Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

XMG klämmer in stationära Ryzen 9 3950X med 16 kärnor i bärbar dator

XMG klämmer in stationära Ryzen 9 3950X med 16 kärnor i bärbar dator

Teknikanalytikerna tar en titt på bärbara datorn XMG Apex 15 som huserar processorn AMD Ryzen 9 3950X på sockeln AM4.

Läs hela artikeln här

Awesome ju

Gillar att ni på Swecklockers inte rädda för att referera till andra kompetenta tekniksidor. Digital Foundry gör ett otroligt bra jobb för all teknik kring spel oavsett om det är på konsol eller pc, Intel eller AMD etc.

Sweclockers community och dess goda gemenskap mellan medlemmar och redaktionen är dock svårslaget.

Läste detta i april, men första exemplaren kanske är ute nu? Intressant idé, men jag vet inte för vem den är till helt ärligt

Skrivet av medbor:

Läste detta i april, men första exemplaren kanske är ute nu? Intressant idé, men jag vet inte för vem den är till helt ärligt

Jobbar man med fotomätning skulle den vara extremt behändig att ha med sig i fält för att snabbt se om mängden fotografier duger för en komplett projektmodell.
Är visserligen grafikkortet som jobbar mestadels, men inriktningen av fotolägena skulle gå riktigt snabbt då det endast görs på CPU.

Då behöver man ingen tokhög upplösning heller, så att det varken är QHD eller 4K som höjer priset är bara till fördel.

XMG är the shit asså haft själva och helt grym.

Dom har både desktop cpus i laptops och vanliga laptops och sjukt config vänliga och grym support

"Datorns moderkort bygger på styrkretsen B450 och huserar processorn i AM4-sockeln, vilket låter användaren byta ut Ryzen 9 3950X mot en enklare och mer energieffektiv processor om så önskas. Att uppgradera till höstens Ryzen 4000 "Vermeer" blir därmed också möjligt."

men en oppgradering til Ryzen 4000 krever vel en oppdatering av BIOS, og det er det vel ikke sikkert at kommer til denne maskinen?

// Sirpotet

Man blir ju nästan bländad av all koppar, man kommer behöva ha skydd mot koppartjuvar med denna dator.

När CPU-temp ligger på 90°C, fläktarna ligger på 100% RPM och låter som ett jetplan.

This is fine...

Riktigt sugen på en XMG Neo faktiskt.

@Rödskägg d ä: oh ja, DF är en hörnsten i alla våra Youtube-flöden här på redaktionen, de gör väldigt mycket bra saker som förtjänar att belysas. Jag har träffat Richard Leadbetter på ett AMD-event och kan bekräfta att han är lika härligt nördig och entusiastisk i verkliga livet som på video 🤓

Samma anledning till att vi hänger och diskuterar teknik här på SweC ligger till grund för att vi uppskattar det arbete DF gör. En god insats förtjänar en ryggdunk, oavsett var den kommer ifrån!

Lire väl overkill för 1080p gaming..

Är det fortfarande clevo som gör xmgs grejer? Lättskruvade och kvalitativa

Skrivet av Emrik:

Är det fortfarande clevo som gör xmgs grejer? Lättskruvade och kvalitativa

Alltid!

Såg klippet igår, riktigt bra som oftast med DF!

Går den att köpa som barebone? Kan mycket väl bli en 4900X senare i år och tanken på att lyfta över min 3900X i en laptop tilltalar mig.

Senast redigerat 2020-06-29 15:19

https://www.sweclockers.com/nyhet/29591-amd-laser-zen-3-till-500-seriens-styrkretsar
Så den här gamla artikeln stämmer inte längre då?

"Datorns moderkort bygger på styrkretsen B450 och huserar processorn i AM4-sockeln, vilket låter användaren byta ut Ryzen 9 3950X mot en enklare och mer energieffektiv processor om så önskas. Att uppgradera till höstens Ryzen 4000 "Vermeer" blir därmed också möjligt."

Skrivet av JoL_:

https://www.sweclockers.com/nyhet/29591-amd-laser-zen-3-till-500-seriens-styrkretsar
Så den här gamla artikeln stämmer inte längre då?

Nej, precis. De ändrade sig strax därefter.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29654-amd-kovander-och-ger-...

Fan va häftigt, riktigt imponerande.

Skrivet av Scirocco:

Lire väl overkill för 1080p gaming..

Yepp det är den
Men inget stoppar dig koppla in 3x 4K skärmar eller annat och köra extern skärm

Eller ha den som workstation och rendera för creative work tex.

Annars köper du en 9700k / 10700k eller motsvarande för gaming.
Finns även med lägre AMD varianter måste inte köra 3950X men det går

Inget stoppar en för att göra en sån här config sen byta CPU manuellt till 4000 Serie

Skrivet av Thomas:

Ah, den artikeln hade jag missat! Trevligt nyhet då man sitter på ett X470 🙂

Kanske @loevet kan notera det i artikeln jag länkade tidigare? 🙂

Skrivet av Thomas:

Jag tror dock att en custom laptop som denna inte kommer behöva ge stöd utan blir upp till tillverkaren av moderkortet

Imponerande? JA!
Något jag kan tänka mig själv? Njaaaaa? 😂

@JoL_: Absolut, kan uppdatera originalnyheten.
@Medbor Visst är det så, men XMG har tidigare uppdaterat BIOS och mikrokod för bärbara datorer som huserar desktop-processorer på deras tillhörande styrkretsar, så om de är sin vana trogna kan det bli samma sak med Ryzen 4000 "Vermeer".

AMD går verkligen all in och skapar något som Intel knappast skulle göra.

Själv hade jag vilat se en 20-25 tums bärbar dator, 15 tums är för lite för min del.

Men jag gillade ide att göra så att man kan byta CPU dock borde dom har kommit ut med detta för några år sen, då AMD kommer släppa ny sockel vid nästa CPU om det inte har ändras på.

Skrivet av anders190:

Såg klippet igår, riktigt bra som oftast med DF!

Går den att köpa som barebone? Kan mycket väl bli en 4900X senare i år och tanken på att lyfta över min 3900X i en laptop tilltalar mig.

Nä man måste köpa minst en 3300x, men den går ju alltid att sälja.

Skrivet av superegg:

Själv hade jag vilat se en 20-25 tums bärbar dator, 15 tums är för lite för min del.

Men jag gillade ide att göra så att man kan byta CPU dock borde dom har kommit ut med detta för några år sen, då AMD kommer släppa ny sockel vid nästa CPU om det inte har ändras på.

Ska man upp mot 25" känns ju AIO bättre då man inte direkt kommer flytta runt på den ofta. Har en 17" laptop på jobbet nu och skulle gärna testa en 19" då det är gränsen på vad jag kan få ner i min ryggsäck.

Skrivet av Chibariku:

Ska man upp mot 25" känns ju AIO bättre då man inte direkt kommer flytta runt på den ofta. Har en 17" laptop på jobbet nu och skulle gärna testa en 19" då det är gränsen på vad jag kan få ner i min ryggsäck.

När jag tänker efter så är nog 25 för stort kanske är mer lagom med 22, men svårt att veta utan att se det i IRL.

Skrivet av superegg:

När jag tänker efter så är nog 25 för stort kanske är mer lagom med 22, men svårt att veta utan att se det i IRL.

Inte bättre med 2x17 kanske? Jag vet dock inte hur man ska göra bra gångjärn för det ändamålet...

Skrivet av medbor:

Inte bättre med 2x17 kanske? Jag vet dock inte hur man ska göra bra gångjärn för det ändamålet...

Den lär ju väga mycket om man ska ha med gångjärn.

Jag kommer ihåg för i tiden så gick det att få tag på 20 tums men dom var svåra att få tag på, hade vart skoj att se i IRL hur stora dom är.