- Körbar fil saknas ... ibland

Permalänk
Medlem

- Körbar fil saknas ... ibland

God dag!
Sedan några dagar tillbaka så har jag haft problem med min dator.
Länge var jag fast i en blåskärms-loop, där meddelandet var att en viktigt systemfil saknades.
Till slut lyckades jag ominstallera Windows (10). Men problemet kvarstår, ibland. Det kan hända tre olika saker när jag startar datorn:
1. "Systemfil saknas" (blåskärm).
2. Jag kommer till ett fönster som ber mig välja vilken partition av Windows jag ska starta.
3. Datorn startar normalt.

Upplysningar:
1. Jag fattar inte varför den fortfarande kommer eftersom jag ominstallerat Windows och uppdaterat det. Dessutom så formaterade jag båda mina hårddiskar under ominstallationen så eventuella fel borde ju försvunnit.
2. Förstår inte heller det här. Som jag skrev ovan så formaterade jag båda mina hårddiskar när jag ominstallerade Windows så det borde ju inte finnas kvar något än det Windows som jag installerat.
3. När datorn väl startar normalt så finns det ytterligare problem. Datorn hittar inte mitt grafikkort. OCH Nvidias drivrutiner är "inte kompatibla med den version av Windows" som jag kör (64 bitar).

Jag har provat med att ta bort olika RAM-stickor utan något annat resultat än de ovanstående. All hårdvara är yngre än två år. Jag monterade ner datorn och synade alla bitar. Allt var ok förutom två pinnar på PCIE kontakten från grafikkortet. 2 millimeter av kontakten var borta, personligen tror jag inte detta påverkar så mycket. Vad som ska tilläggas är att min skärm är kopplad till mitt grafikkort men i enhetshanteraren så står det att jag får bild från "Microsoft Basic Display Adapter". Oklart vad det är.

Är det någon som har några tips? Problemen är extremt frustrerande.
Mvh Joel.

Permalänk

@NjoelN:

Att formattera diskarna innebär i normala fall bara att du skriver om några nyckelvärden på dem, inte att du faktiskt testar om de är felfria. Det är med andra ord fritt fram för filer att bli korrupta på nytt om du har något fel på lagringsdelen i din dator.

En annan möjlighet än ett diskfel är att anslutningen till diskarna glappar på något sätt och orsakar läs- eller skrivfel.

Det första du bör göra är med andra ord att kolla så datorn tycker diskarna är friska. Det finns säkert bra verktyg till Windows som gör detta, men jag har inte en susning om vilka.
Optimalt sett skulle du köra ett verktyg som faktiskt försöker läsa och skriva varje block upprepade gånger, men det sker i så fall på bekostnad av att du effektivt sett tömmer disken och måste börja från början med den. Det är dock fortfarande troligen billigare än att felsöka ditt problem genom att byta del efter del tills felet försvinner.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket:
Jag tror att den ena disken är korrupt. När jag tog ur den så slutade i stort sett alla problem. Nu får jag bara blåskärm "ibland". Dock fortfarande av olika anledningar varje gång (inte samma kod)...
Vet inte om jag ska lära mig leva med det eller om jag ska, som du skrev, börja byta ut bit för bit. Blir ju ganska dyrt då.

Permalänk
Medlem

Ladda hem HDD-Scan & CrystalDiskInfo och posta resultatet här så vi kan kika

När du ändå håller på och felsöker, visar det sig inte vara fel på diskarna, tanka hem Memtest86 och fixa en bootbar-USB stick som du kan starta det ifrån och kolla hur RAM-minnet mår.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NjoelN:

Allt var ok förutom två pinnar på PCIE kontakten från grafikkortet. 2 millimeter av kontakten var borta, personligen tror jag inte detta påverkar så mycket. Vad som ska tilläggas är att min skärm är kopplad till mitt grafikkort men i enhetshanteraren så står det att jag får bild från "Microsoft Basic Display Adapter". Oklart vad det är.

Det är normalt att 2 kontaktbleck är kortare, det har med identifiering att göra om jag minns rätt.
De8auer nämner något om det i klippet i artikeln som publicerades för några dagar sedan.
Det är alltså inget att oroa sig över.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29905-harligt-norderi-der8a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NjoelN:

God dag!
Sedan några dagar tillbaka så har jag haft problem med min dator.
Länge var jag fast i en blåskärms-loop, där meddelandet var att en viktigt systemfil saknades.
Till slut lyckades jag ominstallera Windows (10). Men problemet kvarstår, ibland. Det kan hända tre olika saker när jag startar datorn:
1. "Systemfil saknas" (blåskärm).
2. Jag kommer till ett fönster som ber mig välja vilken partition av Windows jag ska starta.
3. Datorn startar normalt.

Upplysningar:
1. Jag fattar inte varför den fortfarande kommer eftersom jag ominstallerat Windows och uppdaterat det. Dessutom så formaterade jag båda mina hårddiskar under ominstallationen så eventuella fel borde ju försvunnit.
2. Förstår inte heller det här. Som jag skrev ovan så formaterade jag båda mina hårddiskar när jag ominstallerade Windows så det borde ju inte finnas kvar något än det Windows som jag installerat.
3. När datorn väl startar normalt så finns det ytterligare problem. Datorn hittar inte mitt grafikkort. OCH Nvidias drivrutiner är "inte kompatibla med den version av Windows" som jag kör (64 bitar).

Jag har provat med att ta bort olika RAM-stickor utan något annat resultat än de ovanstående. All hårdvara är yngre än två år. Jag monterade ner datorn och synade alla bitar. Allt var ok förutom två pinnar på PCIE kontakten från grafikkortet. 2 millimeter av kontakten var borta, personligen tror jag inte detta påverkar så mycket. Vad som ska tilläggas är att min skärm är kopplad till mitt grafikkort men i enhetshanteraren så står det att jag får bild från "Microsoft Basic Display Adapter". Oklart vad det är.

Är det någon som har några tips? Problemen är extremt frustrerande.
Mvh Joel.

Något som inte framgår här är:
Hur är diskarna konfigurerade?
Jag tänker främst på. Har du alltid haft 2 diskar i datorn? Om ja, eftersom du redan gått igenom en ominstallation, så skulle jag rekommendera att ta ut den disken som verkar strula.
Sedan installerar du om windows med endast en disk inkopplad så att bootpartitioner och allt relaterat till systemet garanterat hamnar på en enda disk.

Du installerar om allt som vanligt, Windows, Drivrutiner etc. Testar om systemet verkar fungera normalt.
OM du fortfarande har problem med grafikkortet och drivrutiner, Återkom.
Om allt istället verkar fungera bra.
Stäng ner datorn och koppla sedan in den andra disken. Återkommer problemen, så är det mycket troligt hårdvarufel på den disken, men det kan även vara problem med nätaggregatet eller kablaget.

OM du hade problem med grafikkortet efter ominstallation utan att ha kopplat in den andra disken, då är det stor risk att antingen grafikkortet eller nätaggregatet inte fungerar som det ska.