Apples utvecklardator för ARM bräcker Intel i flertrådade tester

Permalänk
Melding Plague

Apples utvecklardator för ARM bräcker Intel i flertrådade tester

Med processorn A12Z Bionic lyckas Apples utvecklardator även knäppa Microsofts ARM-baserade dator Surface Pro X på näsan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar lovande.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

Fast som knäppen på Apple's näsa: hur bra prestanda per krona kommer det att bli?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

"Apples utvecklardator för ARM bräcker Intel i flertrådade tester"

oooh...

"Med processorn A12Z Bionic lyckas Apples utvecklardator även knäppa Microsofts ARM-baserade dator Surface Pro X på näsan"

oh....

Permalänk
Medlem

Detta genom ett översättningslager med en 2 år gammal soc. I höst kommer A14 på 5mm noden och säkerligen även en variant speciellt riktad mot lapstops/all-in-ones. Spännande

Permalänk
Medlem

Vilken frekvens klarar i3an i macbook air jobba i? För kylningen i nya air är kass som jag förstått det (sett lite klipp på youtube)
Varför jämför de inte båda processorer i samma chassi så de har samma kylningsmöjligheter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

En titt på klockfrekvenser för de inblandade processorerna i dessa resultat visar 2,4 GHz för Apples A12Z Bionic, 3 GHz för Microsoft SQ1 och Intel Core i3-1000NG4 kördes i 1,1 GHz.

1000NG4 har ju turbofrekvens upp till 3.2GHz så att säga att den körde i 1.1GHz är väl kanske inte helt korrekt.

Permalänk
Medlem

Även om i3:an inte är så imponerande så verkar det som https A12Z bygger på A12X från 2018 i stora drag. Detta gör ju resultaten mer imponerande, det är också en processor från en 11" surfplatta.

Med tanke på Intels ganska små förbättringar de senaste åren kanske vi äntligen får se ett stort hopp, spännande
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A12Z

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Azodan:

1000NG4 har ju turbofrekvens upp till 3.2GHz så att säga att den körde i 1.1GHz är väl kanske inte helt korrekt.

Nej precis, Geekbench-resultatet listar 1,1 GHz, men resultatet kommer sannolikt från turbonivåer. Med tanke på datorns svajiga kylarlösning är det dock svårt att sia om vilken frekvens den körts i under majoriteten av testsekvensen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilken frekvens klarar i3an i macbook air jobba i? För kylningen i nya air är kass som jag förstått det (sett lite klipp på youtube)
Varför jämför de inte båda processorer i samma chassi så de har samma kylningsmöjligheter.

Är de testen med i3an? Kan tänka mig att i7-1060NG7 med två extra kärnor och högre turbo har betydiligt svårare at hålla max frekvenser än i3an, för kylningen lär vara samma. Enligt notebookcheck som testat i5an och i3an så throttlar i3an bara ner till 1.5Ghz i prime95, det lär ändå anses vara normalt (till skillnad från i5an som går ner till 400Mhz).

Det jag inte riktigt förstår, är varför dom släppte en uppdatering av Macbook Air i år? Det hade väl vart en perfekt serie att introducera ARM i. Nästan så att man kan tänka sig att LTT har rätt i spekulationen att kylningen i nya modellen är dimisionerad för deras ARM processor så att mycket av designen kommer vara den samma när det byts.

Permalänk
Medlem

En 8 core slog en 2 core med 4 threads i multitrådat test, inte direkt något oväntat?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Värt att notera är också att prestandaförlusten som emuleringen ger är ganska stor. Har sett utvecklare nämna siffror som 25-40 procent, men hade inte tillräckligt konkreta källor för att använda det i nyheten. En dedikerad desktop-processor på 5 nanometer och uppskruvade klockfrekvenser lär ge riktigt imponerande prestanda när den kör native-kod.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är de testen med i3an? Kan tänka mig att i7-1060NG7 med två extra kärnor och högre turbo har betydiligt svårare at hålla max frekvenser än i3an, för kylningen lär vara samma. Enligt notebookcheck som testat i5an och i3an så throttlar i3an bara ner till 1.5Ghz i prime95, det lär ändå anses vara normalt (till skillnad från i5an som går ner till 400Mhz).

Det jag inte riktigt förstår, är varför dom släppte en uppdatering av Macbook Air i år? Det hade väl vart en perfekt serie att introducera ARM i. Nästan så att man kan tänka sig att LTT har rätt i spekulationen att kylningen i nya modellen är dimisionerad för deras ARM processor så att mycket av designen kommer vara den samma när det byts.

Står i artikeln att det är i3 den slår.
"tällt mot instegskonfigurationen av Macbook Air, som huserar Intels processor Core i3-1000NG4 med två kärnor och fyra trådar, vinner Apple stort i flertrådat resultat. Intels processor får enkeltrådat resultat om 1 005 poäng och 2 014 för det flertrådade testet."

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Står i artikeln att det är i3 den slår.
"tällt mot instegskonfigurationen av Macbook Air, som huserar Intels processor Core i3-1000NG4 med två kärnor och fyra trådar, vinner Apple stort i flertrådat resultat. Intels processor får enkeltrådat resultat om 1 005 poäng och 2 014 för det flertrådade testet."

Syftade inte på testet i artikeln utan de tester du sett på youtube att kylningen är underdimensionerad eftersom du skrev att kylningen var kass, för det verkar inte vara fallet med i3, iaf inte lika illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Syftade inte på testet i artikeln utan de tester du sett på youtube att kylningen är underdimensionerad, för det verkar inte vara fallet med i3, iaf inte lika illa.

Kanske inte men linus tech tips hade nyligen (typ förra veckan) ett klipp där hade kylflänsen knappt kontakt med processorn. Och det är ju inte optimalt även om det fungerar bättre med en energisnålare processor. Inte sett något specifikt test som visar vilken frekvens i3an klarar att hålla det är därför jag frågade det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lustigt hur resultat kan vinklas lite hur man vill.

I motsvarande artikel på Gizmodo tycker man mest att det är lite synd hur dåligt Apples chip presterar.

"
Beyond the iPad, the closest thing we have to compare to the alleged dev kits at the moment are Intel cores, specifically an Intel core i5-1038NG7 (4-core, 2000 MHz) from mid-2020 MacBook Pro. According Geekbench 5, one of the highest single-core scores is 1244, and one of the highest multi-core scores is 4526. That Intel core is running 400 MHz less per core than the Apple ARM dev kits, and has the same number of cores, yet its performance is leaps and bounds ahead.
"

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Värt att notera är också att prestandaförlusten som emuleringen ger är ganska stor. Har sett utvecklare nämna siffror som 25-40 procent, men hade inte tillräckligt konkreta källor för att använda det i nyheten. En dedikerad desktop-processor på 5 nanometer och uppskruvade klockfrekvenser lär ge riktigt imponerande prestanda när den kör native-kod.

Med tanke på att iPad med A12X har lite drygt 1100 single core så låter 25-40% prestandaförlust vid emulering rimligt och 800-850 är inte dåligt resultat för en CPU på 2.4GHz och mjukvaran emuleras.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilken frekvens klarar i3an i macbook air jobba i? För kylningen i nya air är kass som jag förstått det (sett lite klipp på youtube)
Varför jämför de inte båda processorer i samma chassi så de har samma kylningsmöjligheter.

Tänker du på t.ex ett sånt här klipp? https://www.youtube.com/watch?v=MlOPPuNv4Ec

Det verkar ju som att även om man kyler den bra så får cpun inte nog med ström ändå.
Så misstänker att det finns lite sanning i det han säger i videon att apple med flit har dålig prestanda på sista generationen för att deras egna lansering med ARM ska se bättre ut.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av loevet:

Nej precis, Geekbench-resultatet listar 1,1 GHz, men resultatet kommer sannolikt från turbonivåer. Med tanke på datorns svajiga kylarlösning är det dock svårt att sia om vilken frekvens den körts i under majoriteten av testsekvensen.

Geekbench sammanfattning listar bara basfrekvens, men finns faktiskt ett sätt att läsa ut genomsnittlig frekvens för varje deltest i enkeltrådfallen.

Tar vi t.ex. detta resultat för i3-1000NG4 och lägger till ".gb5" till URL:en, d.v.s.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/2738309.gb5

får man en massa meta-data relaterad till just den körningen, bl.a. en lista med frekvenser. I just detta fall verkar CPUn pendlat mellan 3145 MHz till 3185 MHz, d.v.s. i praktiken har den nog bara hoppat mellan 3,1 och 3,2 GHz -> full turbo.

Sedan är "problemet" i ARM64 lägret lite det PC-marknaden hade under 90-talet. Systemkretsen i Surface X var helt OK 2019, den presterar något bättre än Snapdragon 855 som använder samma CPU men riktad mot telefoner. Snapdragon 865 släpptes Q4 2019 och har hittade ut i en rad telefoner under våren. Där användes Cortex A77 är 25-30 % snabbare (vilket ändå lägger dem en bra bit bakom Apple, men man närmar sig i alla fall). Under maj presenterades Cortex X1 som bedöms kliva upp ~30 % till över A77, det blir inte Apple-nivå men nu närmar man sig i alla fall då Apple ökar ~20 % per år medan ARM Cortex legat på ~30 % flera år i rad nu.

Det riktigt spännande i ARM-lägret är att man ökar heltalsprestanda på nivån listad ovan. När AMD/Intels IPC-ökningar nämns är det en kombination av heltal och flyttal, men ofta är ökningen större för flyttal vilket får oproportionerligt genomslag i benchmarks då dessa i allt för stor utsträckning använder flyttal. Heltal är i praktiken långt viktigare för normalanvändaren, att spel primärt beror på heltalsprestanda är en orsak varför Intels CPUer klara sig betydligt bättre där jämfört med i benchmark i helhet, Core-serien är något starkare där än i flyttal jämfört med Zen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Med tanke på att testet använder sig av en CPU utvecklad för en Ipad, använder endast 4 av 8 kärnor och körs emulerad jämfört med en i3 från en Air tycker jag det låter lovande. Tillägga att det dessutom kan förhindra thermal throttling och batteritid avsevärt gör att det verkligen blir intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Lustigt hur resultat kan vinklas lite hur man vill.

I motsvarande artikel på Gizmodo tycker man mest att det är lite synd hur dåligt Apples chip presterar.

"
Beyond the iPad, the closest thing we have to compare to the alleged dev kits at the moment are Intel cores, specifically an Intel core i5-1038NG7 (4-core, 2000 MHz) from mid-2020 MacBook Pro. According Geekbench 5, one of the highest single-core scores is 1244, and one of the highest multi-core scores is 4526. That Intel core is running 400 MHz less per core than the Apple ARM dev kits, and has the same number of cores, yet its performance is leaps and bounds ahead.
"

Inte så konstigt att i5-1038NG7 presterar bättre, den har ju en turbofrekvens på 3.8 GHz, TDP på 28W, samt HT. Väldigt underlig jämförelse av Gizmodo, och att säga att den har 400 MHz lägre klockfrekvens är bara fel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BergEr:

Tänker du på t.ex ett sånt här klipp? https://www.youtube.com/watch?v=MlOPPuNv4Ec

Det verkar ju som att även om man kyler den bra så får cpun inte nog med ström ändå.
Så misstänker att det finns lite sanning i det han säger i videon att apple med flit har dålig prestanda på sista generationen för att deras egna lansering med ARM ska se bättre ut.

Det är inte "med flit", det handlar om en CPU som har en måleffekt på ~9 W. Vad videon väldigt mycket visar är att Apple faktiskt vet vad de håller på med, dator har ju en kylning anpassad till den CPU man faktiskt valde att stoppa i.

Är väl i så fall på high-end MBP man haft lite undermålig kylning, vilket inte är helt förvånande när man stoppar i 45 W TDP CPUer. Man kan ju kolla på hur PC-bärbara som typiskt utrustas med dessa CPUer ser ut, de kan knappt kallas "bärbara", mer "flyttbara".

Vad man kan hoppas på framöver är en fläktlös MBA som presterar minst lika bra som dagens snabbaste MBA! Finns absolut noll anledning för Apple att sälja en sådan billigt, det kommer med råge vara den snabbaste fläktlösa datorn. Kompakta byggen med bra materialval är tyvärr dyrt, CPU-kretsen är en försvinnande liten del av BoM där. Så fort man har det "bästa" inom ett område kan man rätt mycket välja prislapp, se t.ex. på 3950X eller 2080Ti...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag tror Apples kommande datorer kommer bli riktigt bra.
Men jag har några farhagor.

Ser man på Apples produkter överlag och man ska ha en produkt som idag kan ses som mer eller mindre standard, så är de ofta svindyra.
Laptop runt 15" en vettig går på 25 000kr
Mobil 6,5" med minst fullhd runt 8000kr
iPad med usb c runt 8000kr
Stationär finns ingen som motsvarar en standarddator som de flesta här köper nya. Macbook pro är så överdriven på alla sätt och viss.

Så det jag tror Apple kommer göra igen är att de kommer släppa väldigt enkla datorer som folk kan säga att visst de är lite dyra men man betalar för kvalite. Men ska man ha något som jag anser är en standarddator idag, då blir det svindyrt.
Jag köpte nyss en ny laptop till morsan. Ett kvalitesmärke, dock en enklare modell.
Laptopen hade 15'6" skärm en i7 gen 10, 8GB ram, 500GB nmve ssd, windows 10 Pro etc. Den kostade strax över 6000kr. Skulle hon ha en mac med motsvarande hårdvara så hamnar priset på över 25 000kr, visst är denna mac tusan så mycket bättre. Men hon kan få 4st såna laptops som jag valde för samma pris.

Så min slutsats är som sagt, dessa nya macar med arm blir säkert superbra. Men känner jag till Apple rätt så blir det svindyrt för de som ställer lite högre krav än det enklaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilken frekvens klarar i3an i macbook air jobba i? För kylningen i nya air är kass som jag förstått det (sett lite klipp på youtube)
Varför jämför de inte båda processorer i samma chassi så de har samma kylningsmöjligheter.

Gekkbench går i princip alltid på max dualcore turbo i sitt single-core test, och max all-core turbo i det flertrådade. Resultaten skalar i princip perfekt efter detta om du jämför olika Macar.

(ObNitpick: Det är strömgränsen som stoppar, inte kylningen.)

Skrivet av sKRUVARN:

Det jag inte riktigt förstår, är varför dom släppte en uppdatering av Macbook Air i år? Det hade väl vart en perfekt serie att introducera ARM i.

Tre skäl:

1) Apple vill sälja laptoppar till back-to-school. Det är en stor marknad, och Tim Cook är inte typen att låta den marknaden passera. Att vi skulle få en Corona-epidemi kunde ju inte Apple veta. Ice Lake är trots allt en märkbar skillnad.
2) Runt 2016 fick Apple massor av skit från entusiaster för att de inte uppdaterade så ofta. Det gick många rykten om att de skulle lägga ner Macen, eller kombinera den med iOS. Sen dess har de försökt uppdatera lite oftare. Att låta det datorn vara i 18 månader för att det kommer en ARM hade inte direkt passar.
3) Den gamla körde LPDDR3, den nya kör LPDDR4 (X). Apple vill inte vara beroende av en begränsad tillgång på DDR-kretsar.

Skrivet av loevet:

Värt att notera är också att prestandaförlusten som emuleringen ger är ganska stor. Har sett utvecklare nämna siffror som 25-40 procent, men hade inte tillräckligt konkreta källor för att använda det i nyheten.

Räcker att jämföra med en iPad med A12Z för att se ungefär hur stort det gapet är.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Inte så konstigt att i5-1038NG7 presterar bättre, den har ju en turbofrekvens på 3.8 GHz, TDP på 28W, samt HT. Väldigt underlig jämförelse av Gizmodo, och att säga att den har 400 MHz lägre klockfrekvens är bara fel.

De väljer väl iofs den eftersom den sitter i en Mac laptop? Apple skulle väl byta ut alla sina datorer till denna, inte bara MacBook Air?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror Apples kommande datorer kommer bli riktigt bra.
Men jag har några farhagor.

Ser man på Apples produkter överlag och man ska ha en produkt som idag kan ses som mer eller mindre standard, så är de ofta svindyra.
Laptop runt 15" en vettig går på 25 000kr
Mobil 6,5" med minst fullhd runt 8000kr
iPad med usb c runt 8000kr
Stationär finns ingen som motsvarar en standarddator som de flesta här köper nya. Macbook pro är så överdriven på alla sätt och viss.

Så det jag tror Apple kommer göra igen är att de kommer släppa väldigt enkla datorer som folk kan säga att visst de är lite dyra men man betalar för kvalite. Men ska man ha något som jag anser är en standarddator idag, då blir det svindyrt.
Jag köpte nyss en ny laptop till morsan. Ett kvalitesmärke, dock en enklare modell.
Laptopen hade 15'6" skärm en i7 gen 10, 8GB ram, 500GB nmve ssd, windows 10 Pro etc. Den kostade strax över 6000kr. Skulle hon ha en mac med motsvarande hårdvara så hamnar priset på över 25 000kr, visst är denna mac tusan så mycket bättre. Men hon kan få 4st såna laptops som jag valde för samma pris.

Så min slutsats är som sagt, dessa nya macar med arm blir säkert superbra. Men känner jag till Apple rätt så blir det svindyrt för de som ställer lite högre krav än det enklaste.

Vad hittade du för dator med en i7 och 500GB för 6k?

Permalänk
Medlem

Dev kitten (i 2,4 GHz)med en A12z har 25% lägre prestanda när den emulerar x86, än en iPad Pro med samma chip (som kör i 2,5 GHz). I GeekBench 5.
Alla riktiga x86 program tillbringar väsentlig tid i olika systemanrop, som är helt native, så prestandakostnaden för att ligga kvar på x86 kod är mycket liten. Vilket antagligen är en av anledningarna att Apple är väldigt tydliga med att Rosetta 2 är för "transition", inte för att mjukvaruleverantörer skall kunna skita i att kompilera om sin kod för all framtid.

Permalänk
Datavetare

Ett par saker som GB5 faktiskt är kapabel till är att eliminera OS från jämförelsen, det är extremt snarlika resultat för samma CPU körandes olika OS. I tidigare versioner fick man högre resultat under Linux jämfört med Windows.

För att få lite känsla för hur olika CPUer står sig mot varandra kan man räkna ut GB5 poäng per MHz, då börjar man se att ARM64 nu faktiskt kan mäta sig med det absolut snabbaste x86 har. Apples A12/13 ligger redan på en helt ny nivå

CPU

GB5 Int score vs clock

GB5 FP score vs clock

Skylake

25

27

Sunny Cove

28

36

Zen 2

24

31

Cortex A76

25

28

Cortex A77

31

35

Apple A12Z

43

49

Apple A13

46

57

Både Apple och ARM har designat sina CPUer så de offrar klockfrekvens för högre IPC. Intel gör samma sak i deras Atom-serie, den har nu nått IPC hos Sandy Bridge / Ivy bridge på klart färre transistorer än Core-serien men kan då också bara klockas till ~3 GHz.

Intel verkar ju ha fått till frekvensen till Willow Cove (Tiger Lake U) och i slutändan är det frekvens * arbete per cykel som är det enda som räknas. Tvivlar dock att man kan hålla speciellt många kärnor runt 4,7 GHz (vilket är den frekvens ryktet säger Willow Cove kommer nå) med TDP lämplig för bärbara.

Så frågan är hur mycket Apple kan skruva upp IPC och frekvens till A14. För A12 -> A13 ser man helt klart att IPC-ökningen är mindre än normalt, man lyckades däremot höja frekvensen en del mellan dessa. ARMs Cortex ligger rätt stabilt runt 3 GHz, där kommer all ökning just nu från bättre IPC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vad hittade du för dator med en i7 och 500GB för 6k?

Kan säga senare, den som ska beställa är ute och grejar och jag vill ej att lagret tar slut.
Men det finns schyssta laptops om man letar, den har dock brister som väldigt gammal bluetooth, 4GB ram fastlött + 4GB bytbar, stöder bara totalt 12GB, inget extern gpu etc.
Men priset gör att bristerna ändå är acceptabla.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Yoshman: Ah där ser man, kände inte till det knepet med Geekbench faktiskt, då har jag lärt mig något nytt idag också!

Ja det ska bli väldigt intressant att se hur ARM-marknaden utanför Apple utvecklas när Cortex-X1 börjar leta sig in i SoC:er. Jag vill så gärna att Microsoft styr upp Windows on ARM-situationen, men tror väl ärligt talat inte det kommer ske innan Apples SoC:s hunnit etablera sig ordentligt. Om ARM-baserade bärbara PC:s med Windows skulle få fullt stöd för ARM64 skulle den intressanta jämförelsen i dagsläget bli AMD:s x86-processorer mot Apple och Cortex-X1-derivat. Mycket spännande är det kommande året hur som helst.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas