Telia rapporteras ha säkerhetsproblem i Litauen

Permalänk
Medlem

Telia rapporteras ha säkerhetsproblem i Litauen

Permalänk
Medlem

Herregud

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Dålig attityd från Telia?

Sen kan man ju undra hur säkerheten är hos våra övriga operatörer här hemma.. Operatörerna har ju alla backsörrar in till alla cpe/mediaomvandlare och wifi routrar dom skickar ut.

Var det inte nån technicolor modell här hemma som hade en hårdkodad ip i Belgium eller vad det var som flera operatörer använde för att kunna nå utrustning hos kund? Och alla andra historier med kunds utrustning som är fast på väldigt gammal mjukvara etc..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Sötast

Wow, riktigt bra läsning.
Riktigt dåligt hanterat av båda operatörerna.

Hade önskat att det fanns många fler artiklar på webbsidan, fanns dock bara två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow, riktigt bra läsning.
Riktigt dåligt hanterat av båda operatörerna.

Hade önskat att det fanns många fler artiklar på webbsidan, fanns dock bara två

Lät ju som att Tele2 hanterat detta otroligt mycket bättre än Telia. De fixade problemet omgående medans Telia börjar dilla om att forskarna eventuellt brutit mot lagen, 6 månader senare har dom fortfarande inte täppt igen säkerhetshålen fullständigt.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Dålig attityd från Telia?

Sen kan man ju undra hur säkerheten är hos våra övriga operatörer här hemma.. Operatörerna har ju alla backsörrar in till alla cpe/mediaomvandlare och wifi routrar dom skickar ut.

Var det inte nån technicolor modell här hemma som hade en hårdkodad ip i Belgium eller vad det var som flera operatörer använde för att kunna nå utrustning hos kund? Och alla andra historier med kunds utrustning som är fast på väldigt gammal mjukvara etc..

Historier som dessa gör mig glad till att man har egen utrustning med mer kontroll över mjukvaran! Att ha sveriges mest kompetenta ISP känns också gott.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av WoXeR123:

Tele2 har ju hanterat det otroligt mycket bättre än vad Telia gjorde. De fixade problemet omgående medans Telia dillar om att forskarna eventuellt brutit mot lagen samt efter över 6 månader fortfarande inte har täppt igen säkerhetshålen fullständigt.

Welp, min hjärna hade nog gått för dagen.
Fick för mig att de bekräftat att det var löst - men att det ej var det.

Återtar helt då - Tele2 gjorde ett bra jobb - helt klart.

Permalänk
Medlem

Felia heter dom

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Felia heter dom

Klassikern.

Nu inte inom samma sektor men en annan favorit är Elektroskandalia.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Welp, min hjärna hade nog gått för dagen.
Fick för mig att de bekräftat att det var löst - men att det ej var det.

Återtar helt då - Tele2 gjorde ett bra jobb - helt klart.

Balansen i universum återställd!

Gällande mer läsning i samma anda så finns det massor, har inget på rak arm att tipsa men du hittar det nog. Om videoformatet funkar så kan jag rekommendera Defqon-presentationer som finns på Youtube. Finns ett par riktigt intressanta där live-demos av säkerhetshålen ofta visas uppe på scen.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Ett ställe att börja läsa är ju CERT-SE som nås på https://cert.se/ och deras nyhetsbrev. Sen finns det rätt många fler webbsidor och twitterflöden med liknande information.