Permalänk
Medlem

SATA strömkontakt brunnit...

En kompis ringde och sa att det rök och luktade bränt om hans dator , så han hade dragit ur nätsladden. Utan att veta så mycket mer så chansade jag på att det var nätagget och bad honom köpa ett nytt sådant och sen lämnade han över grejerna till mig.

När jag öppnade datorn så fann jag detta.

Strömförsörjningen är en Molex-SATA-adapter som är ungefär 10 cm lång.
Nu undrar jag om någon sett detta förut.

Jag tänker att SSD'n borde dra så lite ström så att även om det blir dålig kontakt mellan själva kontakten och SSD'n så borde det inte bli så mycket värme, eller vad tror ni?
Kan det ha blivit kortis i SSD'n?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det blivit kortslutning någonstans. Har sett en hel del såna adaptrar smälta https://www.reddit.com/r/techsupportgore/comments/4eb1e1/our_...

Permalänk
Medlem

Eller att det glappat och blivit varmgång. Tyvärr inte helt ovanligt med såna kontakter som är lite knepiga att få att sitta helt rätt, molex är ju rätt ökänt av en anledning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Tyvärr är det inte Molex-sidan som fallerar utan troligtvis ett systematiskt fel där tillverkaren gjutit in SATA-kontakten på ett sätt så att ledarna kan komma nära varandra.
Det går alltså aldrig att se utanpå kontakten om den är dålig och det enda felet användaren gjort här är att släppa in adaptern i sin dator.

Man kan ju hoppas att övriga delar fungerar (efter rengöring) men om hans PSU behövde den adaptern så behöver den nog bytas ändå.