Varför ger fläkten vindpustar?

Permalänk
Medlem

Varför ger fläkten vindpustar?

Jag har en bordsfläkt, varför är inte luftströmmen jämn?

Permalänk
Medlem

a) den är konstruerad så
b) den är defekt

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en spak ovanpå man kan dra i för att den ska sluta vrida sig och istället blåsa i samma riktning hela tiden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Turbulens

Permalänk
Medlem

Är inte det ett fysikaliskt fenomen? Har för mig att fläktar brukar ge ifrån sig någon form av fourierserie. Hörs även på ljudet.
In med någon expert på ljud o vibb tack

Permalänk
Medlem

Det beror på upplägget i designen. Det finns tornfläktar som ger mycket jämnare ström av luft. Kolla t.ex. Dysons fläktar, har 2 sådana själv, skönt att ha fläktande utan puffande.

Permalänk
Medlem

ja alltså jag är inte på något sätt missnöjd. Är bara nyfiken på varför. Den snurrar utan vibrationer så varför är det inte en jämn ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

ja alltså jag är inte på något sätt missnöjd. Är bara nyfiken på varför. Den snurrar utan vibrationer så varför är det inte en jämn ström.

Troligtvis för att fläktbladen vispar runt luften för att få den att gå i en viss riktning.

En trumfläkt som hypermode är inne på fungerar helt annorlunda och ger ett mycket jämnare luftflöde.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Det beror på upplägget i designen. Det finns tornfläktar som ger mycket jämnare ström av luft. Kolla t.ex. Dysons fläktar, har 2 sådana själv, skönt att ha fläktande utan puffande.

Försökte hitta vad det är för luftflöde på Dysons fläktar, vilket inte verkar finnas någon info om.

Har en luftrenare och vanlig fläkt ifrån Dyson, tycker det är riktigt dåligt flås på läge 10. Mer oväsen än blåst.

Använder nu ett par vanliga bordsfläktar istället då de blåser mer och låter mindre.

Är det bara det "jämna" vindflödet och designen som är hela grejen med Dyson-fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Försökte hitta vad det är för luftflöde på Dysons fläktar, vilket inte verkar finnas någon info om.

Har en luftrenare och vanlig fläkt ifrån Dyson, tycker det är riktigt dåligt flås på läge 10. Mer oväsen än blåst.

Använder nu ett par vanliga bordsfläktar istället då de blåser mer och låter mindre.

Är det bara det "jämna" vindflödet och designen som är hela grejen med Dyson-fläktarna?

Menar du att du vill veta m³/h eller? Står såhär för Dyson Cool™-pelarfläkt:

Citat:

Inställning för maximalt luftflöde

500 l/s

https://www.dyson.se/flaktar-varmeflaktar/flaktar-och-varmefl...

Jag håller med om att dom inte är 100% optimal avs luftflöde per ljudnivå men jag skulle aldrig stå ut med en konventionell fläkt då de enligt mig ser helt förjävliga ut i ett rum samt att jag hatar det där puffandet som de har.

Dock en sak som kanske har påverkat dina Dysonfläktar är om insuget blivit lite dammigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Menar du att du vill veta m³/h eller? Står såhär för Dyson Cool™-pelarfläkt:

https://www.dyson.se/flaktar-varmeflaktar/flaktar-och-varmefl...

Jag håller med om att dom inte är 100% optimal avs luftflöde per ljudnivå men jag skulle aldrig stå ut med en konventionell fläkt då de enligt mig ser helt förjävliga ut i ett rum samt att jag hatar det där puffandet som de har.

Dock en sak som kanske har påverkat dina Dysonfläktar är om insuget blivit lite dammigt.

Ja mängden luft som fläkten flyttar på alltså... oavsett enhet. För att kunna jämföra.

Jo designen är vad som gjorde att jag valde Dyson, samt extremt bra rabatter på dem just då. Fast det var fortfarande lite väl dyrt, och det blir inget mer inköp av dem iallafall. Valfri fläkt från rusta eller jula fungerar lika bra, speciellt med tanke på priset.

Hur som så tror jag nog att luftrenaren presterar dåligt som "fläkt" på grund av filtret, det hindrar luftflödet väldigt mycket. Märkte det när jag monterade bort filtret, blev enorm skillnad. Kommer få fortsätta köra den utan filtret tror jag, verkar omöjligt att få tag i numera då de bytt modell.