75a Q60 får du isåfall för dryga 13-14.000 - bättre pris

Kan bara utgå från mig själv, mina val var mellan nedan: detta då det enligt Guider inte har hänt speciellt mycket nytt på 2020 modeller jämfört med 2019 modellerna.
QE75Q85R - ca 23.000kr - oneConnect-box
QE75Q70R - ca 18.000kr
QE75Q60R - ca 14.000kr

Och då är det ju enbart budget man kan avvara för en TV som får bestämma

Mvh O12

Permalänk
Medlem

Samsung har gjort en fint och skiftat nummerserien ett halvt steg mellan 2019 (R) och 2020 (T).
Troligen för att supporta 8k modellerna som high-end.
Q90R
--- Q90T
Q80R
--- Q80T
Q70R
--- Q70T
Q60R
--- Q60T

Här kan du jämföra olika modeller och titta på det som är viktigt för dig.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q60t-vs-samsu...

Permalänk
Skrivet av O12:

Varför jag och sambon är inne på just Q85 är egentligen enbart pga OneConnect-boxen då detta ger oss (henne) mer frihet att möblera.
Plus att jag har för mig den har lite exklusivare utseende på själva tvn (bak) dock inget som spelar ngn större roll men ett Plus.¨

Sen att det är en vassare tv (upp emot Toppmodell) skadar ju inte heller.

Har stått mellan Q85 eller Q70 och detta gör att valet faller på Q85 för oss

Så dyker det inte upp något annat riktigt bra förslag, så är det bara köra på.

Q67T (20modell) hade jag nog avstått ifrån då denna knappt motsvarar Q60r (19modell)
Och 75a Q60 får du isåfall för dryga 13-14.000 - bättre pris

Kan bara utgå från mig själv, mina val var mellan nedan: detta då det enligt Guider inte har hänt speciellt mycket nytt på 2020 modeller jämfört med 2019 modellerna.
QE75Q85R - ca 23.000kr - oneConnect-box
QE75Q70R - ca 18.000kr
QE75Q60R - ca 14.000kr

Och då är det ju enbart budget man kan avvara för en TV som får bestämma

Mvh O12

Så om jag förstår det rätt så är det inte någon stor skillnad mellan samsung QE75Q85R och QE75Q70R Förutom oneconnect boxen? Förutom det är bilden detsamma.

Jag har inte stort behov av one Connect, isåfall borde jag köra på 70R :)?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av happywilli:

Så om jag förstår det rätt så är det inte någon stor skillnad mellan samsung QE75Q85R och QE75Q70R Förutom oneconnect boxen? Förutom det är bilden detsamma.

Går igenom skillnaderna i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Det är betydande skillnad mellan Q8xR och Q70R-serien, FALD:en, ljusstyrkan, reflexfiltret och betraktningsvinklar är alla av bättre sort på den högre modellserien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är betydande skillnad mellan Q8xR och Q70R-serien, FALD:en, ljusstyrkan, reflexfiltret och betraktningsvinklar är alla av bättre sort på den högre modellserien.

Q70 har ju dock högre kontrast. Skulle du säga att algoritmen(?) och fler zoner är bättre på Q80, så att detta i kombination med högre ljusstyrka ger ett bättre helhetsintryck?

Jag valde Q70 för avsaknaden av vidvinkelfilter och för att svart skall vara mindre grått i mörker. Är väldigt nöjd men resonerade jag fel här?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shakermaker: Mätningar av kontrastförhållande målas ofta i en större betydelse än vad det faktiskt har för inverkan på upplevelsen. Det är en endimensionell parameter bland väldigt många parametrar. Intryck av svärta beror på en rad omständigheter.

Q70R skulle troligtvis se svartare ut sida vid sida bredvid Q80R när du tittar på en mörk testbild i ett mörkt rum med ögon som är anpassade för mörkerseende. Men efter det är mer upp till hur du använder TV:n så skiljelinjen beror på vad man jämför. I ett ljust rum vinner du mer på ett bättre reflexfilter. Har du lite vinkel mot panelen kommer Q80R har fördelar med jämnare svärta. Tittar du på film som är omväxlande och inte enbart mörk kommer en bättre FALD att inverka mer och så vidare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Jag hänger med bättre nu, tack för förklaringen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

@Laxpudding:

Tycker du att valet av Samsung QLED QE75Q85R med budget 20k är ett bra köp :)?

Permalänk
Medlem

@happywilli:

Q85an är en vassare tv.
du kan jämföra lite grand via rtings.com

Citerar man lite Laxpuddings guide så är Q70 på gränsen mellan Mellanklass till Toppklassen, medans Q85 > är uppe i Toppklassen.
Sen om du är lik mig, så vet jag inte ifall vi skulle se någon större skillnad
Utan plånboken får väl styra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av happywilli:

Tycker du att valet av Samsung QLED QE75Q85R med budget 20k är ett bra köp :)?

Q85R är en bättre modell jämfört med de enklare modellerna. Vad som är "bra köp" och värt 20 kkr, är däremot helt och hållet ditt beslut.