"Nybyggd dator presterar dåligt?" Problem LÖST

Permalänk
Medlem

Hur högt går core clock och mem clock medan du kör t ex 3dmark? Hur högt går temp under 3dmark?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Ska det vara ett frågetecken bredvid rutan "Bus interface"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ska det vara ett frågetecken bredvid rutan "Bus interface"?

Ja, det är normalt. För att dubbeltesta det kan man trycka på frågetecknet till höger där.

Så ser det ut för mig. Precis över 12 000-gränsen i graphic score i 3D Mark Time Spy också.
https://www.3dmark.com/spy/11961056

EDIT: efter att ha kollat lite noggrannare på din bild från GPU-Z så ser jag att du kör gamla drivrutiner. Jag kör 446.14 vilket är senaste.
Dum jag är, det är ju jag som har äldre drivers. Dock är det senaste "Game Ready" drivarna, så kan vara värt att testa 446.14 ändå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Kan kortet vara defekt? Någon som vet om det kan vara kört eller om det är att leta vidare efter nån inställning?

Vad får du för resultat i Time spy?

här kan du se skillnaden på en ej överklockad 9900k och 2080super och överklockat

https://www.3dmark.com/compare/spy/12702090/spy/12100169#

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Vad får du för resultat i Time spy?

här kan du se skillnaden på en ej överklockad 9900k och 2080super och överklockat

https://www.3dmark.com/compare/spy/12702090/spy/12100169#

Jag får ett score på mellan 4-5k i time spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

@Tawen: Här är resultatet i superposition, verkar det vara ett rimligt resultat?

https://i.imgur.com/ewTqrng.png

Jag fick nästan dubbelt så högt resultat i 4K-testet med mitt 1080ti som är ca 10% långsammare än ett 2080 super så något är ju uppenbarligen fel:
https://imgur.com/F2agNLV
Min 10700K är ju i princip en 9900K med något vässade klockfrekvenser, men i 4K är ju nästan all last på grafikkortet så det är inte så relevant kanske. Mitt kort (stock Strix 1080ti) låg även peggat till 100% under hela det där testet, men har sett att 99% ska vara normalt så det är nog inget att anmärka på kanske.

En sak utöver resultatet jag reagerar på är helt klart temperaturen..
För ett kort som presterar till hälften av vad det ska och inte boostar upp/throttlar (?) känns 69C väldigt väldigt högt.
Speciellt för ett vattenkylt kort i en custom loop, det är ju inga billiga saker du har så jag gissar att det är ett rätt påkostat vattenkylningssystem? 40-50C under load är väl mer normala temperaturer där och det är alltså kort som presterar till 100%.

Jag skulle nog börja med att kolla att custom loopen fungerar som den ska, ingen expert själv där dock.
Men kolla så att pumparna och fläktarna går som de ska och att det inte är något läckage eller luftbubblor i systemet.

Sen skulle jag även kolla in temperaturerna och hur grafikkortet klockar (om det spikar) lite mer noggrant i t.ex Hwinfo64.
https://www.hwinfo.com/download/
Kör sensors only och sen scrolla ner till grafikkortssektionen, där kan du även kolla in VRM tempen om det finns en sensor för det, det kan ju berätta om blocket har bra kontakt eller inte.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Jag får ett score på mellan 4-5k i time spy

På GPUn?

Går den upp i 100% load när du kör timespy?

du får gärna länka resultatet

Har du provat att byta pasta och sätta om kylaren? ifall någonting överhettar t.ex VRMs

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Kolla gpu clock och memory clock under belastning!
Mitt 1080ti brukar få nått ryck ibland och inte gå över ca 500mhz.
Brukar lösa sig för mig genom att ändra clocks i afterburner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk

Jag slänger upp lite statistik från gpu-z och 3d mark när jag kommer hem i eftermiddag

Permalänk
Medlem

@whisssper: Är det möjligen så att framerate begränsas av att G-sync är aktivt? Inte för att jag ser det på de tester du visat, men kolla i alla fall att G-sync inte är aktiverat.

Permalänk

@D-ryd:
@HaBBarN:

Permalänk
Medlem

Oj vad den klockar ner sig (GPU Clock) pga hög temp när GPU Load drar igång ....Power Draw minskar direkt pga nerklockningen
Även i sista bilden: "Performance Limit - Thermal" Average "Yes"

Permalänk

@abc80piggyback: Okej! Grymt, nu börjar vi komma nånvart.

Någon som har koll på lite bios inställningar vad gäller vattenkylt system? Jag lyckades ju tyvärr nollställa bios och har ingen som helst koll på vad tusan jag bör fixa för att kylningen ska göra det den ska

Permalänk
Medlem

@whisssper:

Ditt kort går på halvfart (ligger på endast 50% av TDP:n) p.g.a av någon temperaturthrottling.
I hwinfo64 ser du "performance limit - thermal" = YES.

Hur ser sista biten ut i hwinfo64, den med VRM temperaturer?
Kärn-temperaturen är ju som jag sa även den rätt hög för att vara ett vattenkylt kort, men 60-70C är inget som gör att kortet throttlar.
Därför jag gissar att vattenblocket inte har bra kontakt med VRM-delarna och att den klockar ner sig p.g.a det.

Kan ju vara att något blivit glapp under transport eller liknande, är ju rätt känsliga delar i en custom loop, har själv aldrig sysslat med sånt och det rekommenderas ju inte att köpa sånt om man inte vet vad man sysslar med. Felsökning blir ju genast väldigt avancerad när man måste tömma systemet, hålla tätt o.s.v. Men det skulle ju kunna vara en skruv bara som behöver skruvas in.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd: Är det detta du är ute efter?

Permalänk
Medlem

@D-ryd:
"GPU Temperature" är 72 grader och det är enligt GPU-Z-bilden "MAX", och HWInfo säger max 75 grader. Och det är väl inte så högt? Kollar i GPU-Z på mitt RTX 2070 på fliken Advanced och där är Temperature Limit 81 grader. Kan det vara så att Temperature Limit råkar vara ställd alldeles för lågt?
För övrigt så borde såklart vattenkylningen kyla klart bättre.

@whisssper
VRM temperature: tror inte det finns VRM temp att läsa av för det grafikkortet (din bild visar moderkortets VRM).
(ursäkta D-ryd om jag förekom om detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Nej den delen ska se ut så här:

Övervaka den temperaturen från idle till load.
Kolla om den spikar och om det hänger ihop med när den börjar klocka ner sig.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@D-ryd:
"GPU Temperature" är 72 grader och det är enligt GPU-Z-bilden "MAX", och HWInfo säger max 75 grader. Och det är väl inte så högt? Kollar i GPU-Z på mitt RTX 2070 på fliken Advanced och där är Temperature Limit 81 grader. Kan det vara så att Temperature Limit råkar vara ställd alldeles för lågt?
För övrigt så borde såklart vattenkylningen kyla klart bättre.

@whisssper
VRM temperature: tror inte det finns VRM temp att läsa av för det grafikkortet (din bild visar moderkortets VRM).
(ursäkta D-ryd om jag förekom om detta)

På mitt kort går det att läsa av, men det kanske inte finns någon sensor för den delen på ett 2080 super, har faktiskt ingen koll..

Jag tänkte bara för att vara en vattenkylt kort som går på halvfart så är 75C otroligt högt..
Antingen dålig kontakt med VRM/VRAM eller så är kylpastan dåligt applicerad, eller samma sak där att det blivit dålig kontakt p.g.a något glapp i vattenblocket.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Ja, precis så. Dags för lite mekande verkar det som

Permalänk

Problemet löst!

Tack allihopa! Ni är underbara! Det var vattenkylningsblocket på GPUn som inte satt åt ordentligt. Får nu en stock mätning i 3d mark på 9000