Filmbolagen riktar yrkande mot OVPN

Permalänk
Melding Plague

Filmbolagen riktar yrkande mot OVPN

Filmbolagens kamp mot The Pirate Bay fortsätter, där VPN-leverantören OVPN nu tilldelas yrkande om informationsutlämning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Big brother is watching you.

Man kan ju inte låta bli att undra vart världen är på väg, rent allmänt, i detta övervakningssamhälle. Var går gränsen mellan rättssäkerhet och den personliga integriteten egentligen och är det någon som värnar om den eller är det särintressen som skall diktera våra liv?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Musikälskare

Denna häxjakten måste få ett slut

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas nu att de inte loggar något. I så fall kan de väl bara skicka ett blankt A4 till dem

Permalänk
Snusfri

De har ju inga loggar så de kan inte lämna ut något.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Finns väl inga loggar, och betalningen har förmodligen skett i Bitcoin, så lycka till

Så som läget är med TPB så kan jag inte tänka mig att de lämnat ut någon information alls som på något sätt kan identifiera dem, då de med all säkerhet vet att de kommer bli jagade.

Men har de gjort det, ja då får de skylla sig själva, men jag tror verkligen inte att det är på det viset utan de vet vad de gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får väl hoppas nu att de inte loggar något. I så fall kan de väl bara skicka ett blankt A4 till dem

Jag ska villigt erkänna att jag inte är expert på området och bara spekulerar men frågan är om OVPN ens är skyldiga att logga något över huvud taget?
Edit: Förtydligande, jag vill minnas att direktivet gäller renodlade internetleverantörer. I det här fallet är det en s k molntjänst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Oavsett om OVPN loggat något eller inte så har de ju haft flera veckor på sig att radera vad de vill, tack vare förvarningen de fick när filmbolagen gav sig på Obenetwork först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får väl hoppas nu att de inte loggar något. I så fall kan de väl bara skicka ett blankt A4 till dem

Om du använder OpenVPN så lär det inte finnas några loggar men för wireguard måste en del loggas men det är väldigt lite.
Däremot lär de troligtvis inte ha speciellt mycket information om en kund som TPB avsaknad av kunddata gör eventuell sparad information ännu mindre värd.
Mullvad har en sida som visar vad de loggar och där framgår att informationen från VPN leverantörer inte är speciellt användbar.
https://mullvad.net/sv/help/no-logging-data-policy/

Permalänk
Medlem

I Unix termer så sparar OVPN logs till /dev/null säger de iaf så borde inte ha så mycket att lämna ut.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Denna häxjakten måste få ett slut

Det här är bara början. Det kommer bli mycket värre än såhär.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Det kan också tilläggas att då OVPN är en VPN-leverantör och inte en renodlad internetleverantör innefattas de inte av Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation (LEK), och de måste därför inte lagra kunddata som internetleverantörerna är skyldiga att göra enligt lagen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Djupt ledsamt att läsa sånt här, även om informationen inte finns tillgänglig i det här fallet så blir väl nästa steg att ta fram en lag som tvingar VPN-leverantörer att spara loggar likt ISP:er och då är det godnatt.

Permalänk

Nu är ju jakten på piratebay mer än princip sak mer än något annat xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det kan också tilläggas att då OVPN är en VPN-leverantör och inte en renodlad internetleverantör innefattas de inte av Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation (LEK), och de måste därför inte lagra kunddata som internetleverantörerna är skyldiga att göra enligt lagen.

Mm. Men nu kommer lobby-verksamheten få vatten på sin kvarn och det är bara en tidsfråga innan även VPN leverantörer innefattas av LEK

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Mm. Men nu kommer lobby-verksamheten få vatten på sin kvarn och det är bara en tidsfråga innan även VPN leverantörer innefattas av LEK

Då flyttar man väl egentligen bara bolagen till Malta eller något som inte har samma lagkrav. Så tappar vi "bara" skattintäkter på det istället. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

De är ju fortfarande påtryckande för länder som Indien och Kina piratkopierar massor, men då borde de lägga fokus där borta också å inte här iom att vi har ju mer eller mindre slutat med det jämfört med tidigare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@WDac: ingen idé att försöka i Kina, myndigheterna skulle skratta åt företagen som försökte sig på att gnälla om upphovsrätt i Kina

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Det kan också tilläggas att då OVPN är en VPN-leverantör och inte en renodlad internetleverantör innefattas de inte av Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation (LEK), och de måste därför inte lagra kunddata som internetleverantörerna är skyldiga att göra enligt lagen.

Detta är kanske lite off topic men, Vilka innefattas av LEK och vad innebär "internetleverantör"?. Alltså, vilka är skyldiga att datalagra?
Räcker det att man är en LIR eller måste man tillhandhålla uppkoppling till Svensson?

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om OVPNs kunder kan identifieras om de ändå inte kan knytas till någon specifik trafik? Inte olagligt att köpa och använda en VPN tjänst.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon228747: kort och grovhugget förklarat är alla företag som erbjuder internetanslutning som tjänst skyldiga att lagra data enligt LEK. En VPN-leverantör erbjuder bara VPN-tjänsten, vilken tilldelas IP-adresser. Ställde faktiskt frågan till David Wibergh och han svarade följande:

"OVPN är ingen internetleverantör utan vi är en VPN-tjänst. Det är en avgörande skillnad då VPN-tjänster inte omfattas av Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation (LEK). Att vi har blivit tilldelade IP-adresser av RIPE har ingen påverkan, då Specialpedagogiska skolmyndigheten, Avanza eller exempelvis Tetra Pak också skulle vara internetleverantörer enligt den definitionen".

Det finns några frågetecken jag själv har runt detta, så jag har bestämt intervju med David i början av nästa vecka där vi kan klargöra frågor ni har runt LEK och vad som definierar en internetleverantör, hur och vilken data OVPN faktiskt lagrar, och hur de ser på filmbolagens möjlighet att få fram information i det här ärendet. Så har ni frågor ni vill ha svar på är det bara att skriva dessa här så tar jag med mig dem till intervjun.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ur ett rent juridiskt perspektiv kan det finnas anledning att driva dessa ärenden även om man vet att OVPN idag inte har något att lämna ut.

Jag har inte koll på lagringsdirektiven som finns, men först när det kommer vägledande domar i fallen ritas kartan om. Finns alltså bara något att vinna på att driva dessa ärenden från deras perspektiv. Skulle de inte lyckas och lagen inte är tillräcklig kan de pressa Regeringen/Riksdagen på att lagändring bör ske.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ja det intressant läsning me här mer via annan svensk sida som tipsar om vpn tjänster:
https://vpnbasen.se/ovpn-ansatts-av-filmbolag-men-tanker-sla-...
Bra att OVPN bestrider tycker jag
plus de sparar inga log står på deras sida så blir nog svårt få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad spelar det för roll om OVPNs kunder kan identifieras om de ändå inte kan knytas till någon specifik trafik? Inte olagligt att köpa och använda en VPN tjänst.

Det är väl IP-adressen som OVPN ger dig, som då kan spåras till personen bakom. Om OVPN hade loggat privata kundens IP + en tidstämpel på när den används, så kan det alltså knytas till när OVPN IP:n användes för att ladda ner olaglig film.

Och inte just användandet av OVPN som är det viktiga

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Detta är kanske lite off topic men, Vilka innefattas av LEK och vad innebär "internetleverantör"?. Alltså, vilka är skyldiga att datalagra?
Räcker det att man är en LIR eller måste man tillhandhålla uppkoppling till Svensson?

4 & 7 §§
https://lagen.nu/2003:389

Permalänk
Medlem

Data om en adress vid ett specifikt tillfälle kan ju vara raderad sedan år tillbaka

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om istället OVPN kan få skadeståndskraven mot sig om dom inte kan producera fram loggar?

Inte för jag är på någons sida, men det vore en festlig gråzon. Mao vore det fritt fram att bedriva vilken typ av bedrägerier eller skadlig verksamhet som helst via en VPN om ingen ställa tills svar i scenariot att loggar saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är väl IP-adressen som OVPN ger dig, som då kan spåras till personen bakom. Om OVPN hade loggat privata kundens IP + en tidstämpel på när den används, så kan det alltså knytas till när OVPN IP:n användes för att ladda ner olaglig film.

Och inte just användandet av OVPN som är det viktiga

Fast nu loggar dom ju inget så hur ska nån veta det annat än i realtid möjligtvis? Allt som syns är OVPNs externa IP (förutsatt att man inte ha andra typer av läckor, WebRTC, fingerprinting etc).

Permalänk
Medlem

Nu behövs bara lite åsiktsregistrering så är cirkeln sluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast nu loggar dom ju inget så hur ska nån veta det annat än i realtid möjligtvis? Allt som syns är OVPNs externa IP (förutsatt att man inte ha andra typer av läckor, WebRTC, fingerprinting etc).

Kommenterade på varför det skulle spela någon roll om det gick att koppla till en kund eller ej.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB