Granne kastat bajs på min balkong?

Permalänk
Avstängd

Granne kastat bajs på min balkong?

Tjena! När jag skriver detta (04:14) så var det cirka 5-10 minuter jag hörde en smäll på mitt balkongfönster så jag gick ut och kollade efter ett tag. Då upptäcker jag vad som verkar vara något i form av bajs, möjligen hundbajs. Den ser alldeles för mjuk ut för att vara simpelt gödsel.

(Jag vill inte lukta på det eftersom det finns en risk att det kan innehålla corona eller andra virus och/eller bakterier. Exempelvis hundar har bakterieresistanta varianter som man dör direkt av om man infekteras av dem.)

Det finns ett fönster i lägenhetsbyggnaden vänster precis som lägenhetsbyggnaden där jag bor där ett fönster sticker ut vilket gör att den är i samma höjd som min balkong och öppnas inifrån. Så teoretiskt talat går det att öppna fönstret och kasta mot balkongfönstret som är typ 2-3 meter ifrån.

Jag bor högst upp i en 3-våningslägenhetsbyggnad så det är oerhört osannolikt att jag någon nere på marken kastat upp. Även fönstret nedanför fönstret som i ligger i samma höjd som balkongen är också osannolikt att ha kastats från.

Jag tror det hela kan bero på att jag körde en tvättmaskin och ett torkskåp vid sisåhär 3-tiden på morgonen? Den är extremt basig, torkskåpet, och den står precis i väggen med lägenheten som är vänster om min lägenhet i andra lägenhetsbyggnaden. Vi bor alltså inte i samma lägenhetsbyggnad men de sitter ihop.

Kan torkskåpets bastoner penetrera material så simpelt att grannen stördes så enormt att det kastades bajs på balkongfönstret? Ska ta bild och visa snart.

Bilderna från grannens fönster och gradvis till mitt balkongfönster:

Närbild på vad som möjligen är bajs, det är borttaget och bortspolat av mig nu dock:

(eller ja, det kan lika gärna vara blötlagd jord då det står en kruka vid grannens fönster.)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Jag hade fortsatt med min tvätt och kastat tillbaka det bara. Skött ditt och låt grannen sköta sitt.

Visa signatur

Intel I9 10900K @5.0GHz | Gigabyte Z490 Vision G | Asus RTX 3080 Strix OC White | Corsair Vengeance LPX 64GB @3200Mhz | Intel 660p M.2 1TB | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Celsius+ S28 | Fractal Design 7 White | Varmilo x Ducky Miya69-Pro MX Brown | Zowie EC2-A | Asus VG259Q | Benq XL2411Z

Permalänk
Medlem

Kan nog låta igenom, tvättmaskinen i källaren här i detta lägenhets hus hörs ju upp till lägenheterna i botten och vi har ju tjocka väggar men inte golv.
Dock väsnas någon granne på natten igenom att det dunkar i golv, låter på högt på något vänster så plingar ju den som stör sig på utan att kasta någon skit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av COBox72:

@AplAy: Jag hade fortsatt med min tvätt och kastat tillbaka det bara. Skött ditt och låt grannen sköta sitt.

Jovars, grannen bor inte i samma lägenhetsbyggnad så kan ju ej komma och knacka på och säga till. Vore ju bra att bara veta vad det är. Detta är typ första gången det hänt under de snart 3 år jag bott här. Tvättmaskin har jag bara haft i ett par månader (och sedan dess börjat använda torkskåp i samma veva som funnits sedan jag flyttat in).

Skrivet av ExcZist:

Kan nog låta igenom, tvättmaskinen i källaren här i detta lägenhets hus hörs ju upp till lägenheterna i botten och vi har ju tjocka väggar men inte golv.
Dock väsnas någon granne på natten igenom att det dunkar i golv, låter på högt på något vänster så plingar ju den som stör sig på utan att kasta någon skit

Ja, lägenhetsbyggnadernas tvättmaskiner här har tider som tidigast 07:00 och som till senast 22:00. Då antar jag att det skall vara lika tyst i vanliga hyresrätter som har egen tvättmaskin och torkskåp mellan 22:01-06:59?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, grannen bor inte i samma lägenhetsbyggnad så kan ju ej komma och knacka på och säga till. Vore ju bra att bara veta vad det är. Detta är typ första gången det hänt under de snart 3 år jag bott här. Tvättmaskin har jag bara haft i ett par månader (och sedan dess börjat använda torkskåp i samma veva som funnits sedan jag flyttat in).

Ja, lägenhetsbyggnadernas tvättmaskiner här har tider som tidigast 07:00 och som till senast 22:00. Då antar jag att det skall vara lika tyst i vanliga hyresrätter som har egen tvättmaskin och torkskåp mellan 22:01-06:59?

Man bukar ju säga att bor man I lägenhet så ska det ju vara tyst från 22:00 tills man börjar jobba på morgonen vilket är 07:00. I alla fall det jag fick lära mig redan som liten och har alltid utgått ifrån det och grannarna som bott i de lägenhets hus brukar ju vara rätt tysta redan vid 10 på kvällen så jag antar att det är så hos många
Sen finns det ju dom som säger att det gäller inte här men är ju inte kul om man blir vräkt för att någon ringer och klagar
Men jag vet inte vad som gäller torksåp som finns i lägenheterna men är det den grannen i andra huset som kastat det så kanske du ska försöka köra den en annan tid på dygnet eller plinga på och fråga?Är det inte kod lås på dörren till trapphuset så går det ju att plinga på under dagen.
Edit: Kan nog vara så att det är grannen som kastat det då deras fönster ser ut att vara rätt nära

Permalänk
Medlem

Det är väl bara du som har en aning om hur mycket det låter, om du inte tar och mäter oljudet. Hur många dB går tvättmaskinen upp i? Körde du utan centrifug? Själv har man väl inte tagit så mycket hänsyn till grannarna som man borde alla gånger och borde ha blivit vräkt men.. skulle aldrig få för mig att starta en tvättmaskin 03:00 eller lukta på det misstänkta bajset oavsett om det innehåller Corona eller ej. (Tycker det ser ut som jord från en blomlåda). Köp en påse blomjord och ställ utanför grannens dörr.

Permalänk
Avstängd

Reglerna är oftast tystnad mellan 22 och 7, det står säkert i ditt kontrakt, så klart som fan att grannen blev sur.

Där jag bor, hade vi en snubbe som byggde betonghögtalare, han kunde använda slagborr på nattkvisten, han har sålt sin lägenhet, annars hade han blivit vräkt.

Det var barnfamiljer som drog det här för styrelsen, som pratade med mannen, men han fortsatte efter att varit tyst i en månad.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mnemozyne13:

Det är väl bara du som har en aning om hur mycket det låter, om du inte tar och mäter oljudet. Hur många dB går tvättmaskinen upp i? Körde du utan centrifug? Själv har man väl inte tagit så mycket hänsyn till grannarna som man borde alla gånger och borde ha blivit vräkt men.. skulle aldrig få för mig att starta en tvättmaskin 03:00 eller lukta på det misstänkta bajset oavsett om det innehåller Corona eller ej. (Tycker det ser ut som jord från en blomlåda). Köp en påse blomjord och ställ utanför grannens dörr.

Hehe, ja, det är troligen blomjord. Känns lite osannolikt att grannen orkat bajsat fram bara för att kasta denna gång på mig. Jag har ingen dB-mätare precis. Men jag kan själv höra torkskåpet från grovköket som då även penetrerar mina 10cm tjocka hemmasnickrade ljudabsorbenter (mineralull med tyg utanpå) så nog är det tunga bastoner som penetrerar.

Jag har lite udda dygnsrytm (därför jag ens skriver dessa inlägg nu(!)) så jag kan löpa på löpband kl.23:00 eller senare samt köra tvättmaskinen ibland. Men sistnämnda har jag tänkt på att "inte vara dumihuvve" vilket jag verkar ha varit nu i och med det plötsliga symboliska klagomålet från grannen.

Där jag bor går det ej att gå in i andra lägenhetsbyggnader då ens blipp ej är kompatibelt med närliggande lägenhetsbyggnader förutom de som innehåller tvätthus vilket denna grannes byggnad ej gör.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

jag kan löpa på löpband kl.23:00 eller senare

Det låter som att du behöver bli med hus, snarast möjligast. Det skulle nog bli en lättnad för dig med, inte helt fel att kunna dammsuga lite när man känner för det eller starta en tvättmaskin när andan faller på.

Permalänk
Avstängd

@Mnemozyne13: Jovars men kmr aldrig ha råd med de rörliga månadskostnaderna för hus. De ligger väl lätt på 10 000 kr bara med vatten, el och värme innan vi ens börjat prata om internet och försäkringar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@Mnemozyne13: Jovars men kmr aldrig ha råd med de rörliga månadskostnaderna för hus. De ligger väl lätt på 10 000 kr bara med vatten, el och värme innan vi ens börjat prata om internet och försäkringar?

Behöver inte vara så hemskt, 2-6k per månad går dom bitarna på för mig (fjärrvärmekostnaden på vintern som drar iväg), bor själv i relativt stort hus uppe i norra Sverige. 45k blev det under förra året.

Försäkringen har jag för mig ligger på 400:- per månad och 100/100 internet för 270:-, sen bör du räkna med 2k per månad för renoveringar och underhåll som oftast kommer i större klumpar.

Sen hade jag lite "tur" som köpte hus när det var billigt, då värdet ökat med ca 5k per månad jag bott här

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@Mnemozyne13: Jovars men kmr aldrig ha råd med de rörliga månadskostnaderna för hus. De ligger väl lätt på 10 000 kr bara med vatten, el och värme innan vi ens börjat prata om internet och försäkringar?

Inte alls, beror helt på vilket hus du köper och till vilket pris.
Vi betalar ca:
2200kr för lån (bott och topp)
500kr - 2200kr för el (vinter halvåret är det dyrare)
350kr internet.
441kr hemförsäkring
130kr sopor.
I runda slängar 5500kr den dyraste månaden och runt 4k de billigare.

KÖP HUS!

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nollan:

Inte alls, beror helt på vilket hus du köper och till vilket pris.
Vi betalar ca:
2200kr för lån (bott och topp)
500kr - 2200kr för el (vinter halvåret är det dyrare)
350kr internet.
441kr hemförsäkring
130kr sopor.
I runda slängar 5500kr den dyraste månaden och runt 4k de billigare.

KÖP HUS!

Åh fan. Låter ju fantastiskt. Min 3a (88 kvm, som jag bor ensam i(!)) går på ca 7100 i snitt med vatten inräknad i priset. Sedan är det 300 kr för el, 150 kr bredband, 127 kr länsförsäkringar. Det är väl just lånet som jag måste lyckas med.

Får kika på bolån och se vad som går att åstadkomma. Jag har ett CSN-lån kvar på nacken (betalar ca 7000-9000 kr årligen i klumpsumma rakt av så jag slipper den årligen.)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tvättmaskin mitt i natten? Jag brukar säga att man ska kunna leva i en lägenhet gällande ljudnivå, dvs att det inte ska vara ett problem att använda toalett eller kranen. Men tvättmaskin efter 21 är ju bara löjligt, om inte du har någon som är löjligt vibrationsfri, vilket jag inte kan tänka mig.

Permalänk

Ser ut som att din granne är en snusare.
Och du måste ju vara lite dum i huvudet som kör tvättmaskin mitt i natten när du har grannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Åh fan. Låter ju fantastiskt. Min 3a (88 kvm, som jag bor ensam i(!)) går på ca 7100 i snitt med vatten inräknad i priset. Sedan är det 300 kr för el, 150 kr bredband, 127 kr länsförsäkringar. Det är väl just lånet som jag måste lyckas med.

Får kika på bolån och se vad som går att åstadkomma. Jag har ett CSN-lån kvar på nacken (betalar ca 7000-9000 kr årligen i klumpsumma rakt av så jag slipper den årligen.)

Kan bara tala för mig själv. Men husinköp är nog det bästa valet jag gjort i hela mitt liv.

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Utan att försöka låta otrevlig, men det är ditt beteende som just nu tvingat ut oss ur vår relativt nya (6mån) lägenhet. Grannarna visar noll respekt och kan väsnas nå djävulskt mitt i nätterna när andra - tro det eller ej - försöker sova. Nog för att alla kanske inte ska upp och jobba dagen efter, men vissa gör faktiskt det, och vill såklart då ha sovit under natten.

Ljud, speciellt dova/låg frekvens, har en tendens att lättare leta sig igenom betongväggar och in i grannens lägenhet. Så ett torkskåp, löpband (!?) och tvättmaskin som vibrerar, kommer alltså kunna låta värre för den under än vad det tycks göra för dig.

Att bo i lägenhet handlar om att visa varandra med respekt. Du bor inte själv i ditt "hus", du har ett antal inneboende (grannar) som vill leva under samma förhållanden.

Grannen skulle självklart inte ha kastat (vad det nu än är, ser ut som jord..?) "skit" på ditt fönster utan istället ringt störningsjouren. Har grannen tur så tycker bolaget som åker ut att du väsnas för mycket och skickar en faktura via din hyresvärd - en sisådär 5000kr landar det på här hos oss om Securitas tycker det låter för mycket.

Tl;dr
Köp hus! 😁

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Om du för oväsen efter kl 22:00 förtjänar du inte att bo i närheten av normala människor som vill sova innan jobb och skola.

Permalänk
Inaktiv

Tvätta mitt i natten, är du galen? Speciellt när du bor i lägenhet. Ta detta som ett wake up call och anpassa dig till din levnadssituation innan du blir vräkt.

Som typ alla andra skriver, köp hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Utan att försöka låta otrevlig, men det är ditt beteende som just nu tvingat ut oss ur vår relativt nya (6mån) lägenhet. Grannarna visar noll respekt och kan väsnas nå djävulskt mitt i nätterna när andra - tro det eller ej - försöker sova. Nog för att alla kanske inte ska upp och jobba dagen efter, men vissa gör faktiskt det, och vill såklart då ha sovit under natten.

Ljud, speciellt dova/låg frekvens, har en tendens att lättare leta sig igenom betongväggar och in i grannens lägenhet. Så ett torkskåp, löpband (!?) och tvättmaskin som vibrerar, kommer alltså kunna låta värre för den under än vad det tycks göra för dig.

Att bo i lägenhet handlar om att visa varandra med respekt. Du bor inte själv i ditt "hus", du har ett antal inneboende (grannar) som vill leva under samma förhållanden.

Grannen skulle självklart inte ha kastat (vad det nu än är, ser ut som jord..?) "skit" på ditt fönster utan istället ringt störningsjouren. Har grannen tur så tycker bolaget som åker ut att du väsnas för mycket och skickar en faktura via din hyresvärd - en sisådär 5000kr landar det på här hos oss om Securitas tycker det låter för mycket.

Tl;dr
Köp hus! 😁

Mmm.. vi har samma problem.
Våra nya grannar lever rövare hela nätterna. Kör tvättmaskiner med centrifug 01.30 som väcker hela familjen, kan ta 1 timme att få barnen att somna om. Spelar musik, smäller i dörrar, bråkar/skriker på varandra. You name it.
När man går upp och pratar med dom (förmodade psykopaterna) står dom där helt iskalla med pokerface och "vadå? Det är ju på natten, då sover vi, vi kör inga tvättmaskiner, vi gör inga ljud". "Det måste vara någon annan granne". Helt sinnessjukt.
Arbetslösa eller permitterade är min gissning, eftersom dom även går hemma hela dagarna. (Vilket gör att man nu har svårt att arbeta hemifrån eftersom det är ett jävla liv halva dagarna också. Dom verkar sova kring 14-21)

Vi är i kontakt med hyresvärden som varit här och verifierat problemet, det dryga är dock att det är en sjukt lång process av överklaganden för att få någon vräkt, vi fick info att ställa oss in på att det kommer ta minst 1 år. Vid det laget kommer vi vara helt nedbrutna av sömnbrist.

Tyvärr lutar det likt er mot att det enklaste är att själv flytta.
Intressant att höra att man inte är ensam om dessa problem.

Permalänk
Medlem

Man bör nog va nte tvätta eller föra mycket oväsen mellan de tider som har diskuterats i tråden.

Kan det vara lössnus på ditt fönster? Det såg lite finkorniga ut eller?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Mmm.. vi har samma problem.
Våra nya grannar lever rövare hela nätterna. Kör tvättmaskiner med centrifug 01.30 som väcker hela familjen, kan ta 1 timme att få barnen att somna om. Spelar musik, smäller i dörrar, bråkar/skriker på varandra. You name it.
När man går upp och pratar med dom (förmodade psykopaterna) står dom där helt iskalla med pokerface och "vadå? Det är ju på natten, då sover vi, vi kör inga tvättmaskiner, vi gör inga ljud". "Det måste vara någon annan granne". Helt sinnessjukt.
Arbetslösa eller permitterade är min gissning, eftersom dom även går hemma hela dagarna. (Vilket gör att man nu har svårt att arbeta hemifrån eftersom det är ett jävla liv halva dagarna också. Dom verkar sova kring 14-21)

Vi är i kontakt med hyresvärden som varit här och verifierat problemet, det dryga är dock att det är en sjukt lång process av överklaganden för att få någon vräkt, vi fick info att ställa oss in på att det kommer ta minst 1 år. Vid det laget kommer vi vara helt nedbrutna av sömnbrist.

Tyvärr lutar det likt er mot att det enklaste är att själv flytta.
Intressant att höra att man inte är ensam om dessa problem.

Du har mina fulla sympatier. Hade liknande själv när jag senast bodde inom kommunens hyreslägenheter. På min ort verkar socfallen och annat avfall samlas och då hamnar de också i hyreslägenheterna, då kommunen måste ta emot dessa. Fick själv en knarkande kåkfarare ovanför mig och dennes psykopat till kukvärmare. De har nog båda dubbla alfabetet i diagnoser och det nog sorgligaste i det hela, en då nyfödd son.

Helt jävla omöjligt att få dit polisen, kommunen bryr sig inte och tycker mest det är jobbigt när någon "gnäller".

Seriöst, att flytta är det bättre alternativet om ni hittar något bättre. Hyra privat är enligt min erfarenhet bättre, och äga bostaden oftast bäst. Familjen går före, och arbete. Synd att uthyrarna ofta tycks hata hederligt folk. Låt de sämsta bo i slummen men låt folk som iallafall för samhället framåt få möjlighet att bo på ett mänskligt sätt.

Beklagar eventuell ofräsch beskrivning men hela tråden triggar mitt hat.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara sån, men man får faktiskt inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Så det där med 22-07 stämmer inte egentligen. Då menar jag exv dunka musik eller vara allmänt högljudd. Man behöver inte stå ut med vad som helst bara för att klockan inte blivit 22.00.

Att det låter när man spolar toaletten, kranen osv är en annan femma.

Att köra igång tvättmaskin och torkskåp mitt i natten skulle jag dock definitivt säga inte är okej.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mmm.. vi har samma problem.
Våra nya grannar lever rövare hela nätterna. Kör tvättmaskiner med centrifug 01.30 som väcker hela familjen, kan ta 1 timme att få barnen att somna om. Spelar musik, smäller i dörrar, bråkar/skriker på varandra. You name it.
När man går upp och pratar med dom (förmodade psykopaterna) står dom där helt iskalla med pokerface och "vadå? Det är ju på natten, då sover vi, vi kör inga tvättmaskiner, vi gör inga ljud". "Det måste vara någon annan granne". Helt sinnessjukt.
Arbetslösa eller permitterade är min gissning, eftersom dom även går hemma hela dagarna. (Vilket gör att man nu har svårt att arbeta hemifrån eftersom det är ett jävla liv halva dagarna också. Dom verkar sova kring 14-21)

Vi är i kontakt med hyresvärden som varit här och verifierat problemet, det dryga är dock att det är en sjukt lång process av överklaganden för att få någon vräkt, vi fick info att ställa oss in på att det kommer ta minst 1 år. Vid det laget kommer vi vara helt nedbrutna av sömnbrist.

Tyvärr lutar det likt er mot att det enklaste är att själv flytta.
Intressant att höra att man inte är ensam om dessa problem.

I vintras ringde vi jouren varje dag i en vecka, slutade med att vi direkt bad jouren att knacka på och komma in hos oss för att höra hur det låter i vårat sovrum - men de stod alltid i trapphuset och lyssnade så inget gjordes åt problemet. Har förhoppningsvis fått nya lägenheten godkänd idag så vi kan byta...

Allt vår hyresvärd gör är att be oss gå och prata med grannarna som väsnas - för det vill man ju i dessa tider 😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ingen vettig människa kör tvättmaskinen mitt i natten...
Så var den diskussionen slut.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ingen vettig människa kör tvättmaskinen mitt i natten...
Så var den diskussionen slut.

Eller stampar på löpband 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har mina fulla sympatier. Hade liknande själv när jag senast bodde inom kommunens hyreslägenheter. På min ort verkar socfallen och annat avfall samlas och då hamnar de också i hyreslägenheterna, då kommunen måste ta emot dessa. Fick själv en knarkande kåkfarare ovanför mig och dennes psykopat till kukvärmare. De har nog båda dubbla alfabetet i diagnoser och det nog sorgligaste i det hela, en då nyfödd son.

Helt jävla omöjligt att få dit polisen, kommunen bryr sig inte och tycker mest det är jobbigt när någon "gnäller".

Seriöst, att flytta är det bättre alternativet om ni hittar något bättre. Hyra privat är enligt min erfarenhet bättre, och äga bostaden oftast bäst. Familjen går före, och arbete. Synd att uthyrarna ofta tycks hata hederligt folk. Låt de sämsta bo i slummen men låt folk som iallafall för samhället framåt få möjlighet att bo på ett mänskligt sätt.

Beklagar eventuell ofräsch beskrivning men hela tråden triggar mitt hat.

Förstår dig, enda skälet jag håller tillbaka i text är för att slippa bli redigerad

Det är samma sak här, har aldrig i mitt liv känt mig så hjälplös. Vi har bett hyresvärden om "alternativa lösningar", t ex medling, att dom sätter sig ned och tar ett snack med grannarna, involverar soc, till och med att vi kan tänka oss flytta inom deras bestånd.
Ingenting av detta erbjuds, det enda dom gör är att driva en vräkningsprocess.

Jag är övertygad om att detta är en uttalad strategi för att det är det enklaste för dom. Gör ingenting, förklara att processen kommer ta minst ett år, hoppas på att hyresgästen själv avflyttar.

Det största generalfelet här är att bostadsmarknaden i Stockholm (och stora delar av Sverige) är så fucked up. På en normal konkurrensutsatt marknad hade man "bara" flyttat, och så hade dom stått med en tom lägenhet.
Här får man istället höra "var glad att du ens har ett boende, det står 600k pers i kö, passar det inte är du fri att flytta ut".

Skrivet av Pamudas:

I vintras ringde vi jouren varje dag i en vecka, slutade med att vi direkt bad jouren att knacka på och komma in hos oss för att höra hur det låter i vårat sovrum - men de stod alltid i trapphuset och lyssnade så inget gjordes åt problemet. Har förhoppningsvis fått nya lägenheten godkänd idag så vi kan byta...

Allt vår hyresvärd gör är att be oss gå och prata med grannarna som väsnas - för det vill man ju i dessa tider 😂

Det var samma sak hos oss dom två första månaderna (!), VI förväntades försöka prata och lösa detta med grannarna. Det var ju helt omöjligt eftersom dom ljuger sig blåa och vägrar föra en diskussion.

Jag funderar på att börja deponera hyra:
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/...
Problemet är att det verkar som att det är man själv som ansvarar för väldigt mycket, och får stå kostnader om man inte "får rätt".
Det gör mig bara så förbannad att man blir så stört att man har svårt att få vardagen att fungera (både jag och min sambo har i vändor fått sjukskriva oss för vi inte orkar jobba för vi sover så dåligt), men ändå så anser hyresvärden att full hyra ska in. Deras incitament att lösa detta är nära 0.

Undrar även om andra tips? Miljöförvaltningen? Göra nån anmälan hos hyresnämnden?
Finns det någonting man själv kan göra/anmäla för att sätta press på hyresvärden att lösa detta?

Permalänk
Medlem

Inte för att kasta bajs är den responsen jag skulle ha men skulle du tvätta kläder och köra torkskåp 3 på natten som min granne så skulle du få höra från mig också, hur tänkte du där?

Var glad att det bara var bajs och inte en tegelsten...

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst halva tråden men jag bor i lägenhet och kör både Tvättmaskin, Torktumlare eller Diskmaskin under alla timmar av dygnet. Jag har dock frågat mina grannar som är vägg till vägg och under ifall de hör något och då de ej gör det så har jag kört på. Hade de stört sig så hade jag ju fått köra dagtid.
Likadant med "fest" så har jag alltid sänkt ljudnivån vid 22 och försökt avsluta / få ut folk runt 00.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Inte alls, beror helt på vilket hus du köper och till vilket pris.
Vi betalar ca:
2200kr för lån (bott och topp)
500kr - 2200kr för el (vinter halvåret är det dyrare)
350kr internet.
441kr hemförsäkring
130kr sopor.
I runda slängar 5500kr den dyraste månaden och runt 4k de billigare.

KÖP HUS!

Inte riktigt så enkelt. Renovering och utbyte av vitvaror när de går sönder bör man ta med i kalkylen. Alla borde ha ett sparande för sånt.