Permalänk
Medlem

ZSH funktionalitet via SSH?

Som rubriken lyder, kan jag få zsh funktionalitet genom ssh? Jag skulle gärna ha det när jag administrerar mina VM's på servern, men att köra via noVNC eller Spice är rätt långsamt.

Permalänk
Medlem

Det beror nog på vad du menar. Du får ju det shell du satt på din user när du loggar in. SSH är bara sättet du ansluter på.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Ja, förstår inte heller riktigt vad du menar?
zsh är ju ett shell
Du kan enkelt sätta ett annat shell i /etc/passwd, typ zsh för en viss användare

När den användaren ansluter via SSH så bör du droppas in i zsh

Permalänk
Medlem

Jo, alltså, jag får ett zsh skal men funktionaliteten är inte helt hundra. Jag har exempelvis inte ordentlig historik på kommandon, vilket även påverkar tab-completion. Om jag t.ex. loggar ut försvinner all historik.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att använda en terminal multiplexer som t.ex tmux eller screen för att komma runt problemet temporärt.

Men att du tappar historik låter rätt underligt, råkar du ut för samma sak på din egna dator efter du har loggat ut?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt att all historik försvinner när du loggar ut. Hur brukar loggar du ut från en session? Genom ctrl+d, ctrl+c eller genom att stänga terminalrutan? Så gott jag vet kommer inte kommandohistoriken att sparas ner ifall man skickar en SIGINT via ctrl+c tex, eller genom att stänga sin terminal med alt+f4 tex, utan man måste skriva exit eller trycka ctrl+d.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Kolla ägare/rättigheterna på history-filen så att den inte blivit satt som root - även kolla .*rc som har med zsh att göra. - om root är satt som ägare (vilket kan bli om du gör sudo zsh) då kan inte vanlig användar-zsh editera/spara filen längre efter detta och därför förloras all ny/uppdaterad history.

Om det är småkrångel överlag så kanske du skall skanna igenom dina filer angående ägarskap, grupptillhörighet (dvs om du tillhör admin-grupp med sudo-rättighet) och rättigheter så att du inte har blandat användare och root-ägda filer på kontot.

sådant kan rättas med 'chmod' och 'chown' (som root) om de ligger fel och utanför användarens rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Du kan prova att använda en terminal multiplexer som t.ex tmux eller screen för att komma runt problemet temporärt.

Men att du tappar historik låter rätt underligt, råkar du ut för samma sak på din egna dator efter du har loggat ut?

Låter ju osannolikt att en multiplexer skulle funka.

Skrivet av Cloudstone:

Mycket märkligt att all historik försvinner när du loggar ut. Hur brukar loggar du ut från en session? Genom ctrl+d, ctrl+c eller genom att stänga terminalrutan? Så gott jag vet kommer inte kommandohistoriken att sparas ner ifall man skickar en SIGINT via ctrl+c tex, eller genom att stänga sin terminal med alt+f4 tex, utan man måste skriva exit eller trycka ctrl+d.

Det är samma sak oavsett hur jag avslutar sessionen.

Skrivet av xxargs:

Kolla ägare/rättigheterna på history-filen så att den inte blivit satt som root - även kolla .*rc som har med zsh att göra. - om root är satt som ägare (vilket kan bli om du gör sudo zsh) då kan inte vanlig användar-zsh editera/spara filen längre efter detta och därför förloras all ny/uppdaterad history.

Om det är småkrångel överlag så kanske du skall skanna igenom dina filer angående ägarskap, grupptillhörighet (dvs om du tillhör admin-grupp med sudo-rättighet) och rättigheter så att du inte har blandat användare och root-ägda filer på kontot.

sådant kan rättas med 'chmod' och 'chown' (som root) om de ligger fel och utanför användarens rättigheter.

Rättigheterna står på användaren så det verkar inte vara problemet.

Permalänk
Medlem

fast historiken sparas väl bara på usern som man är inloggad på för den hosten... ? Dvs att det skiljer sig lokalt och vad man ssh:at till .. det är ju trots allt två olika burkar.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Är det inställt att faktiskt spara historiken?

Sparas historiken om du kör VNC eller Spice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Är det inställt att faktiskt spara historiken?

Sparas historiken om du kör VNC eller Spice?

Tack! Det var där problemet låg. Historiken verkar ha deaktiverats efter jag installerade zsh.