Death Stranding till PC får stöd för DLSS 2.0

Permalänk
Melding Plague

Death Stranding till PC får stöd för DLSS 2.0

Det hyllade Playstation 4-spelet når datorer i juli, och inför lanseringen bekräftas stöd för uppskalning via DLSS 2.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hemskt dåligt optimerade spelet Borderlands 3 hade behövt en rejäl omgång DLSS 2.0. Men kommer tyvärr aldrig hända då det är "made with/for AMD", lul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det hemskt dåligt optimerade spelet Borderlands 3 hade behövt en rejäl omgång DLSS 2.0. Men kommer tyvärr aldrig hända då det är "made with/for AMD", lul.

Borderlands 3 flyter på bra så vet inte vad du dillar om. Däremot är det buggar som bara den. och blir fler för varje update.

OT:
Trevligt att det kommer mer DLSS 2.0 förstår fortfarande inte varför det inte har lagts till i fler spel.

Permalänk
Medlem

Oof vill vara OnlinePizza förare i 4k

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Köpte Death Stranding till PS4 för några veckor sedan när det var på rea men har faktiskt inte spelat det ännu. Man kanske ska köpa det på PC istället/också?

Jag kommer i så fall köpa det på Epic. Gillar det mer än Steam faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Borderlands 3 flyter på bra så vet inte vad du dillar om. Däremot är det buggar som bara den. och blir fler för varje update.

OT:
Trevligt att det kommer mer DLSS 2.0 förstår fortfarande inte varför det inte har lagts till i fler spel.

Det flyter inte på bra. Se bland annat Sweclockers eller Hardware Unboxed test. Men om du med "flyter på bra" menar att du är nöjd med 60 fps på low/medium settings så visst. Men när typ alla andra spel flyter på perfekt med höga fps för mig 120fps+ i 1080p (9900k+2070 Super) så har jag mycket dåligt flyt i Borderlands 3, något som bekräftats av tester och tusentals andra användare. Gäller både medel-fps och min-värden.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt!! Tror 2000 serien kan få fin livslängd om DLSS blir mer vanligt.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det hemskt dåligt optimerade spelet Borderlands 3 hade behövt en rejäl omgång DLSS 2.0. Men kommer tyvärr aldrig hända då det är "made with/for AMD", lul.

Jag vet att DOOM 2016 hade både personer från NVIDIA och AMD som arbetade på det, så vet inte om det finns några särskilda restriktioner på vilka de får arbeta med. Wolfenstein:New colossus var ju AMD sponsrat , ändå var de först med att implementera NVIDIA specifika extensions som VRS. Så visst finns det hopp om de känner för det.

Om NVIDIA inte hade låst DLSS till Turing så skulle de kunnat implementera det med DirectML så hade det varit tillgängligt på alla kort, även för AMD. Eller så kunde de substituera det mot DLSS 1.9 som inte använder sig av tensor cores för de korten som inte har det. Då hade utvecklarna haft större incitament att implementera det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Köpte Death Stranding till PS4 för några veckor sedan när det var på rea men har faktiskt inte spelat det ännu. Man kanske ska köpa det på PC istället/också?

Jag kommer i så fall köpa det på Epic. Gillar det mer än Steam faktiskt.

Kommer köpa spelet med, och på Epic. 419kr där mot för Steams 60 euro är stor skillnad.
Sedan har jag en sparad voucher så bör få spelet för 319kr. Blir svårt att låta bli känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kommer köpa spelet med, och på Epic. 419kr där mot för Steams 60 euro är stor skillnad.
Sedan har jag en sparad voucher så bör få spelet för 319kr. Blir svårt att låta bli känner jag.

Ja just det! Man fick ju en voucher på 95kr!

Permalänk
Medlem

Shit vad nice, det blir ett köp direkt. Såklart även med Horizon

Visa signatur
Permalänk

Svettigt pris.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Inaktiv

Blir ett köp på EGS. Lagom prislapp och lagom till semestern. Blir att koppla in datorn i TVn och spela med dosa vilket kan vara trevligt. 4K bör gå bra baserat på systemkraven, iaf med DLSS 2.0

Permalänk
Medlem

Då blir det ett köp lagom till julrean

Edit: Efter att de tagit bort Denuvo. Annars blir det inget. För helvete Kojima.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Tydligen har arstechnica testat både Fidelity Fx CAS och DLSS i spelet och sagt att CAS gör bättre från sig. De har inte fått visa några bilder, så det är svårt att verifiera deras påståenden.

But Death Stranding is a high-falutin' game with auteur aspirations, and this means that tiny details, like sparkly highlights in a cut scene, matter. Until Nvidia straightens this DLSS wrinkle up, or until the game includes a "disable DLSS for cut scenes" toggle, you'll want to favor FidelityFX CAS, which looks nearly identical to "quality DLSS" while preserving additional minute details and adding 2-3fps, to boot.

But FidelityFX CAS preserves a slight bit more detail in the game's particle and rain systems, which ranges from a shoulder-shrug of, "yeah, AMD is a little better" most of the time to a head-nod of, "okay, AMD wins this round" in rare moments. AMD's lead is most evident during cut scenes, when dramatic zooms on pained characters like Sam "Porter" Bridges are combined with dripping, watery effects. Mysterious, invisible hands leave prints on the sand with small puddles of black water in their wake, while mysterious entities appear with zany swarms of particles all over their frames.

Nvidia's DLSS, unfortunately, gets confused by this field of sparkling pixels and messes it up, turning the exposed body into a simple, black mass. Other moments and entities in the game, particularly the swirling-particle creatures known as BTs, suffer from similar issues when put through the DLSS wringer, though in many cases, these occur during live gameplay and are thus less noticeable.

Problembeskrivning: Partiklar

Om vi analyserar problemen som beskrivits så kan jag bara säga en sak: Jag är inte förvånad.
NVIDIA är väl medvetna om dessa problem. Det har de varit sedan Control med DLSS 1.9 och de sa att "de tror att AI skulle rensa upp de sista artefakterna" med ett exempel. Jag har dock bara sett två personer notera felen i DLSS 2.0 [1] [2] så jag antar att NVIDIA inte kände för att nämna problemen. För nämner man inte problemen, så existerar de ej.

Så när vi har följande monster med partiklar som flyger omkring så är det hyfsat enkelt att förutspå att resultatet inte blir så bra med DLSS. Då lär vi se ghosting x1000. Är nog visserligen inte helt problemfri med CAS heller, men orsakar ingen ghosting eller partikelbortfall.

Det lär dock finnas tillfällen då DLSS får ett bättre resultat än CAS när det är stillastående och lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Tydligen har arstechnica testat både Fidelity Fx CAS och DLSS i spelet och sagt att CAS gör bättre från sig. De har inte fått visa några bilder, så det är svårt att verifiera deras påståenden.

Tvärt om vad Digital Foundry kommer fram till, de föredrar DLSS framför native till och med:

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-death-...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

@Teval: Efter att ha sett Digital Foundrys video så har jag svårt å förstå hur man kom fram till något annat då jag upplevde skillnaderna som rätt uppenbara.
Har även testat spelet under kvällen å tycker att DLSS ger den bästa kvaliteten.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tvärt om vad Digital Foundry kommer fram till, de föredrar DLSS framför native till och med:

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-death-...

De ska göra en genomgång av det i en egen video. Vi får se vad de märker där (men de kommer tydligen inte kolla CAS?).

Men Arstechnica var inte ensamma med sitt påstående. Fanns även någon rysk publikation som testat som sa samma sak om partiklar och så.

"the two technologies work equally well - so much so that it is difficult to find a defect with the naked eye in an image stretched to a 4K screen from a lower "native" resolution. However,the FidelityFX CAS variant nevertheless seemed clearer to us in certain aspects - such as the effects of raindrops, particles, etc."

Vilket var saker som de inte visade i den här videon. Och de kom fram till att CAS var sämre genom att visa en buske som inte lydde fysikens lagar med DLSS. Om du inte märker vad jag menar, testa att fästa ögonen på ett grässtrå ungefär i mitten av bilden i både DLSS och icke DLSS. Om du fortfarande inte märker pröva med 0,25x hastighet. Vem är det som bestämmer vad som är "bättre" i detta scenario, när de bytt en typ av artefakt mot en annan typ av artefakt? Det är upp till var och en att tycka, varför olika personer kan komma fram till olika slutsatser. Och det är helt OK!

Det jag går emot är beskrivningen som DLSS 2.0 som felfri, även om felen är rakt framför ögonen på en. Det ska vara helt ok att säga : "I många fall fungerar DLSS bättre än native, och i andra fall sämre. ". I överlag vill jag se mer AI-uppskalning, men då ska man även vara medveten om vilka nackdelar det kan medföra. Men jag skulle säga att det är bättre än alternativet p.g.a prestandaboosten som fås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

De ska göra en genomgång av det i en egen video. Vi får se vad de märker där (men de kommer tydligen inte kolla CAS?).

Men Arstechnica var inte ensamma med sitt påstående. Fanns även någon rysk publikation som testat som sa samma sak om partiklar och så.

De åsikterna du hänvisar till är lite äldre, det kan inte vara så att det baseras på annan utgåva av DLSS/Death Stranding/Drivrutiner? Som jag fattade det så var CAS endast uppskalning + sharpening i detta fallet, ingen rekonstruktion? Jag tyckte iaf att CAS var markant suddigare i DFs video(jämfört med DLSS och Native) så åsikterna från de källorna du hänvisade till låter iaf som de kommer från annan implementering.

Självklart är det subjektivt vad man föredrar, men personligen tycker jag det är riktigt imponerande när man kan få den prestandaökningen utan större försämring av bildkvalite.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radolov:

De ska göra en genomgång av det i en egen video. Vi får se vad de märker där (men de kommer tydligen inte kolla CAS?).

Men Arstechnica var inte ensamma med sitt påstående. Fanns även någon rysk publikation som testat som sa samma sak om partiklar och så.

"the two technologies work equally well - so much so that it is difficult to find a defect with the naked eye in an image stretched to a 4K screen from a lower "native" resolution. However,the FidelityFX CAS variant nevertheless seemed clearer to us in certain aspects - such as the effects of raindrops, particles, etc."

Vilket var saker som de inte visade i den här videon. Och de kom fram till att CAS var sämre genom att visa en buske som inte lydde fysikens lagar med DLSS. Om du inte märker vad jag menar, testa att fästa ögonen på ett grässtrå ungefär i mitten av bilden i både DLSS och icke DLSS. Om du fortfarande inte märker pröva med 0,25x hastighet. Vem är det som bestämmer vad som är "bättre" i detta scenario, när de bytt en typ av artefakt mot en annan typ av artefakt? Det är upp till var och en att tycka, varför olika personer kan komma fram till olika slutsatser. Och det är helt OK!

https://youtu.be/ggnvhFSrPGE?t=1156

Det jag går emot är beskrivningen som DLSS 2.0 som felfri, även om felen är rakt framför ögonen på en. Det ska vara helt ok att säga : "I många fall fungerar DLSS bättre än native, och i andra fall sämre. ". I överlag vill jag se mer AI-uppskalning, men då ska man även vara medveten om vilka nackdelar det kan medföra. Men jag skulle säga att det är bättre än alternativet p.g.a prestandaboosten som fås.

Hoppas verkligen de testar de olika lösningarna. Liksom lite grejen med DF att de är petiga och letar skillnader.

Permalänk
Medlem

verkar ha sjukt bra stöd för många CPU kärnor iaf

standard för next gen kanske?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/hruru2/death_stranding_...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Deathripper.

Inte hunnit spela själv, måste bli klar med Last of us 2 innan jag hoppar på detta känner jag. Men blir att hålla koll på vad mina trådar pysslar med medans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

De åsikterna du hänvisar till är lite äldre, det kan inte vara så att det baseras på annan utgåva av DLSS/Death Stranding/Drivrutiner? Som jag fattade det så var CAS endast uppskalning + sharpening i detta fallet, ingen rekonstruktion? Jag tyckte iaf att CAS var markant suddigare i DFs video(jämfört med DLSS och Native) så åsikterna från de källorna du hänvisade till låter iaf som de kommer från annan implementering.

Självklart är det subjektivt vad man föredrar, men personligen tycker jag det är riktigt imponerande när man kan få den prestandaökningen utan större försämring av bildkvalite.

Felen har funnits där sedan DLSS 1.9 , dvs 30 Augusti 2019 om man utgår från NVIDIAs bloggpost.

Här är en video från igår där samma problem påvisas, du kan kolla uppe i högra hörnet för att se partiklar, som förvandlas till kometer i DLSS.

Det felet som jag pekar på i videon är bara en förlängning av samma problem applicerat i en annan kontext. När algoritmen väljer ut samples som ska användas för uppskalning så görs detta från flera frames. Detta används sedan för att uppskala bilden.

Men som man kan förstå , om man tar flera bilder av något som är i rörelse så kan det bli knepigt. Speciellt om det är små, snabba föremål. I gräsets fall så rör det sig först åt ena hållet, sedan åt det motsatta hållet (vilket kommer att leda till att vissa positioner för grässtrået kan vara samma som förut med motsatt rörelsevektor... det kan få animationen att upplevas som lägre FPS/hackig). Anledningen till detta är att algoritmen tar hänsyn till de föregående bildrutorna. Partiklarna i de tidigare fallen lämnade en svans efter sig p.g.a samma anledning.

Ska även nämnas att problemet i sig beror inte på att AI används, utan är en konsekvens av uppskalningsalgoritmen som används. DLSS 1.0 skulle inte ha samma problem då den använde sig av single-frame upskalning (om jag förstått det rätt från NVIDIA:s sida). Den skulle dock se sämre ut, vilket är varför de använder den algoritm som de gör i DLSS 2.0. Och det är absolut rätt val. De har hoppats på att de skulle fixa det här i nästan 11 månader och vem vet, kanske de fixar det till slut, kanske inte. Det kan ju även vara så att det kräver mer resurser och mer bearbetning, och där kan Ampere möjligtvis komma in och rädda dagen. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

@Radolov: Man får nog räkna med att det alltid kommer finnas vissa problem med tekniken men det är svårt att inte bli imponerad när det faktiskt finns en diskussion om vad som är bäst native eller DLSS. Spelar personligen spelet i 1440p med DLSS på kvalitets läget och det ger bäst bild för mig ställt mot 1440p native med och utan TAA. Hade inte behövt DLSS då spelet är lätt drivet även utan i 1440p men bilden upplevs betydligt skarpare med DLSS.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2