OldClockers, vi äldre som fortfarande krämar ur det sista ur datorn och varför vi gör det (yngre får gärna också svara)

Permalänk
Medlem

Överklocka är ju nått man typiskt gör då man har en ny maskin som man byggt. Blir nog inte så mycket till överklockning på mitt nya 3700X bygge som jag snart ska bygga eftersom det inte ger så mycket men något ska jag ändå försöka klämma ur den. Alltid intressant att veta kvalitén på kislet man skaffat!

Förövrigt räknas man väl ej som "old" nu för tiden bara för att man passerat 40, 40 är ju det nya 30...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Blir mest att sätta power limit på max för grafikkort och låta cpun vara på auto eller stock som med 3700x:en. Kanske blir att klocka cpu lite milt om jag byter till något mer klockvänligt i framtiden

36år, vill bara att allt funkar nuförtiden

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Nyligen 41 och sitter på första datorn sedan 486 tiden som är oklockad. Sonen har min gamla 2500k@4.5Ghz men den är snart dags att byta ut. Känns som att ju äldre jag blivit så lägger jag hellre en extra peng på prestanda än tid.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Kändes lite mer aktuellt med OC när man dels var fattig student och marknaden gav tillgång till billiga och ej multipellåsta Celeron, Athlon och annat som bad om att överklockas och så "behövdes".

Nu vill jag bara att skiten ska fungera, prestandan räcker gott och väl till mina upplevda behov.
Spelar lite, väldigt sällan något där hög fps är kritiskt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Över 30, fixat lite timings då jag har en Ryzen-CPU. Hade det gett resultat så hade man såklart överklockat nu också men det är inte direkt som på 2500k-tiden.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

En bra bit över 30(45) och överklockar fortfarande !
Har aktivt överklockat sedan Intel släppte sin Pentium 3 600mhz cpu, strax innan millenieskiftet. Överklockade seriöst och tävlade på den internationella arenan när Intel släppte sin P4 Northwood serie, i början av milleniaskiftet där jag var en av dom första över 5ghz. Det forsatte sedan vidare genom AMDs Athlon 64 serie.
Där efter började de saktat avta och sedan har det mest varit för att prylarna ska hänga med prestandamässigt så länge det bara går. Det är lite som ordspråket säger -"Ränderna går aldrig ur en zebra"..eller något sådant.

Överklocking och tweakning i någon form kommer sannolikt hänga med till den dag man går ur tiden !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Årsmodell 1974. Slentrianöverklockar allt som _går_ att överklocka rent vanemässigt, men sitter inte och finjusterar i en vecka för att kräma ur den där sista procenten.

Permalänk
Medlem

49 här och har aldrig slutat meka och tweeka sedan 80talet. ÖverKlocka, byta ut dela, sälja, köpa spela för fullt!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det gav större kickar i ungdomsåren när man försökte passera 1GHz med sin P3 700MHz ska erkännas. Då fanns det också en nytta i överklockningen då utvecklingen i spelen gick väldigt fort fram grafikmässigt. En utveckling som verkat klingat av ganska så påtagligt.

Idag förundras jag över att min gamla icke överklockade i7 2600 från 2013 fortfarande hänger med BRA i moderna spel när jag utrustade burken med en Geforce 1060 för en fjutten tusenlapp(Beggad av en kompis). Överklockning av CPU har nog därför förlorat lite av sin nytta för gemene man. Det känns mer förnuftigt för en gammal man som jag att låta sin nya fina prolle gå i stock Clock och istället ge den en livslängd på upp till 10 år.

För mig ger det mer kickar att lägga tiden på en ny jordvärmepump som jag kan styra med min Homey för att effektivisera uppvärmningen på huset.
Eller placera ut finurliga vattenkastare som skjuter vatten på skatorna när dom kommer för nära sovrumsfönstret. Eller ännu roligare skjuter vatten på hemlarmförsäljaren när han för 4e gången på 2 år försöker knacka på min dörr

Sånt tekniskt finurligt pill som ger nytta i slutändan

Permalänk

Över 30.
Nej, överklockningen har jag skippat på senare år.
Jag satsar hellre på fler kärnor och trådar idag eftersom jag kör Linux-program där prestandan ofta skalar väldigt bra.
Tappade lite lusten i takt med att CPU:er började autoklocka och bli mer effektiva sett till belastningen.

Har några gamla '90 och 2000 datorer som fortfarande klockas när jag skall spela retro.
Celeron+BX440 var fina tider!

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad kul att ni svarar, Kommer i håg den tiden man behövde ändra massa dip-switchar och sätta brytare på moderkortet och hårddiskar för olika val. Ungdomar ni vet inte hur lätt ni har det idag.

Första överklockningen jag kom i kontakt med var att klocka upp amigan från 7 till 14 Mhz. Kristallen i den var på 28 Mhz och du fick kapa en bana där den delades ner och sen löda in en ny ledning från 14 Mhz signalen. Fungerade sporadiskt.

Dip-switchar och byglar... Ni ungdomar vet inte hur bra ni har det

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Utifrån dom förutsättningar man har så blir det ändå "30 år eller äldre och krämar ut den sista fps:en"
Sen sitter jag ju inte med vattenkylning osv. men maxar ändå det som går.
Och sen är det egentligen 40 år eller äldre.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv

Så klart man maxar de som går, har alltid gjort de och jag är 50+ men jag gör samma saker som jag gjorde då jag var betydligt yngre, har alltid gillat teknik och datorer och jag älskar att pilla och greja med dom, min första dator köpte jag på 80 talet och sedan har de rullat på, min nuvarande dator som jag haft knappt 2 år är nog den jag grejat mest med, spelar lika mycket spel nu som då jag var yngre, nästan i alla fall men självklart vill jag maxa de jag har så jag överklockar men ändå inte mer en nödvändigt.

Permalänk
Medlem

42 bast här. Har fibblat med överklockning i olika former sedan tonåren. Nu mera skippar jag att klocka CPU men fibblar alltid med GPU's för att få ut nära max. Kör idag RTX 2080 Ti med utbytt bios och har lite olika trimningskurvor.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

I princip enda sättet att överklocka Ryzen är att överklocka minnet, då du därmed indirekt överklockar CPU

Åfan, då har jag ju redan gjort det... lite grand

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

34år, överklockar gärna både CPU, minne och grafikkort, även bytt bios på grafikkort osv. Men för några veckor sedan gick jag över till AMD för första gången i mitt liv och ja... nu vet jag inte hur man gör så jag har bara satt minnet på OCCP, CPPO, OCDP, GMT+1!? haha, minns inte ens vad det heter, så jag lämnade det där så länge.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Min gamla 2500k 3.3Ghz klockades enkelt upp till 4.5Ghz, moderkortet är nog för kasst för att gå speciellt mycket högre och den står och puttrar på fortfarande.

Fast den är från 2011 så presterar den riktigt bra och en av dom bästa idag i9-10900k har bara +37% single core och +39% quad core prestanda enligt cpu.userbenchmark.com
Vem kunde tro 2011 att processorn skulle stå sig så bra?
Man fick verkligen mycket för pengarna.

Idag säljs allting överklockat redan och det är inte lika lätt att få ut all extra kräm som förr så det är inte lika roligt.
Nu är det mest minnena som klockas och tajmas till optimal nivå och så kanske man tar upp processorn lite över boosten det sista året innan man köper en ny.

Glömde att skriva att jag har en gammal 4690k som jag tänker delidda och överklocka, mest för nöjets skull och sedan ska den ges bort till en unge som inte har någon dator.