Boendeutgifter vid 5% ränta

Permalänk
Medlem

Boendeutgifter vid 5% ränta

Hej!

Undrar lite hur era boendeutgifter ser ut när riksbanken höjer sin ränta och boenderäntan ligger på ca 5%.
För mig så kommer jag ha boendeutgift på ca 7900:- innan skatteavdrag
Lån + amortering = 4455:- / mån
Driftskostnad = 3500:- / mån

Hur ser det ut för er ?

Permalänk
Medlem

Beror på när. Jag har låst ränta några år framöver. Men månadsavgiften till föreningen består ju delvis av ränta på lån som ligger hos föreningen. Kanske en tusing högre? När fasta räntan upphör blir det en ökning med ca 4000 per månad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är ju intressant att veta hur och var folk bor för jämförelse.

Bostadsrätt 58 kvm, Lidingö utanför Stockholm.
Lån + amortering + brf-avgift ~15'800:- /mån (+6200:- /mån när räntan går från 1.5% till 5%)
Driftskostnad är nästan försumbar, någon hundring i el då det är en bostadsrätt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Driftskostnaden blir typ likadan - antar jag, jag ser inget som har en större koppling till ränteläget, el (ca 9000 KWh/år), 14000/år för samfällighet (väg och vatten, inga lån), ca 6000/år för försäkring.

Amortering + ränta sticker dock iväg en hel del, i skrivande stund närmre 20 000 / månaden (19 916 mer exakt) men då amorterar vi också något högre än kravet (vi köpte vår första bostad för ett år sedan ganska exakt). Det är i princip en fördubbling av våran nuvarande utgift för amortering+ränta.

Bor i ett parhus på Hisingen utanför Göteborg.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Om man bara räknar med en ränteökning på 5% så ökar mina kostnader med ca 3100:- per månad.
Men om räntan skulle stiga så mycket så skulle jag öka amorteringen av mitt bostadslån. Idag tjänar jag mer på att investera pengarna än att betala av bostadslånet.

Bor i villa utanför Landskrona (Skåne)

Permalänk
Medlem

130 kvm radhus i storstockholm, hamnar på ca. 15.000kr med räntekostnad+amortering+driftskostnad.

Vi hade lån med 6.5%-ränta när vi köpte huset, så det är inte så avlägset som alla kanske vill tro, bara för att ett gäng kommer hamna i kläm så betyder det inte att nivåerna inte höjs i framtiden. (eller ränteavdragen tas bort eller annat som höjer kostnaden för att bo).

Vi hade f.ö. även fastighetsbeskattning på 2.000kr/månaden en period tills den begränsades och det är många politiker som gärna vill återinföra fastighetsskatten (så rösta rätt nästa val! ) Med dagens värdering skulle vi då hamna 4.500kr/månaden i fastighetsskatt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Bor i en 100 kvm bostadsrätt i centrala Solna. Lån på knappt 2 100 000 bundet till 1,19% (2080 kr/mån) i några år. Slentrianmorterar* 2500 kr/mån. Månadsavgift till föreningen 5200.

Kostnader idag: 5200+2500+2080** = 9780 kr/mån
Vid 5% ränta: 5200+2500+8750** = 16450 kr/mån

Överlever utan problem en räntehöjning, även om den skulle kännas för mig som ensamstående farsa. Hoppas att den dröjer tills dottern flyttar hemifrån så att jag kan växla ned till en tvåa.

*Ca 50% belåningsgrad, så jag pyntar bara lite som en form sparande. Skuldfri blir jag den dag jag växlar till hyresrätt, mindre bostad eller ärver (men det hoppas man ju ska dröja 🙂)
**Räntekostnaden

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Blir en ökning med ca 9000 i månaden efter räntaavdrag, totalt 14-15k.

Villa utanför göteborg.

5% ränta är sannolikt väldigt långt borta dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Senast igår fick vi detta beskedet från riksbanken:

"Reporäntan väntas samtidigt ligga kvar på noll procent till andra halvåret 2023, så långt Riksbankens prognos sträcker sig."

Så ni som svarat i tråden får inte glömma att dra av ett antal års amortering, förmodligen uppåt 10 års amortering innan det ens finns en möjlighet att nå en ränta på 5%

Sen skriver du "när", jag börjar bli osäker på om vi någonsin når dit igen. Men det är en annan diskussion

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Sen skriver du "när", jag börjar bli osäker på om vi någonsin når dit igen. Men det är en annan diskussion

Instämmer, det känns helt klart avlägset idag. Världsekonomin är en snurrig plats för närvarande (och har varit det en längre tid). Låga räntor kan mycket väl vara här för att stanna, på gott och ont.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Orimligt att räkna med amortering om räntan når 5% enligt mig, ser inte vi kan hamna i ett sådant scenario. Amorteringskravet ryker troligen vid 3% reporänta, om inte tidigare än så. Ska man räkna på 5% ränta så borde man istället räkna utan amortering + höjd avgift från föreningen. Jag kan dock hantera även amortering i det läget men det är som sagt en orimlig kalkyl.

Med 5% ränta (per mån):
Ränta = 6 700 kr
BRF-avgift = 4 400 kr*
Totalt: 11 100 kr
Total ökning = 4600 + 700 = 5300 kr.

* Har räknat på en ökning om 20%, då våra (föreningens) räntekostnader idag är 300k (och blir runt 1.2 miljoner/år med 5% ränta) och inkomster från avgifter är 5 miljoner. Troligen skulle man inte höja 20% dock men om man inte ska dra ned på något annat så är det 3700kr -> 4400kr som gäller.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Orimligt att räkna med amortering om räntan når 5% enligt mig, ser inte vi kan hamna i ett sådant scenario. Amorteringskravet ryker troligen vid 3% reporänta, om inte tidigare än så. Ska man räkna på 5% ränta så borde man istället räkna utan amortering + höjd avgift från föreningen. Jag kan dock hantera även amortering i det läget men det är som sagt en orimlig kalkyl.

Varför skulle amorteringskravet ryka då? Bankerna räknar väl på att man ska klara en bolåneränta på upp till 6-7%.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Senast igår fick vi detta beskedet från riksbanken:

"Reporäntan väntas samtidigt ligga kvar på noll procent till andra halvåret 2023, så långt Riksbankens prognos sträcker sig."

Så ni som svarat i tråden får inte glömma att dra av ett antal års amortering, förmodligen uppåt 10 års amortering innan det ens finns en möjlighet att nå en ränta på 5%

Sen skriver du "när", jag börjar bli osäker på om vi någonsin når dit igen. Men det är en annan diskussion

Tilläggas bör dock att riksbankens prognos sista decenniet varit att räntan skall upp, men den har hela tiden hållt sig kvar på mycket låga nivåer. Även kallats "igelkotten".

Vad man skall dra för slutsatser av detta för framtiden, upp eller ner, låter jag vara osagt. Men lita på prognosen skall man nog vara mycket försiktig med.

Skrivet av EagiZ:

Orimligt att räkna med amortering om räntan når 5% enligt mig, ser inte vi kan hamna i ett sådant scenario. Amorteringskravet ryker troligen vid 3% reporänta, om inte tidigare än så. Ska man räkna på 5% ränta så borde man istället räkna utan amortering + höjd avgift från föreningen. Jag kan dock hantera även amortering i det läget men det är som sagt en orimlig kalkyl.

Med 5% ränta (per mån):
Lån = 6 700 kr
BRF-avgift = 4 400 kr*
Totalt: 11 100 kr
Total ökning = 4600 + 700 = 5300 kr.

* Har räknat på en ökning om 20%, då våra (föreningens) räntekostnader idag är 300k (och blir runt 1.2 miljoner/år med 5% ränta) och inkomster från avgifter är 5 miljoner. Troligen skulle man inte höja 20% dock men om man inte ska dra ned på något annat så är det 3700kr -> 4400kr som gäller.

Dock bör man ha med amorteringsutrymme i ett eventuellt scenario med 5% ränta. För inte tusan vill du betala den räntan i all evighet, utan desto viktigare att snabbt amortera ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

130 kvm radhus i storstockholm, hamnar på ca. 15.000kr med räntekostnad+amortering+driftskostnad.

Vi hade lån med 6.5%-ränta när vi köpte huset, så det är inte så avlägset som alla kanske vill tro, bara för att ett gäng kommer hamna i kläm så betyder det inte att nivåerna inte höjs i framtiden. (eller ränteavdragen tas bort eller annat som höjer kostnaden för att bo).

Vi hade f.ö. även fastighetsbeskattning på 2.000kr/månaden en period tills den begränsades och det är många politiker som gärna vill återinföra fastighetsskatten (så rösta rätt nästa val! ) Med dagens värdering skulle vi då hamna 4.500kr/månaden i fastighetsskatt.

Är väl bara Vänsterpartiet som vill att man inför den gamla progressiva fastighetsskatten övriga partier vill ändra bostad beskattningen gissar på att ränteavdraget kommer att sänkas eller försvinna.

Fastighetsskatten var också bra på att trycka ner priserna på villor och radhus typ ditt radhus skulle inte varit värt 5,4 miljoner kronor med den gamla fastighetsskatten.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hej!

Undrar lite hur era boendeutgifter ser ut när riksbanken höjer sin ränta och boenderäntan ligger på ca 5%.
För mig så kommer jag ha boendeutgift på ca 7900:- innan skatteavdrag
Lån + amortering = 3625:- / mån
Driftskostnad = 3500:- / mån

Hur ser det ut för er ?

Oj, en 5% ränta på bolånet hade inneburit en ökning på ca 5000 kr för min del. Betalar idag ca 2000 kr ränta på 1.4%
en sådan ökning hade varit smått förödande för privatekonomin. Inga mer dyra leksaker

Kan dock inte tänka mig att amorteringskravet är kvar då, vilket innebär att jag får minskade utgifter om 3000 kr, så nettoökningen skulle bli 2000 kr i månaden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför skulle amorteringskravet ryka då? Bankerna räknar väl på att man ska klara en bolåneränta på upp till 6-7%.

För att privatbelåningen i Sverige är så pass hög att ekonomin skulle börja stagnera redan vid 3% reporänta, det vill varken politikerna (iaf majoriteten) eller Riksbanken. Det är dock möjligt att det blir en individanpassad approach där vissa kan slippa kravet, men jag tror snarare på en generell borttagning av kravet vid högre räntenivåer. Jag höftar lite kring specifik räntenivå men det är min bild, man behöver inte hålla med.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Har inte bostadsrätten riktigt ännu men nästa månad så flyttar vi, skulle kostnaden bli

Ränta: 2625
Amortering: 750
Driftkostnad ca 3300

Gäller en tvåa på 66 kvadrat med lån på 900 000.

Inga problem att klara det även om det är tråkiga pengar bort på räntan, pappa berättade att när han köpte sitt hus på 90 talet fick han väl typ 9% ränta xD. Lägre priser dock.

i dagsläget är ju räntekostanden ca 725 kr för oss.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Bor i villa på runt 200kvm i Karlskrona. Lägger idag runt 4000. Då är 3000 amortering. Vi tog lånet innan reglerna men ammorterade ändå från dag ett. Skulle räntan gå upp till 5% och vi ammorterar lika mycket så skulle kostnaden öka med strax under 3000 skulle jag gissa.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför skulle amorteringskravet ryka då? Bankerna räknar väl på att man ska klara en bolåneränta på upp till 6-7%.

Amorteringskravet kommer inte från bankerna, de är "endast" tvungna att tillämpa den. Kravet kommer från Finansinspektionens föreskrifter och blev godkänt av regeringen 2016.

Det finns nog ingen regering eller inspektion som skulle ha så lågt IQ att våga ha kvar det när reporäntan klättrar över 2-3% med tanke på vilka förödande konsekvenser det skulle ha för samtliga som har skyhöga lån pga det låga ränteläget som har varit ett bra tag nu.

Du kan vara säker på att så fort regeringen godkänner att kravet skrotas kommer samtliga banker också att ta bort den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Amorteringskravet kommer inte från bankerna, de är "endast" tvungna att tillämpa den. Kravet kommer från Finansinspektionens föreskrifter och blev godkänt av regeringen 2016.

Det finns nog ingen regering eller inspektion som skulle ha så lågt IQ att våga ha kvar det när reporäntan klättrar över 2-3% med tanke på vilka förödande konsekvenser det skulle ha för samtliga som har skyhöga lån pga det låga ränteläget som har varit ett bra tag nu.

Du kan vara säker på att så fort regeringen godkänner att kravet skrotas kommer samtliga banker också att ta bort den.

I know, tänkte mer eftersom bankerna räknar med att man klarar den räntenivån + amortering, så finns det ingen anledning att ta bort amorteringskravet då alla ska klara av den nivån.

Sen tror jag konsekvensen inte skulle bli så förödande, absolut, ett gäng skulle hamna i kläm, men majoriteten har varit med i bolånekarusellen ett antal år och har lägre belåningsgrad, större marginaler o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Amorteringskravet kommer inte från bankerna, de är "endast" tvungna att tillämpa den. Kravet kommer från Finansinspektionens föreskrifter och blev godkänt av regeringen 2016.

Det finns nog ingen regering eller inspektion som skulle ha så lågt IQ att våga ha kvar det när reporäntan klättrar över 2-3% med tanke på vilka förödande konsekvenser det skulle ha för samtliga som har skyhöga lån pga det låga ränteläget som har varit ett bra tag nu.

Du kan vara säker på att så fort regeringen godkänner att kravet skrotas kommer samtliga banker också att ta bort den.

Tror inte att regeringen helt slopar amorteringskravet mest för att vi inte amorterar tillräckligt mycket själv frivilligt men det blir säkert fler undantag och lägre krav.

Egentligen så är det bäst för privat ekonomi att investera när det är låg ränta och betala av när ränta är hög men vi konsumerar istället pengarna istället.

Amorteringskravet ser också till att hålla bostad priserna nere.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Är väl bara Vänsterpartiet som vill att man inför den gamla progressiva fastighetsskatten övriga partier vill ändra bostad beskattningen gissar på att ränteavdraget kommer att sänkas eller försvinna.

Det är fler även inom andra partier som är bra sugna, men man kommer ihåg hur hatad den är, så man drar sig för att nämna det inför val eftersom man inte vill tappa röster... ...nu med 9% och fortsatt stigande arbetslöshet så kommer man att se sig om efter möjligheter att öka skatteintäkterna och fastighetsskatten är bra eftersom den är svår att "fly" ifrån.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är fler även inom andra partier som är bra sugna, men man kommer ihåg hur hatad den är, så man drar sig för att nämna det inför val eftersom man inte vill tappa röster... ...nu med 9% och fortsatt stigande arbetslöshet så kommer man att se sig om efter möjligheter att öka skatteintäkterna och fastighetsskatten är bra eftersom den är svår att "fly" ifrån.

Ja fast de gör det inte genom att införa den gamla fastighetsskatten utan förmodligen genom höjt tak på nuvarande avgift eller sänkt ränteavdrag

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror inte att regeringen helt slopar amorteringskravet mest för att vi inte amorterar tillräckligt mycket själv frivilligt men det blir säkert fler undantag och lägre krav.

Egentligen så är det bäst för privat ekonomi att investera när det är låg ränta och betala av när ränta är hög men vi konsumerar istället pengarna istället.

Amorteringskravet ser också till att hålla bostad priserna nere.

Amorteringskravet är ett relativt nytt fenomen, endast existerat i 4 år, så jag har inga problem att se att de tar bort det helt, men som du säger kan det också absolut vara att man endast sänker kravet.

Det beror väl på hur man väljer att se på saken. Det gäller att investera pengarna så pass smart att vinsten överskrider kostnaden för det man istället betalar i ränta. Med en ränta på 1.5% är det inte svårt att ha en vinst som är högre, däremot kan man ju t.ex tänka sig att samtliga de som inte säkrade sina pengar innan corona hade varit i en bättre position om de istället betalat av lån de senaste 3 åren istället för att investera pengarna i någon indexfond som de ändå har förlorat nu. De/vi som såg detta komma dock och sålde allt innehav i Januari har gjort en bra deal. Men nu är jag offt, för att återgå:

Amorteringskravet är i mina ögon något positivt då det förhindrar bostadskrascher som vi sett i USA, dock är det något som måste hanteras väldigt försiktigt när räntan börjar gå upp. Om den någonsin kommer göra det igen dvs, så länge Ingves lever kommer vi troligen se permanent låg ränta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

BRF är skuldfri i stort sett, om inte räntan sticker till 5% inom typ 5år så lär jag också vara skuldfri och då kommer min tvåa kosta 2800+el och parkering. Så kring 3100 i månaden.

Skulle räntan dra till 5% imorgon så skulle jag ha en kostnad kring 5000:- i månaden.
Inte kul såklart men man överlever ju.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Det är ju sk*t att man inte har några lån på sitt hus så att man kan få vara med och räkna lite, verkar ju ganska roligt

Permalänk
Medlem

Betalar idag:

~3500 kr till föreningen i avgift
~500 kr ränta
~500 kr amortering

Skulle gissa att totalökningen med avgiftsökningar blir ca 7000 kr / månad snarare än dagens 4000 kr vid 5% ränta.

Är ju sagt att en "stor skattereform" skall ske under denna mandatperiod. En utredning presenterades förra veckan där inkomstskatten sänktes kraftigt och medan exempelvis fastighetsskatt återinförs.

https://cornucopia.cornubot.se/2020/06/finanspolitiska-radet-...

Den största "risken" med fördyrning är dock ränteavdragen, staten kommer få svårt att hantera denna kostnad i en redan ansträngd budget vid en ränteuppgång och anpassa utgifter efter inkomster är ju inte direkt en politikers paradgren. Förr eller senare kommer de försvinna, förhoppningsvis sänks då även skatten på sparande för att stimulera mindre skuldsättning istället för tvärt om som idag.

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Har inte bostadsrätten riktigt ännu men nästa månad så flyttar vi, skulle kostnaden bli

Ränta: 2625
Amortering: 750
Driftkostnad ca 3300

Gäller en tvåa på 66 kvadrat med lån på 900 000.

Inga problem att klara det även om det är tråkiga pengar bort på räntan, pappa berättade att när han köpte sitt hus på 90 talet fick han väl typ 9% ränta xD. Lägre priser dock.

i dagsläget är ju räntekostanden ca 725 kr för oss.

När mina föräldrar bytte bostad på 90-talet fick de ta över BUNDNA lån på 14%. Då hade man nog varit glad för 9%...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nu börjar ju Riksbanken köpa företagscertifikat vilket kanske kan spä på inflationen vilket i så fall leder till högre reporänta. Så helt otroligt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

I know, tänkte mer eftersom bankerna räknar med att man klarar den räntenivån + amortering, så finns det ingen anledning att ta bort amorteringskravet då alla ska klara av den nivån.

Sen tror jag konsekvensen inte skulle bli så förödande, absolut, ett gäng skulle hamna i kläm, men majoriteten har varit med i bolånekarusellen ett antal år och har lägre belåningsgrad, större marginaler o.s.v.

Det är inte konsekvensen att folk inte har råd att bo som är problemet utan att pengarna försvinner från annan konsumtion. Gissa vad som händer om varje hushåll slutar spendera 5-10k i månaden?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."