Får det lov att vara en kaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

SVT:s banner och upplägg i övrigt uppfyller dock inte lagen.

Spännande!

Berätta gärna mer, för det visste inte jag

(Edit: lämnar denna här även om den inte längre är relevant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

SVT:s banner och upplägg i övrigt uppfyller dock inte lagen.

Det går att använda deras upplägg, men det förutsätter att det inte finns några cookies som kräver samtycke (för analysändamål etc). I SVT:s fall har de en rad olika cookies som kräver samtycke, exempelvis GA och Hotjar.

Aha, då förstår jag. Jag menade att sweclockers inte borde ha spårningskakor som kräver samtycke om man inte explicit vill ha det (accepterar cookies). Om man klickar ok på en sådan banner så kan dom köra på med allt de vill

Kanske en kaka med en enkelt sant/falskt om man godkänt övriga kakor alls eller inte borde räcka för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aha, då förstår jag. Jag menade att sweclockers inte borde ha spårningskakor som kräver samtycke om man inte explicit vill ha det (accepterar cookies). Om man klickar ok på en sådan banner så kan dom köra på med allt de vill

Kanske en kaka med en enkelt sant/falskt om man godkänt övriga kakor alls eller inte borde räcka för min del

Det är i princip så det ska vara uppbyggt för att inte bryta mot lagen. I korthet ska alla (ej nödvändiga) kakor vara nekade per default och det krävs en aktiv handling för att samtycka till varje/alla ändamål. Att neka ska vara lika enkelt som att ge samtycket.

Ett bra exempel på ett godkänt upplägg finns på ICO:s hemsida. De använder (likt det Sweclockers planerar) en kontrollpanel från Onetrust, varför jag tror det kommer bli bra även på denna sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geass:

Det är i princip så det ska vara uppbyggt för att inte bryta mot lagen. I korthet ska alla (ej nödvändiga) kakor vara nekade per default och det krävs en aktiv handling för att samtycka till varje/alla ändamål. Att neka ska vara lika enkelt som att ge samtycket.

Ett bra exempel på ett godkänt upplägg finns på ICO:s hemsida. De använder (likt det Sweclockers planerar) en kontrollpanel från Onetrust, varför jag tror det kommer bli bra även på denna sida.

Tja, vill man slippa tillfälliga besökare så är den lysande..

Personligen trycker jag på bakåtknappen illa kvickt när jag hamnar på sidor som gör så här.

Jag har alltså inte tryckt på något, det här är det första intryck de valt att ge mig av sidan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tja, vill man slippa tillfälliga besökare så är den lysande..

Personligen trycker jag på bakåtknappen illa kvickt när jag hamnar på sidor som gör så här.

Av vilken anledning? I mina ögon så är det enkelt att utläsa att sidan är compliant och inte använder cookies (som kräver samtycke, dvs all form av tracking för annonser och dylikt) på ett par sekunder eftersom default-läget är att neka.

Om du syftar på att den tar upp hela skärmen så förstår jag dig. Har tidigare endast besökt sidan via datorn, men Onetrust går att mobilanpassa så att layouten i sig inte är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tja, vill man slippa tillfälliga besökare så är den lysande..

Personligen trycker jag på bakåtknappen illa kvickt när jag hamnar på sidor som gör så här.
https://i.ibb.co/cYkWcvT/9-EF18-F88-4-EB9-4648-A437-13436-C6-B8223.png

Jag har alltså inte tryckt på något, det här är det första intryck de valt att ge mig av sidan.

Håller HELT med dig!

En cookie-popover som helt blockerar sidan och dessutom är scrollbar själv och därmed STÖRRE än skärmen.

Detta är inte alls okej och inte vägen framåt för swec hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@ehsnils: Lycka till att bygga en modern hemsida utan JS.

Om du med en "modern" hemsida menar en sida som hoppar och fladdrar när man scrollar och har en massa onödiga visuella effecter som att tona in/ut text och bilder så slipper jag gärna det.

Och ingen som har övervägt eventuell handikappvänlighet heller? Det är inte så trivialt att skapa något som är bra för synsvaga också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller HELT med dig!

En cookie-popover som helt blockerar sidan och dessutom är scrollbar själv och därmed STÖRRE än skärmen.

Detta är inte alls okej och inte vägen framåt för swec hoppas jag

Jag håller med er båda fullt ut i den frågan och som jag skrev så var det endast desktop-version jag sett tidigare.

Bilden nedan är en sida som är bättre anpassad, även om den har ett annat upplägg och inte använder Onetrust vad jag kan se.

Det finns nästintill inga andra alternativ än detta. Det behöver finnas en acceptera/neka knapp och finns det mer än ett ändamål som kräver samtycke behöver det finnas en kontrollpanel för det (Onetrust, Cookiebot etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Jag håller med er båda fullt ut i den frågan och som jag skrev så var det endast desktop-version jag sett tidigare.

Bilden nedan är en sida som är bättre anpassad, även om den har ett annat upplägg och inte använder Onetrust vad jag kan se.

https://i.imgur.com/8SFrKrx.png

Det finns nästintill inga andra alternativ än detta. Det behöver finnas en acceptera/neka knapp och finns det mer än ett ändamål som kräver samtycke behöver det finnas en kontrollpanel för det (Onetrust, Cookiebot etc).

Kontrollpanelen bör väl dyka upp när man klickar på accept (typ som nytt fönster) och det mesta av den texten kan finnas under more information istället för att ta upp halva skärmen, men ja visst den där varianten är bättre.

Om den dessutom kunde krympas/animeras så fort man börjar interagera med sidan bakom hade det varit ännu mer okej.

Jag tycker nog det borde gå att göra ytan halverad mot det exemplet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kontrollpanelen bör väl dyka upp när man klickar på accept (typ som nytt fönster) och det mesta av den texten kan finnas under more information istället för att ta upp halva skärmen, men ja visst den där varianten är bättre.

Om den dessutom kunde krympas/animeras så fort man börjar interagera med sidan bakom hade det varit ännu mer okej.

Jag tycker nog det borde gå att göra ytan halverad mot det exemplet

Håller med dig även här. I detta fall finns det bara ett ändamål som kräver samtycke (analys) varför ingen kontrollpanel behövs.

Har letat runt ett bra tag nu och hittar faktiskt inga bra banners som är mobilanpassade ordentligt. Alla kräver minst två klick och saknar "reject all" samtidigt som "accept all" alltid finns och ofta är mer inbjudande (tänk "dark pattern").

Det jag vill se är likt Kompletts upplägg, fast lite mindre inledande text och alternativet "Neka allt" så att det endast krävs ett klick.

Permalänk
Medlem

Som flera före mig har påpekat så blir vi som rensar cookies varje gång webbläsaren stängs ganska trötta på såna här popuper.

Skulle det vara omöjligt inom ramen för LEK/EUs cookiedirektiv att hävda att kunskapsnivån hos användarna på SWEC redan är så hög så vi inte behöver nån cookieruta för vi vet att vi kommer få cookies (särskilt som vi loggar in) och att vi känner till hur man direkt i webbläsaren tar bort cookies/localstorage/andra spårningsattiraljer man inte vill ha?

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har inte testat det mot några specifika scriptblockers eller liknande grejer. Dock bygger moduler på teknik från OneTrust/CookiePro vilket är en av de större leverantörerna för cookiehantering så troligen har de flesta befintliga verktyg stöd för det.

Hoppas ni har bättre lycka med att få det att funka än jag haft i historien, fick ge upp och köra CookieBot istället trots det minst sagt spartanska gränsnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

... från början till slut på detta inlägg.. jag tror du är helt vilse på ämnet och ja.. din åsikt din åsikt men.. varför skulle man inte bry sig om att värna om sin integritet?

Har du missat att i Sverige 2020 så är en ofta framförd personlig åsikt alltid bättre än egna kunskaper och fakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Som flera före mig har påpekat så blir vi som rensar cookies varje gång webbläsaren stängs ganska trötta på såna här popuper.

Skulle det vara omöjligt inom ramen för LEK/EUs cookiedirektiv att hävda att kunskapsnivån hos användarna på SWEC redan är så hög så vi inte behöver nån cookieruta för vi vet att vi kommer få cookies (särskilt som vi loggar in) och att vi känner till hur man direkt i webbläsaren tar bort cookies/localstorage/andra spårningsattiraljer man inte vill ha?

Man kan hävda vad man vill men det förändar inget gällande hur lagarna ser ut och vad dom kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Håller med dig även här. I detta fall finns det bara ett ändamål som kräver samtycke (analys) varför ingen kontrollpanel behövs.

Har letat runt ett bra tag nu och hittar faktiskt inga bra banners som är mobilanpassade ordentligt. Alla kräver minst två klick och saknar "reject all" samtidigt som "accept all" alltid finns och ofta är mer inbjudande (tänk "dark pattern").

Det jag vill se är likt Kompletts upplägg, fast lite mindre inledande text och alternativet "Neka allt" så att det endast krävs ett klick.

Som siteägare så vill man så klart att alla besökare ska acceptera alla cookies och ser därför till att så långt det är möjligt tweaka så att det blir utfallet.

Permalänk
Medlem

Angående dessa popups om cookies.

Jag hittade ett tillägg som heter Consent-O-Matic.

Varsågoda!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself