Permalänk
Medlem

Liten hemmaserver

Hej, har sett många diskussioner, men undrar om ni vill hjälpa mig. Längesedan jag plockade ihop en dator och det var mycket enklare då.

Önskemål i ordning:
Tyst
Låg förbrukning
Låg kostnad
Lågt diskret chassi. Ska ligga uppe på hylla i hallen.

OS:
Två alternativ:
FreeNAS körandes VMs
VMware ESXi körandes VMs (varav en FreeNAS)
Andra förslag?

VMar:
Ingen av VMarna särskillt tunga skulle jag bedömma, olika tjänster och utvecklingsprojekt. Men hade gärna kunnat köra någon för att spela enklare spel typ civ. över rdp. Tyngsta är nog att göra en del beräkningar, men inget som görs rutinmässigt.

Chassi:
Antingen någon liten kub (Node 304 kanske) eller liggande desktop.

Moderkort och processor:
Ingen aning. Gärna ett miniITX kort för att hålla storleken liten, men betalar ju för litenheten. mATX men då blir det en liggande desktop. Ska man köra en SoC eller separat moderkort och processor. Alla rekommendationer är önskade.

Lagring:
I dagsläget räcker 1TB. Funderar på två 1TB 2,5" WD Red. 2,5" för att hålla ljud och förbrukning nere. Några andra rekommendationer? Ska vara backup till andra datorer, samt gemensam lagring typ bilder och lagring för VMar. Kommer lösa backup av dem via extern disk som läggs annanstans.

Bootdisk:
SSD eller M.2? Hur snabb är gott nog?

Minne:
Spelar hastigheten någon roll i detta fallet? Har sett rätt hetlevrade diskussioner om ECC. Är det viktigare att ha ECC och offra hastighet? Sett begagnade på tradera. Någon risk med att köpa dem?

Grafikkort:
Behöver jag det?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört Proxmox och MergerFS med SnapRAID. Ungefär såhär (finns en uppdaterad guide för 2019 också men den är inte lika hands on):
https://blog.linuxserver.io/2017/06/24/the-perfect-media-serv...

Lätt att mixa diskar till en lagringspool och du kan köra redundans på var fjärde disk, om jag minns rätt. Enkelt, flexibelt, bra prestanda och bör vara tillräckligt säkert för hemmafixare. Minns inte om det var en eller två diskar som kan krascha utan dataförlust, men vilket som tycker jag är "good enough". Att flera diskar kraschar samtidigt är rätt osannolikt, särskilt om du håller lite koll på deras hälsa.

Proxmox är enkelt att komma igång med och har bra stöd för VM's och containers.

Jag ser ingen direkt nytta av flashlagring för bootdisken. Det skulle väl vara om du har dåligt med RAM och behöver använda mycket swap, men varför skulle du göra det? Men visst, det kostar inte så mycket med en liten SSD och kör du M.2 är det en kabel mindre och den tar inte upp någon 2,5" plats.

Spel är ju som spel är så där får du dimensionera hårdvaran efter det. Någon form av grafikkort är bra om du inte vill krångla med att göra allt headless, vilket också blir ett problem om något krånglar och du inte kommer åt maskinen via nätverket.

ECC känns som en såndär grej att behöver du fråga om det har du inget behov av det.

Permalänk
Medlem

Jag byggde nyligen en hemmaserver med ASRock DeskMini A300 och Ryzen 3200G. Chassit är superlitet och med Noctua NH-L9a-AM4 så är det också knäpptyst, åtminstone med de laster som jag kör. Jag var först inne på hårddiskar som du är, men konstaterade att jag hellre lägger några tusenlappar på SSD-lagring för att få det tyst på riktigt.

Kör Proxmox på den. En grej att veta om Proxmox är att det kräver grafikkort för installationen. Med ASRock DeskMini A300 så är man ändå begränsad till AMDs APU:er (en nackdel egentligen), så det löser sig per automatik.

Värt att notera om ASRock DeskMini A300 är att M2-portarna bara har NVMe-interface. Jag råkade köpa en SATA-enhet som jag tänkte boota från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masse_86:

OS:
Två alternativ:
FreeNAS körandes VMs
VMware ESXi körandes VMs (varav en FreeNAS)
Andra förslag?

VMar:
Ingen av VMarna särskillt tunga skulle jag bedömma, olika tjänster och utvecklingsprojekt. Men hade gärna kunnat köra någon för att spela enklare spel typ civ. över rdp. Tyngsta är nog att göra en del beräkningar, men inget som görs rutinmässigt.

Det beror på ditt främsta syfte med servern. Jag kör idag FreeNAS med VM, då syftet först och främst är filserver. Jag har sett guider för hur du får in din Win*-VM under FreeNAS, men det är kanske inte de smidigaste. Däremot att sätta upp någon enstaka OpenBSD-server under FreeNAS inte så bökigt. Men är målet att du ska virtualisera ett gäng "servrar" så kanske ESXi är bättre. VMware är ju bättre på managering av virtuella hostar. Att tänka på om du köra FreeNAS hostat på en ESXi är att du bör göra "passthrough" på de diskar som din FreeNAS ska använda.

Hur det funkar med virtualisering av GPU i FreeNAS vet jag inte, speciellt inte om man vill köra ett "klient-OS" hostat där och köra remote mot dem.

Skrivet av masse_86:

Chassi:
Antingen någon liten kub (Node 304 kanske) eller liggande desktop.

Ett FD304 är aningen större än vad man kan tro. Funkar ok som ett mindre NAS-chassi (fast utan lättillgängliga diskplatser) och väger en hel del. Så vet inte om det blir så diskret som du kanske önskar, och har man stoppat in lite diskar i den så vet jag inte om jag skulle vilja ha den på "hatthyllan".

Skrivet av masse_86:

Moderkort och processor:
Ingen aning. Gärna ett miniITX kort för att hålla storleken liten, men betalar ju för litenheten. mATX men då blir det en liggande desktop. Ska man köra en SoC eller separat moderkort och processor. Alla rekommendationer är önskade.

Se gärna till att ditt moderkort har stöd för "IPMI" (aka ILO för HPE-servrar och DRAC för DELL-servrar). Då behöver du inte alltid koppla in en skärm för att få "konsol" på servern för management.

Skrivet av masse_86:

Lagring:
I dagsläget räcker 1TB. Funderar på två 1TB 2,5" WD Red. 2,5" för att hålla ljud och förbrukning nere. Några andra rekommendationer? Ska vara backup till andra datorer, samt gemensam lagring typ bilder och lagring för VMar. Kommer lösa backup av dem via extern disk som läggs annanstans.

Bootdisk:
SSD eller M.2? Hur snabb är gott nog?

Ska du köra filserveri på servern skulle jag nog säga att du vill ha minst två fysiska dedikerade diskar för det. Kör du dessutom FreeNAS så vill du ha en (möjligtvis två) systemdiskar (fysiska eller virtualiserade i ex. VMware) som är skild(a) från data-diskarna (där dina NAS-shares ligger). Hur du ser på boot-disk är helt upp till dig, med ska du välja mellan SSD och M.2 så är nog SATA-SSD "good enough", men en M.2-disk *kan* beroende på MB frigöra några SATA-kontakter (men här måste man läsa på hur MB fördelar SATA vs. M.2).

Skrivet av masse_86:

Minne:
Spelar hastigheten någon roll i detta fallet? Har sett rätt hetlevrade diskussioner om ECC. Är det viktigare att ha ECC och offra hastighet? Sett begagnade på tradera. Någon risk med att köpa dem?

Om du har möjlighet så skulle jag prioritera ECC före hastighet, dock brukar pris på moderkort, cpu och minne dra iväg när man vill ha ECC. Själv har jag snålat in och kör med icke ECC på min filserver, då priset för CPU+ECC-minne drog iväg lite för mycket.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt lite förtjust i ASRock A300.

Finns även en Intel variant.(A310) Hur är era tankar där? Finns det något att tänka i valet mellan AMD och Intel i denna applikationen?

Proxmox verkar bra, så kommer köra det som bas. Får se om det blir FreeNAS eller någon annan under det.

Processor:
Funderar på om en AMD Athlon 3000G har tillräckligt med processorkraft eller om jag ska satsa någon av de andra Ryzen upp till Ryzen 5 3400G. Är väl inte direkt i behov av grafiken. Sedan finns det ju äldre generationer som Ryzen 3 2200G. Några tips?

Minne:
Ska man satsa på 16Gb eller gå direkt på 32Gb. Jag vet att mer alltid är bättre, men är det overkill? Driver ju kostnad också.

Valet av den A300/310 betyder ju att jag väljer bort ECC. Det mest skyddsvärda som kommer finnas på diskarna är egentligen mina foton. Vad jag har förtstått, så konsekvensen kan bli att det blir något bitfel i en jpeg/raw. Men det händer väl bara när filerna skrives från minnet. Men bilderna läser jag ju in kanske 1 gång. Enstaka gånger, så kanske jag editerar dem. Eller har jag missförstått något?

Systemdiskar:

Skrivet av mille74:

Kör du dessutom FreeNAS så vill du ha en (möjligtvis två) systemdiskar (fysiska eller virtualiserade i ex. VMware)

Varför två systemdiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abxy:

Jag var först inne på hårddiskar som du är, men konstaterade att jag hellre lägger några tusenlappar på SSD-lagring för att få det tyst på riktigt.

Själv föredrar jag hellre hårddiskar ifall man skall använda dem för lagring.
Då har man bättre möjligheter att kunna återskapa datan även om diskarna fallerar (och alla backupper skiter sig). SSD är mycket sämre på det i alla fall.

@masse_86: Dock så hade jag nog gått på ett par 2 TB eller större på en gång. Men kolla så att du inte får några SMR diskar bara. Här är en sida du kan använda som verkar ha en bra koll på vad som innehåller vad: https://rml527.blogspot.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@masse_86: Dock så hade jag nog gått på ett par 2 TB eller större på en gång. Men kolla så att du inte får några SMR diskar bara. Här är en sida du kan använda som verkar ha en bra koll på vad som innehåller vad: https://rml527.blogspot.com/

Något särskillt skäl? Kostar inte extra storleken så mycket?

Rent behovsmässigt kommer nog 1TB räcka gott och väl om jag känner mig själv. Och sedan när jag väl har kids som kommer bli übergamers, så tänkte jag att Moore's lag hade gjort sitt?

Permalänk
Medlem

@masse_86: Om du bara skall ha den till bilder så kan nog 1TB räcka, men vet att när man väl har lagringsarea så fylls den upp tids nog, så ur den synpunkten så är det ju alltid bättre med mer än mindre.

Dock är det ju viktigare att inte ha SMR ifall man vill köra någon RAID-lösning, och då verkar 2,5" 1TB WD RED fungera bra, då de fortfarande verkar ha CMR drives i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masse_86:

Systemdiskar:
Varför två systemdiskar?

@masse_86: Två systemdiskar - för att dessa ska kunna "raidas", antingen med ZFS eller någon annan form. Det gör att du kan köra ditt system, under begränsad tid, även om/när ena disken fallerar tills dess du ersätter den failade disken och gjort rebuild. Kör du med bara en (1) systemdisk så blir det stillestånd om/när den fallerar, sedan en nyinstallation av systemet med återläsning av config från backup.

Jag kör dessutom system och data på separata diskar, då blir de oberoende av varandra och jag kan "lätt" flytta diskarna till ett annat system om nöden så kräver för åtkomst av datat.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@masse_86: Om du bara skall ha den till bilder så kan nog 1TB räcka, men vet att när man väl har lagringsarea så fylls den upp tids nog, så ur den synpunkten så är det ju alltid bättre med mer än mindre.

Dock är det ju viktigare att inte ha SMR ifall man vill köra någon RAID-lösning, och då verkar 2,5" 1TB WD RED fungera bra, då de fortfarande verkar ha CMR drives i dem.

@masse_86:

Vad jag förstått är det främst WD-RED "EFAX-serien" *mindre* än 8GB man ska undvika. I skrivande stund finns mer information på "https://blog.westerndigital.com/wd-red-nas-drives/".

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

@mille74: Då vi pratar om 2,5" diskar här så är de CMR. Därav OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

@masse_86: Två systemdiskar - för att dessa ska kunna "raidas", antingen med ZFS eller någon annan form. Det gör att du kan köra ditt system, under begränsad tid, även om/när ena disken fallerar tills dess du ersätter den failade disken och gjort rebuild. Kör du med bara en (1) systemdisk så blir det stillestånd om/när den fallerar, sedan en nyinstallation av systemet med återläsning av config från backup.

Jag kör dessutom system och data på separata diskar, då blir de oberoende av varandra och jag kan "lätt" flytta diskarna till ett annat system om nöden så kräver för åtkomst av datat.

Så att köra två viritualiserade diskar räddar egentligen mot skrivfel, men inte då mot hw-fel.

Separata system/data diskar har jag planerat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masse_86:

Så att köra två viritualiserade diskar räddar egentligen mot skrivfel, men inte då mot hw-fel.

Separata system/data diskar har jag planerat med.

Kör du freenas virtualiserat så ger inte dubbla virtuella systemdiskar något extra. Då är du mer beroende av hur underliggande system kan hantera diskfel.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu har jag kollat runt lite. Funderar på denna kombon. Vad tror ni?

ASRock A300 kombo