Permalänk
Medlem

Hur får jag bättre WiFi i huset?

Tjo!

Sitter idag med en en D-linkrouter som börjar bli trött.
D-linken dir-655 sitter där mitt fiber kommer in i huset och ifrån min D-link har jag två kablar, den ena går till min gamingdator och den andra
går upp på övervåningen på huset där jag har en Asus rt-ac87u som driver min Nvidia shield, Homey(Smartahem hub), Philips HUe hub och en kabel till min LGtv.

Önskar mig väl lite bättre WiFi i hela huset men vad är bästa vägen att gå?

Flytta ner min Asus och köra på nån nu router där uppe med WiFi 6?

Eller bara köpa nån billig router och sätta där nere?

Rubrik förtydligad från "Smart lösning." /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

@mattemaz: Flytta ner Asus routern och komplettera sedan med accesspunkter för att få bättre wifi.
2 router i samma nätverk är ingen bra lösning, såvida inte router 2 står inställd som accesspunkt.

Om du kör någon enhet på kabel även på 2:a våningen så kopplar du först in en switch och går sedan med därifrån med kabel till önskade enheter och till en accesspunkt för wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@mattemaz: Flytta ner Asus routern och komplettera sedan med accesspunkter för att få bättre wifi.
2 router i samma nätverk är ingen bra lösning, såvida inte router 2 står inställd som accesspunkt.

Om du kör någon enhet på kabel även på 2:a våningen så kopplar du först in en switch och går sedan med därifrån med kabel till önskade enheter och till en accesspunkt för wifi.

Japp. Och stäng av Wifi på ASUS-routern i sådana fall.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Rubrik förtydligad* En tydlig rubrik kommer hjälpa dig att få hjälp.

§3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Japp. Och stäng av Wifi på ASUS-routern i sådana fall.

Behövs inte stänga av det, brukar fungera fint med roaming ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@mattemaz: Flytta ner Asus routern och komplettera sedan med accesspunkter för att få bättre wifi.
2 router i samma nätverk är ingen bra lösning, såvida inte router 2 står inställd som accesspunkt.

Om du kör någon enhet på kabel även på 2:a våningen så kopplar du först in en switch och går sedan med därifrån med kabel till önskade enheter och till en accesspunkt för wifi.

Men funkar det med en vanlig switch till dom enheterna jag kör kabel?
Så som mitt hemlarm och min shield?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Men funkar det med en vanlig switch till dom enheterna jag kör kabel?
Så som mitt hemlarm och min shield?

Skall inte vara några problem om tjänsterna inte kräver ett speciellt wlan, en switch delar bara upp signalen till fler uttag.
Hemma hos min mamma kopplade jag in en accesspunkt (Lyra) som är ansluten till routern med kabel, från Lyran gick jag sedan med kabel till hemlarmet vilket funkar utan problem.
Vad jag vet så skall larmen ha internet access som vanligt utan något wlan.

Men flyttar du ner Asusroutern så behöver du väl ingen switch på första våningen utan kan direkt från routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skall inte vara några problem om tjänsterna inte kräver ett speciellt wlan, en switch delar bara upp signalen till fler uttag.
Hemma hos min mamma kopplade jag in en accesspunkt (Lyra) som är ansluten till routern med kabel, från Lyran gick jag sedan med kabel till hemlarmet vilket funkar utan problem.
Vad jag vet så skall larmen ha internet access som vanligt utan något wlan.

Men flyttar du ner Asusroutern så behöver du väl ingen switch på första våningen utan kan direkt från routern?

Okej låter ju smidigt.
Kanske är bästa lösningen att flytta ner Asusroutern och köpa mig en switch och nån accesspunkt.

Nån som har några bra tips?

Permalänk
Medlem

Hört mycket bra om Ubiquiti.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Okej låter ju smidigt.
Kanske är bästa lösningen att flytta ner Asusroutern och köpa mig en switch och nån accesspunkt.

Nån som har några bra tips?

Asus Lyra funkar bra, finns både som vanlig och mini, skulle gissa på att du klarar dig bra på ett 3-pack mini.
https://www.inet.se/produkt/5408147/asus-lyra-mini-3-pack-ac1...

Finns ju såklart andra märken också.

Permalänk
Medlem

Okej är det en bra lösning?

Känns som det finns två vägar att gå.

1. Ubiquiti
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4730496
Och en switch
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5300159

Eller

2. Mechnätverk.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4883874

Permalänk
Medlem

@mattemaz: Ubiquiti är bra saker, men oftast lite dyrare.
Hade hellre tagit Asus Lyra än TP-Link Deco, Lyra går även att köpa som enstaka noder.

Sen är det bättre att köra noderna som AP (accesspunkt) än en mesh konfiguration.

Permalänk
Medlem

@mattemaz: Sätt 40MHz kalaner på 5g och 20MHz kanal på 2.4g. Sätt alla APs på olika kanaler (1,6,11 för 2.4 , 36,40 etc för 5g)

Permalänk
Medlem

Jag kör med 3 st google wifi puckar. Vart enorm skillnad från att bara ha telias fiber router. Jag bor i 150kvm villa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Med tanke på att du redan har en bra router så klarar du dig förmodligen på 2 - 3 vanliga accesspunkter som är betydligt billigare, visserligen har du inte visat någon planlösning på huset men det borde räcka.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt ny hårdvara idag, och inte köper tokbilliga AP's eller liknande så hade jag nog strävat efter enheter med stöd för wifi6 så man kan ha nytta av dem ett tag.
Vet inte om det är bättre nu, men för ett tag sedan när jag tittade runt så hittade jag inte många AP's med stöd för det dock utan mest routrar och enterprisegrejer. Så själv avvaktar jag lite.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det som många inte förstår är att för att dra full nytta av wifi6 krävs mer än 1gb router och switch, 2.5 - 10G. Vad jag försöker säga är att man med bra ac accesspunkter är du relativt lång tid säker. Utrullningen av 10g går långsamt, mest enterprisegrejer just nu, med undantag för unifi som har börjat presenterat lite prosumer saker för 10g.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD