Snabbtitt: MSI MEG Z490 Ace

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: MSI MEG Z490 Ace

Testlabbet får besök av MSI:s väldigt påkostade moderkort MEG Z490 Ace, vilket erbjuder bland annat strömförsörjning i hästväg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattning!

Jag skulle dock aldrig ens rekommendera det du jämförde mot. Moderkort med bra finesser finns väl ändå för halva det priset med? Smärtgränsen är för mig 2000kr, aldrig sett någon poäng att alls kolla över det

Permalänk
Medlem

Tycker priserna är något för högt för en ny styrkrets som inte talar så (enormt) mycket nytt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hoppas inte Ace har någon anknytning till Ace of sweden!
Ser trevligt ut annars

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ovanpå detta har även moderkortet en 30 mm-fläkt under I/O-kåpan för ytterligare kylning av VRM-delen.

4667 kr och EN FLÄKT? EN 30mm FLÄKT?

Borde varit minst 5 st.

Permalänk
Medlem

Haha, borde inte utan rgb vara dyrare!?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är rätt dåligt att man bygger alla moderkort så att om man använder en M2-port så deaktiveras SATA portar. Kunde de inte bara bygga in fler linor så att man slipper detta? Jag har själv ett moderkort med 10 SATA portar så de kunde ju i princip bara byggt in två linor med SATA till och inte kopplat dessa till annat än M2 portarna om de nu ville.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt mycket ut som mitt X570 Ace men utan "Infinity Mirror" och chipset fläkten.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd

Snyggt men skulle aldrig betala det priset för ett moderkort. Känns som moderkortpriserna håller på att gå bananas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Den här är ju billig annars...
MSI

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Trevlig genomgång. Ser fram emot när B550 korten ramlar in för genomgång.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Så om jag läser det rätt så har MSI valt att giljotinera strömmen till den integrerade grafiken, dvs om någon tänkt använda quick-synk baserade grejer så är det kört

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Kan skriva under på att unify bärdan är riktigt bra! Har både mITX och ATX versionen hemma nu. Mumma!! (Samt billigare.... Hahaha)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

4667 kr och EN FLÄKT? EN 30mm FLÄKT?

Borde varit minst 5 st.

Nej, borde inte vara nån fläkt alls. För den prislappen förväntar jag mig bra passiv kylning.

Skrivet av medbor:

Bra sammanfattning!

Jag skulle dock aldrig ens rekommendera det du jämförde mot. Moderkort med bra finesser finns väl ändå för halva det priset med? Smärtgränsen är för mig 2000kr, aldrig sett någon poäng att alls kolla över det

och min svärfar köpte ett moderkort för 10000... 😅

Permalänk
Medlem

Vad dyrt mina modekort har kosta 99-199 kr

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vad dyrt mina modekort har kosta 99-199 kr

Så det är alltså r:et i moderkort som står för merparten av kostnaden!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

a

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, borde inte vara nån fläkt alls. För den prislappen förväntar jag mig bra passiv kylning.

Nej, minst 5st 30mm fläktar. Kan dock också godta 30 5mm fläktar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Nej, minst 5st 30mm fläktar. Kan dock också godta 30 5mm fläktar.

Varför skulle man vilja ha nåt som väsnas så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför skulle man vilja ha nåt som väsnas så mycket?

Tror det borde nog in ännu fler om det får plats...

Kanske kan byta ut hela datorn mot flera hundra fläktar istället? Eller tusen?

Om du inte läser in ironin i hans inlägg vet jag inte hur jag kan hjälpa dig...

Permalänk
Medlem

Unify är ett betydligt vettigare alternativ

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Tror det borde nog in ännu fler om det får plats...

Kanske kan byta ut hela datorn mot flera hundra fläktar istället? Eller tusen?

Om du inte läser in ironin i hans inlägg vet jag inte hur jag kan hjälpa dig...

Jag underskattar aldrig folks dumhet på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag underskattar aldrig folks dumhet på internet.

Låter vettigt!

Men andra kommentaren kändes lite väl uppenbar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Låter vettigt!

Men andra kommentaren kändes lite väl uppenbar

Kanske. Var väl trött (Fast jag tog åtminstone andra hälften av kommentaren som trams...)

Permalänk
Inaktiv

Köpte detta kort pga att unifity va slut.
Är riktigt nöjd med det faktiskt. Betalade 5k för det men kommer ha kvar de iaf i 5år + att de är garanterat stöd för nästa generations CPU.