Permalänk
Medlem

Corsair kylvätska smutsar ner loopen

Hejsan gott folk,

Jag har nyligen vattenkylt min dator. Jag använde först EK Cryofuel Clear som kylvätska. Efter att jag kopplade på ett vattenblock på min GPU så ersatte jag vätskan med Corsair Hydro XL5. Detta var för 5 dagar sedan.

Efter att jag fyllt på och börjat köra pumpen så fanns det små bubblor som satt fast på sidan av tanken etc. Det fanns det första gången också men den gången så försvann dessa efter att jag kört i några dagar.
Denna gången så har bubblorna istället torkat ut och lämnat någon form av utfällning efter sig.
Lite svårt att fånga på bild och film men bifogar några där det syns. Syns tydligare när gpu-blocket är fyllt med vatten men har redan monterat isär allt nu.

Här är en bild på GPU-blocket där det syns vita avlagringar.

En kort fil där blocket är fyllt med vatten eftersom det syns lite lättare då

https://drive.google.com/file/d/1q0lmjW2dNxLRfr22-IeJgSJMkXpylfbr/view?usp=sharing

Jämförelse med ny slang och den som används i 5 dagar.

Här kan man se hur sektionen i mitten av distroplattan är dimmig istället för genomskinlig som resten. Lite svårt att s kanske.

https://drive.google.com/file/d/1jax-yJjqNJFH3cnx-bxrLS3O7Hpeo07f/view?usp=sharing

Vill helst inte skruva isär blocken och distroplattan då garantier etc säkert bryts.
Samtidigt så vill jag inte ha ett klibbigt system.
Har skickat ett mail till webbhallen, får se vad dom svarar.

Är det någon annan som använt den vätskan?
Den luktar unket och skumt, känner ni igen det?
Vad hade ni gjort? Rengöra och se glad ut? Försöka lämna tillbaka prylarna?

Permalänk
Medlem

Vart loopen helt tömd från den gamla vätskan?
Min tanke är att de kanske använder sig utav olika kemikalier i sina vätskor och att det har skapat någon form utav reaktion när dessa 2 har blandats?

Permalänk
Medlem

Ser ut som alger

Permalänk
Medlem

Loppet var inte helt tömt, det fanns lite kvar av den gamla vätskan. Det skulle kunna vara kombinationen som gjorde det.

Alger hag jag svårt att tro då det gick såpass snabbt. Ser dessutom ut som om det är precis där bubblor har varit och där som de har torkat.

Permalänk
Medlem

Jag har hällt upp lite i ett vinglas, ska se hur det ser ut när det torkar. Med tanke på lukten på vätskan så lutar jag åt att den har stått på hyllan för länge.

Permalänk
Medlem

Det räcker med ett litet hål eller fel vid tillverkning i kombination med lång tid på hyllan så kan det börja växa saker, även om vattnet varit destillerat från början så kan det finnas sporer som aktiveras av ljus och syre

Permalänk
Medlem

@medbor: Du har helt klart tänkt igenom det där mer än mig. Kanske stämmer att det är alger... Har tvättat rent GPU-blocket nu iaf och det blev ganska rent och fint.

En besvikelse är att det inte går att skruva isär distroplattan för att göra rent den. Det är ju rent av en felkontruktion, måste ju gå att rengöra. Ska försöka att reklamera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonberg:

@medbor: Du har helt klart tänkt igenom det där mer än mig. Kanske stämmer att det är alger... Har tvättat rent GPU-blocket nu iaf och det blev ganska rent och fint.

En besvikelse är att det inte går att skruva isär distroplattan för att göra rent den. Det är ju rent av en felkontruktion, måste ju gå att rengöra. Ska försöka att reklamera den.

Jag är inte någon expert här, men det är ett väldigt vanligt problem.

Man borde kunna lösa det med glykol från en bil eller klortabletter till poolen, eller som vissa har i silver-spiraler i reservoaren?

Det är det absolut enklaste svaret i alla fall

Angående distroplattan skulle jag försöka fylla den med diskmedel och vatten och skaka (bubblorna skrapar bort allt som diskmedlet löser upp)

Beroende på material kan man såklart köra propplösare eller värre saker

Permalänk
Medlem

@medbor: Det står att det vattnet innehåller glycerol, luktar dessutom ganska mycket, typ hembränt och saft...

Tack för tipsen. Ska försöka att göra rent distron med såpa och vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonberg:

@medbor: Det står att det vattnet innehåller glycerol, luktar dessutom ganska mycket, typ hembränt och saft...

Tack för tipsen. Ska försöka att göra rent distron med såpa och vatten.

Glycerol är bara frysskydd, ett alternativ till propylenglykol som annars är lite vanligare (vilket EK Cryofuel innehåller). Har en svag sötaktig doft. Ex. VW har inblandning av glycerol i sina senaste kylvätskor; jämfört med etylenglykol så tillverkas det från förnybar råvara samt att det inte är giftigt.

Att tillsatserna med biocid och korrosionsskydd kan lukta lite behöver inte vara något konstigt.

EK Cryofuel listar följande innehåll:
sodium 2-ethylhexanoate (korrosionsskydd, inte kompatibelt med ex. silikon)
Methyl-1H-benzotriazole (korrosionsskydd, framförallt för koppar och kopparlegeringar)
Methylisothiazolinone (biocid, allergiframkallande så undvik hudkontakt)

Corsair verkar dessvärre inte ha något publicerat säkerhetsdatablad.

Permalänk
Avstängd

Är inte Corsairs vätskor Mayhem OEM?

https://www.mayhems.net/collections/x1-pre-mix-1ltr/products/...

Kanske är denna. Hittar inte vad den innehåller.