Permalänk

Asus RT-AC2900 - DNS problem m.m

Hej,

Jag köpte en ny router för någon månad sen pga av att min gamla N66U som varit helt fantastisk tyvärr la av.
Jag köpte iaf Asus RT-AC2900 för den hade fått bra betyg och fick ett rätt bra pris.
När jag först koppla in den så blev jag imponerad hur bra räckvidd den hade och allt var frid och fröjd.
Men nu sen någon månad tillbaka (inte från början) så har jag stött på så många problem att jag blir tokig.
Dels blir min anslutning till min PS4 PRO katastrofalt ostabil och ligger på så udda hastigheter. Jag har 250/250 mbit/s och ibland kan PS4an visa 250+ men väldigt ofta ligger den under 50 och detta med kabel anslutning.

Mitt andra problem jag har är att till alla mina enheter (IPad Pro, Iphone XS, Laptop jobb, Macbook pro etc) så har jag problem med att ibland kommer jag inte ens in på dom vanligaste hemsidorna och den klarar inte av att ladda visa film tjänster ibland som t ex innehåll på Popcorntime etc. På min Laptop för arbetet så har jag en PC och den fungerar så att när jag t ex går in på www.sweclockers.se så står det först att sidan inte kan visas men sen laddas den automatiskt in efter ca 10 sekunder varje gång.
På min iphone så kommer jag helt enkelt inte in på sidan utan får vänta ca 5 min och sen försöka igen och då fungerar det och så är det med alla andra enheter med förutom min PC.

Jag blir tokig på detta problem, jag har varit i kontakt med ASUS support och dom sa att man ska manuellt sätta i en fast ip adress från sin bredbandsleverantör. Jag ringde min bredbandsleverantör som är Bahnhof och frågade om jag hade "Statisk eller dynamisk" ip adress och jag hade dynamisk. Jag frågade om jag kunde få statisk och det kunde jag med en extra kostnad på 50 kr. Jag skulle få detta nästan omgående nu nästan över 2v väntetid har jag ännu inte fått någon bekräftelse på detta, och jag är oftast rätt tålmodig person därför har jag inte ringt och tjatat på dom.
Men detta problem börjar verkligen sätta sig på min tålmodighet så nu vänder mig till sweclockers och se om någon sitter på en lösning.
Kan lägga till att jag har försökt med att uppgradera router och nedgraderat, inget hjälper.

Tack på förhand.
Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle det inte kunna vara Asus firmware som är boven i drama? Har själv en Asus RT-87U som jag hade jätteproblem med i början. Långsamt wifi, vissa enheter kunde inte kopplas upp och wifi stundvis bara dog så att jag behövde starta om routern. Hände var och varannan dag.

Kör nu med Merlin istället för asus egna på den och upplever att den nu presterar som den borde gjort från början, mycket mer stabil. Nu var det ett tag sedan jag provade deras egna så problemen jag upplevde kan mycket väl vara fixade av asus själva. Men du skulle ju kunna prova att köra merlin på den för att se om det löser dina problem. Inte alls säkert men något som man iallafall kan prova själv. Merlin finns här https://www.asuswrt-merlin.net/about , enligt sidan är det samma firmware som RT-AC86U som är till den modell.