Permalänk
Medlem

Ja det är bra att kolla guider innan man startar bygget om man är osäker.
Annars finns det ju risk att man kanske gör sönder något

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

Går via min gamla dator för att ladda ner filen. Då kommer det upp på sidan, The service is unavailable.
Man blir så trött på att leta ibland.
För 20 år sedan var datorer vanligt och kul. Idag finns plattor och lurar.
Han vill nu ha igång sin maskin och jag får sitta inne när det är fint väder och sista dan på semestern..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Går via min gamla dator för att ladda ner filen. Då kommer det upp på sidan, The service is unavailable.
Man blir så trött på att leta ibland.
För 20 år sedan var datorer vanligt och kul. Idag finns plattor och lurar.
Han vill nu ha igång sin maskin och jag får sitta inne när det är fint väder och sista dan på semestern..

Om det är kontakterna du är osäker på fortfarande så är det ingen av dom du behöver.
Molex och sataström kabel har du väl ingen komponent som behöver, om du beställt nått utav paketen som visades för dig här i tråden?
M.2 SSD får ju ström+data direkt ifrån moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

@tingkan: Köpte ett av dem altenativen som folk gav här. Man fick tänka lite för det är många år sedan jag byggde en själv. Dock kul och se grabben dyka ner i lådan och koppla. Armbandet var han supernoga med. Lådan inuti blev vettig. Nu försöker jag att ladda ner win 10 på usb. Då inte lätt när man knappt sitter vid en dator idag.
Ska laddas ner win 10, antivirus, uppdateringar till moderkort och grafik. Win 10 bråkar man med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

@tingkan: Köpte ett av dem altenativen som folk gav här. Man fick tänka lite för det är många år sedan jag byggde en själv. Dock kul och se grabben dyka ner i lådan och koppla. Armbandet var han supernoga med. Lådan inuti blev vettig. Nu försöker jag att ladda ner win 10 på usb. Då inte lätt när man knappt sitter vid en dator idag.
Ska laddas ner win 10, antivirus, uppdateringar till moderkort och grafik. Win 10 bråkar man med nu.

Okej

Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

Håller på att ladda ner win 10 nu.
Ska jag lägga in win 10 i datorn och sen gå ut på nätet och ladda ner uppdateringar från den datorn?
Vissa säger att win 10 har virusprogram inbyggt, duger den.
Inte kul att nåt oväntat händer. Grabben är mer orloig än vad jag är ang virus o skit.

Permalänk

Fick funderingar ang ssd på 500 gb.
Funderar om det räcker.
Grabben ska spela ,inget annat.
Visserligen inte mer konstigt än att byta upp sig senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Håller på att ladda ner win 10 nu.
Ska jag lägga in win 10 i datorn och sen gå ut på nätet och ladda ner uppdateringar från den datorn?
Vissa säger att win 10 har virusprogram inbyggt, duger den.
Inte kul att nåt oväntat händer. Grabben är mer orloig än vad jag är ang virus o skit.

Det räcker i regel, jag kör inga virusprogram och har inte haft några problem iaf, worst case så får man installera om windows.

Skrivet av Roadrunner67:

Fick funderingar ang ssd på 500 gb.
Funderar om det räcker.
Grabben ska spela ,inget annat.
Visserligen inte mer konstigt än att byta upp sig senare.

Om den fylls upp så är det inga problem att kompletera med en disk till

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Då försöker vi installera Windows 10. Tog lite tid inn burken hittade skärmen.
Nu väntar vi på nyckeln från cdkey. Som tydligen kan ta lite tid.
Kan man installera om man inte har nyckeln än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Då försöker vi installera Windows 10. Tog lite tid inn burken hittade skärmen.
Nu väntar vi på nyckeln från cdkey. Som tydligen kan ta lite tid.
Kan man installera om man inte har nyckeln än?

Ja det går. Tryck bara på jag har ingen nyckel när rutan där du ska skriva in nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Beställde det sistnämnda för 8169kr.
Tyvärr var det förhandsbokning på nätaggregatet och processorn kommer hem 31/8. Grabben gick i taget! Han kör ps4 idag men vill hellre ha dator.

Processorn är populär då den ger mycket för pengarna. Det går att ta t.ex. en 3600 istället för 3300X lite mer framtidssäkert också med fler kärnor. Men kostar ca 500kr mer. Annars får grabben vänta. Jag minns när jag ville ha dator i slutet av 90 talet och mamma tog hem en begagnad med 2MB RAM och som kunde visa 16 färger. De minst krävande spelen jag hade var 8MB RAM och 256 färger. Men jag spelade ändå mest på min PlayStation 1.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Då vart datorn igång.
Uppdaterade din och grafikkortet.
Söker uppdatering för moderkortet på amd. Klickar oss fram till rätt kort men fan inget händer sen. Just nu har han en led 32 tum inkopplad. Får snart höra om nån är fel.
Datorer idag är utvecklade men att gå från eon 7 till 10 så är man nollad. Börja från 0 och hitta allt i systemet.
En annan har dålig syn mot grabbens. Därför undviker man datorer.
Gått över 50+ strecket där man bara vill att skiten ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Då vart datorn igång.
Uppdaterade din och grafikkortet.
Söker uppdatering för moderkortet på amd. Klickar oss fram till rätt kort men fan inget händer sen. Just nu har han en led 32 tum inkopplad. Får snart höra om nån är fel.
Datorer idag är utvecklade men att gå från eon 7 till 10 så är man nollad. Börja från 0 och hitta allt i systemet.
En annan har dålig syn mot grabbens. Därför undviker man datorer.
Gått över 50+ strecket där man bara vill att skiten ska fungera.

I regel är det inte nödvändigt med drivrutiner till moderkortet, kommer nog funka bra ändå så länge ni har rätt drivrutiner till grafikkortet

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Grabben fick bråka själv med hörlurarna . Dem han hade har en kontakt med Micke o lurar i samma. Sa att han får använda dem med 3 kontakter till ljudkortet. Fanns uppdatering till det kortet och sen såg vi att det fanns ett till moderkortet. Han får försöka själv! Så gjorde ju vi i unga år. Men då fanns ju inga hemma datorer, då spelade man kula och klättrade i träd.🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Grabben fick bråka själv med hörlurarna . Dem han hade har en kontakt med Micke o lurar i samma. Sa att han får använda dem med 3 kontakter till ljudkortet. Fanns uppdatering till det kortet och sen såg vi att det fanns ett till moderkortet. Han får försöka själv! Så gjorde ju vi i unga år. Men då fanns ju inga hemma datorer, då spelade man kula och klättrade i träd.🤣🤣

Han behöver nog en sån här: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/andersso...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Grabben fick igång 2 skärmar på datorn. Han säger att sekundärskärmen laggar när han kör youtube på den när han kör fortnite på primärskärmen. Finns det nån inställning för detta?
Aekundärskärmen går på dp port och är en H HP ZR2330w
23" Full-HD IPS. 5 år gammal. Vi tog bara en skärm hemma för att koppla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Grabben fick igång 2 skärmar på datorn. Han säger att sekundärskärmen laggar när han kör youtube på den när han kör fortnite på primärskärmen. Finns det nån inställning för detta?
Aekundärskärmen går på dp port och är en H HP ZR2330w
23" Full-HD IPS. 5 år gammal. Vi tog bara en skärm hemma för att koppla in.

Stäng av skärmen ;D

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Grabben fick igång 2 skärmar på datorn. Han säger att sekundärskärmen laggar när han kör youtube på den när han kör fortnite på primärskärmen. Finns det nån inställning för detta?
Aekundärskärmen går på dp port och är en H HP ZR2330w
23" Full-HD IPS. 5 år gammal. Vi tog bara en skärm hemma för att koppla in.

Det kan uppstå vissa hack och så eftersom skärmarna kanske har olika bildfrekvens kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kan uppstå vissa hack och så eftersom skärmarna kanske har olika bildfrekvens kanske?

Kan ju vara så att grafikkoret är fullt upptaget med att köra spelet. Vet att min skärm laggade kraftigt när jag körde seti-at-home på mitt grafikkort.