Koppla samman flera VLAN och separera vid olika punkter

Permalänk

Koppla samman flera VLAN och separera vid olika punkter

Vi ska flytta fiberanslutningen inom någon vecka och jag behöver göra om nätverket lite för att det ska bli bra. Idag är setupen enligt följande:
- Fiberanslutningen (Telia Öppen Fiber) kommer in på markplan, via en fiberkonverter+tjänstefördelare (Inteno XG6846).
- Vi har internet+VoIP via Telia, denna går från LAN1 (röd port) på tjänstefördelaren till vår router från Telia, en Technicolor tg799-nånting.
- Telefonin plockar vi ut från den analoga porten (FXS?) på Telia-routern.
- IPTV:n får vi ut från LAN2 (gul port) på tjänstefördelaren, som kopplas direkt till digitalboxen.
- Från en av LAN-portarna på routern går en nätverkskabel ner till källarplan. Denna förser diverse enheter i källaren ned Internet-/LAN-anslutning (bl.a., en NAS).

Fibern kommer sedan att kopplas in på källarplanet. Utifrån detta har jag egentligen 2 mål:
1. Jag vill skicka upp både Internetanslutning/IPTV/VoIP från källarplanet till markplanet via den befintliga kabeln. D.v.s. jag vill inte dra separata kablar för de olika tjänsterna.
2. Jag vill ersätta Technicolor-routern med en annan lösning.

Utrustning jag har tillgång till, förutom nämnt ovan, är följande:
- En router, Ubiquiti Router ER-10X.
- En switch, Ubiquiti UniFi US-8 Switch.

Båda dessa är managed, och ska ha stöd för VLAN.

Utifrån detta tänker jag mig följande:
- Fibern kommer in i Intenon.
- Från Intenon kopplas de tidigare nämnda portarna (Internet/VoIP + IPTV) in i routern. Detta bör då röra sig om 3 olika VLAN fördelade på 2 fysiska portar.
- Routern "mergar" dessa VLAN till en Trunk port(?), porten ansluts till tidigare nämnd kabel.
- I andra änden finns switchen, som tar in ovan nämnd kabel (på t.ex. port 1) och distribuerar ut på följande vis:
- IPTV på en port (t.ex. eth2)
- Telefoni på en port (t.ex. eth3). Här förstår jag att jag behöver en VoIP-adapter.
- Internet på övriga portar.

Jag vill alltså slå ihop alla VLAN, skicka dem i en kabel mellan planen, och sedan separera dem vid destinationen.

Lite liknande det som föreslås här. Min fundering är helt enkelt om det går, samt hur...

(Allra helst hade jag också sluppit Intenon, men förstår dels att jag då behöver ha något annat som konverterar fibersignalen, samt att det kanske är vettigt att ha Telias egen utrustning på "inkommande"...). Känns som att min tänkta setup är en light-variant på Flexberts...

Har som ni märker rätt dålig på detta med VLAN och så...Men försöker lära mig ;).

Inlägg utbruten till egen tråd /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Kan du förklara mer om hur du menar med att separera vid destination?

VLANs tilldelar du per port på din switch så jag förstår inte riktigt hur du har planerat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TurboKalops2000:

Vi ska flytta fiberanslutningen inom någon vecka och jag behöver göra om nätverket lite för att det ska bli bra. Idag är setupen enligt följande:
- Fiberanslutningen (Telia Öppen Fiber) kommer in på markplan, via en fiberkonverter+tjänstefördelare (Inteno XG6846).
- Vi har internet+VoIP via Telia, denna går från LAN1 (röd port) på tjänstefördelaren till vår router från Telia, en Technicolor tg799-nånting.
- Telefonin plockar vi ut från den analoga porten (FXS?) på Telia-routern.
- IPTV:n får vi ut från LAN2 (gul port) på tjänstefördelaren, som kopplas direkt till digitalboxen.
- Från en av LAN-portarna på routern går en nätverkskabel ner till källarplan. Denna förser diverse enheter i källaren ned Internet-/LAN-anslutning (bl.a., en NAS).

Fibern kommer sedan att kopplas in på källarplanet. Utifrån detta har jag egentligen 2 mål:
1. Jag vill skicka upp både Internetanslutning/IPTV/VoIP från källarplanet till markplanet via den befintliga kabeln. D.v.s. jag vill inte dra separata kablar för de olika tjänsterna.
2. Jag vill ersätta Technicolor-routern med en annan lösning.

Utrustning jag har tillgång till, förutom nämnt ovan, är följande:
- En router, Ubiquiti Router ER-10X.
- En switch, Ubiquiti UniFi US-8 Switch.

Båda dessa är managed, och ska ha stöd för VLAN.

Utifrån detta tänker jag mig följande:
- Fibern kommer in i Intenon.
- Från Intenon kopplas de tidigare nämnda portarna (Internet/VoIP + IPTV) in i routern. Detta bör då röra sig om 3 olika VLAN fördelade på 2 fysiska portar.
- Routern "mergar" dessa VLAN till en Trunk port(?), porten ansluts till tidigare nämnd kabel.
- I andra änden finns switchen, som tar in ovan nämnd kabel (på t.ex. port 1) och distribuerar ut på följande vis:
- IPTV på en port (t.ex. eth2)
- Telefoni på en port (t.ex. eth3). Här förstår jag att jag behöver en VoIP-adapter.
- Internet på övriga portar.

Jag vill alltså slå ihop alla VLAN, skicka dem i en kabel mellan planen, och sedan separera dem vid destinationen.

Lite liknande det som föreslås här. Min fundering är helt enkelt om det går, samt hur...

(Allra helst hade jag också sluppit Intenon, men förstår dels att jag då behöver ha något annat som konverterar fibersignalen, samt att det kanske är vettigt att ha Telias egen utrustning på "inkommande"...). Känns som att min tänkta setup är en light-variant på Flexberts...

Har som ni märker rätt dålig på detta med VLAN och så...Men försöker lära mig ;).

Ja det ska gå med den utrustningen, delarna har stöd för det du vill göra men jag vet inte hur de konfas då jag inte har dem men det finns det nog nån annan som vet om du själv inte kommer på hur de ska konfas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av smekd:

Kan du förklara mer om hur du menar med att separera vid destination?

VLANs tilldelar du per port på din switch så jag förstår inte riktigt hur du har planerat.

Jag tror det är lättast att visa med en ritning. Jag vill ha ett VLAN per port i slutändan, men vill ha möjlighet att skicka alla tjänsterna i samma kabel mellan våningsplanen (för att slippa dra en kabel per tjänst), och jag har uppfattat det som att man kan göra en VLAN Trunk för att uppnå det.

Det som komplicerar det lite är att man får tjänsterna separerade per VLAN från Intenon (åtminstone TV resp. övrigt).

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det ska gå med den utrustningen, delarna har stöd för det du vill göra men jag vet inte hur de konfas då jag inte har dem men det finns det nog nån annan som vet om du själv inte kommer på hur de ska konfas.

Ok, det låter lovande. Det får nog bli lite trial and error m.h.a. de trådar som finns, så får jag väl hojta till om det kör ihop sig ;-).

Bara för att förtydliga, det är alltså detta jag är ute efter:

Permalänk
Medlem

Koppla in en kabel per tjänst från tjänstefördelaren in i edgeroutern, välj själv vilket VLAN ID du vill använda eftersom paketen borde vara otaggade från tjänstefördelaren. Sätt upp en trunk (ibland kallad taggad port) mellan den och switchen. Skapa VLAN-interface för Internet-VLAN'et, lägg datorer som ska ut på nätet på ett LAN-VLAN med intern adress och slå på NAT för allt från LAN till Internet.

Typ så borde du kunna göra

Permalänk
Skrivet av dEnnA:

Koppla in en kabel per tjänst från tjänstefördelaren in i edgeroutern, välj själv vilket VLAN ID du vill använda eftersom paketen borde vara otaggade från tjänstefördelaren. Sätt upp en trunk (ibland kallad taggad port) mellan den och switchen. Skapa VLAN-interface för Internet-VLAN'et, lägg datorer som ska ut på nätet på ett LAN-VLAN med intern adress och slå på NAT för allt från LAN till Internet.

Typ så borde du kunna göra

Tack. Nu kommer förvisso internet/voip på samma port från tjänstefördelaren (det delas upp i Technicolor-routern idag), men det borde väl bli ungefär samma princip.

Permalänk

Finns det någon som skulle kunna ge sig på en steg-för-steg-guide på hur detta skulle kunna gå till? Jag har nämligen snurrat bort mig totalt i VLAN-träsket...

Förutsättningarna är alltså:
- Internet+VoIP kommer in i port 1 på routern (internet otaggat, Voip taggat med 855).
- IPTVn kommer in på port 2 på routern (otaggat)
- Routern ska dels skicka vidare alla 3 tjänsterna till en switch, dels tillhandahålla internetanslutning på övriga portar.
- Switchen ska ta in alla tjänsterna från routern, och splitta upp dem på olika portar.

Ni har ju skrivit lite hur det ska gå till, men jag är för trög/okunnig om detta...