OldClockers, vi äldre som fortfarande krämar ur det sista ur datorn och varför vi gör det (yngre får gärna också svara)

Permalänk
Medlem

40 år.. vill bara att det ska funka så jag slipper pilla

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

När man kikar i tråden ser det mer ut som
Välkommen till

Fast kan bara instämma i kören och säga att jag själv inte överklockar något, 30+.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Inte sedan blyerts fix gick på AMD.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

40 bast... Försökt mig på att överklocka min Ryzen 2600X, men det blir inte bättre. Så det får vara. Dock gick min 4670K överklockad alla år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

42 bast.
Uppgraderar så sällan numer så brukar försöka klämma ur det mesta som går i processorväg. Har lagt ner dedär med snabb grafik.. har såna jävla gubbreflexer nu så jag klarar fan knappt övningsbanan i cod

Permalänk

39 år och överklockar inte längre.

Jag vet inte om jag någonsin haft behov av det heller men min nuvarande dator från 2015 verkar överklocka av sig själv, när jag spelar spel så brusar den upp lite grann och när jag bara surfar så är den knäpptyst som en kyrkmus. När jag stänger av datorn innan jag går isäng så visar den sitt missnöje genom att brusa upp som tusan i några sekunder innan den stänger av helt, vilken känslosam rackare.

Tack till alla swecklockers medlemmar som hjälpte mig att välja ut rätt komponenter till datorn föresten.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Inte sedan blyerts fix gick på AMD.

Ahh de va tider det.. samt dra ett streck med flytande silver mellan 2 lödpunkter på ett 9500 kort och vips så hade man ett 9700 kort (ok byta bios också.. men ändå. De var den goda tiden då man kunde "tjäna" pengar på att köpa det näst bästa o använda det bästa

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Är över 30 och när min R5 1600 var ny klockade jag ur allt ur den... Men efter omstart var jag tvungen att gå in i BIOS och ändra någonting och spara annars låg frekvensen på runt 1500 MHz trots att Windows tyckte att den var betydligt snabbare. Så nu kör jag den i bara 3,6 GHz för att slippa gå in i BIOS vid varje uppstart. Är mycket sugen på att uppgradera till hösten.

I min ungdom började jag med överklockning på en AMD Athlon XP 1600+

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Ahh de va tider det.. samt dra ett streck med flytande silver mellan 2 lödpunkter på ett 9500 kort och vips så hade man ett 9700 kort (ok byta bios också.. men ändå. De var den goda tiden då man kunde "tjäna" pengar på att köpa det näst bästa o använda det bästa

Ett bevis på att de var bättre förr

Permalänk
Avstängd

Struntar numera i att överklocka, det är inte värt den extra tiden det tar för att hitta optimala settings.
Även med förra CPUt 4670k så körde jag bara moderkortets automatiska överklockning.

Dessutom så har jag råd numera att köpa bättre, men undviker generellt precis allt som är i topp-prestanda, eftersom det ändå inte håller så lika bra slippa slänga pengar i sjön.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

40 bast... Försökt mig på att överklocka min Ryzen 2600X, men det blir inte bättre. Så det får vara. Dock gick min 4670K överklockad alla år.

I princip enda sättet att överklocka Ryzen är att överklocka minnet, då du därmed indirekt överklockar CPU

Permalänk
Medlem

Är ju allmänt sjukt tråkig att överklocka idag jämfört med förr. Nu får man vad, 10-20% prestandavinst som bäst typ. Förr kunde man spara sjukt mycket pengar på lite överklockning. Nu är jag inte ens 30 än men.

Permalänk
Medlem

Fyller 39år i år och överklockade senaste CPUn, gjorde en delid och en överklockning av min 4770k från stock till 4.4Ghz (kanske inte bästa exemplaret), det var enkelt att göra och tog inte särskilt mycket tid, så varför inte? Numera skulle jag inte göra det då dagens processorer har så liten marginal man kan vinna på överklockning samt att den inbyggda boostfunktionen är såpass bra att den redan når i princip dom resultaten man själv skulle ha nått.

Lite trist ändå att den enkla överklockningens tid är förbi, tyckte det var kul att överklocka.

Permalänk
Medlem

Var till nyligen i kategorin att jag inte längre överklockar. Man överklockar inte på samma sätt som Sandy Bridge tiden för att inte tala om Core 2 Duo, A64 eller Pentium4. Men har på semestern satt mig in i det och fått till bra nu. Ökade med ca 10% mer FPS i spel OC på CPU och GPU och RAM. Mycket tack vare man bytte till vattenkylning för första gången som gjorde det.

Kör nu 9700K 5ghz, RAM 3100mhz CAS15(var 3000 innan), RTX 2070 är +240 core och +1200 minnen.

Men inte som min Core 2 Duo som jag klockade från 2,33ghz till 3,25ghz och den slog mycket dyrare processorer. Nu är det mer kärnor som kostar och de kan man inte få fler av via klockning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vi som är runt 40, krämar vi ur den sista FPS:en eller nöjer man sig som det är eller bara en liten höjning av CPU?

Jag känner att man numera inte har tid att kräma ur den sista FPS:en och man ofta nöjer sig med stock eller möjligen några steg upp på CPU. Vore kul att veta hur andra gör och om ens ålder påverkar hur entusiastisk man är.

Så är du hardcore gamer / speltorsk eller bara använder du datorn i bland?

38 bast snart och överkloclar mer än någonsin! 🤘

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Jag använder datorn väldigt mycket, som SSH-klient, VNC, RDP, webbrowser, scripting.
Inbland spelar jag på den, det går också bra, överklockning skiter jag i då det är hugget som stucket för de flesta av mina applikationer, och Ryzen sköter det det rätt bra själv så....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

50 i år.. vill bara att det ska funka så jag slipper pilla.

Permalänk
Medlem

Är 40+ och OCar inte så mkt längre. Men känns som behovet av OC/tweak va större för 25 år sedan för att få spelen att flyta på bra.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag fyller 40 i november och tappade överklocknings begäret sedan jag köpte min i7 2600k för nio år sedan som utan klagomål hoppade upp till 4.1 ghz med moderkortets automatiska överklocknings funktion. Då kändes det som det inte var någon sport längre som det var förr med Tex Barton CPUerna.

EDIT: Kör btw forfarande med samma 2600k fast i stadiga 4.4 ghz. Räcker gott och väl forfarande

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Ids inte överklocka nämnvärt längre. Tror inte någon 24/7-överklockning idag kan jämföra sig med det man fick med sin Celeron 300A + Abit BH6. Det var tider det.

Instämmer 1999 tror året var när man klockade sin 300a till 450 mhz!! Hade också BH6 kortet

Visa signatur

2,4 Ghz och en espressobryggare från KRUPPS.

Permalänk

36 år ung och precis byggt första datorn som jag inte överklockat. Prestandan är bra som den är och jag orkar inte klocka... I förra burken hade jag dock en i7-2600k som jag experimenterade med, den klockade ju fantastiskt bra så det var kul när man kunde köra den svalt och stabilt i 4,5ghz

Permalänk
Medlem

Jag hade också en Celeron 300 och fick då 50% överklockning det var tider det.
Nu orkar jag inte överklocka det är inte värt det när man har en AMD 3700x och ett MSI B450 MAX moderkort.

Permalänk
Medlem

39år ung och kanske på sin höjd klockar lite på GPUn när den börjar kännas trött. Men då prestandalyftet inte är lika stort som på "the good ol' times" när det kommer till CPU överklockning så har jag inte orkat de senaste åren. Den senaste CPUn jag klockade var Intel i5 4790K och även den fick gå sista åren i originalklock efter moderkortet brann och jag köpte ett enklare moderkort utan möjlighet att klocka.

Permalänk
Medlem

Det som är största skillnaden mot förr är att nu gör de produkter med överklockning i tanken. Det är inget hemligt magiskt sätt att få ut mer prestanda utan snarare helt förväntat och man får upplåst multipel. Annat förr när de inte alls var gjorda för det och multipel var låst så man fick klocka FSB. Det fanns bara en kärna så allt hängde på mhz och man kunde ofta köpa billigaste CPUn och få upp den i mer än den dyraste i mhz. För att inte tala om alla knep att flasha bios på grafikkort och göra om ett non pro till ett pro kort eller ett radeon 9500 till ett 9700.

Man köpte små kylflänsar att limma fast på minnen på grafikkort och RAM för det fanns ingen kylning på sådant på den tiden. Man köpte Artic Cooling kylning till grafikkortet och bytte ut en 40mm fläkt som bara täckte kärnan till en för den tiden stor blower kylare som täckte halva kortet.

Det finns visserligen fortfarande mer "förbjudna" sätt att överklocks idag men nu är de så avancerade och folk löder fast shunt mods och använder flytande kväve etc. Det känns som antingen är det jättelätt eller så är det extremt avancerat och man måste vara Kingpin eller någon annan extrem klockare.

När vi ändå är inne på gammalt. Efter Fast and the Furious var neon det coolaste man kunde ha och självklart hade man det i datorn med plastfönster. Man trodde aldrig det skulle komma tillbaka men nu med RGB är det större än någonsin men minns fortfarande ens Pentium 4 bygge med plastfönster och massor med blå LED som lyste upp hela rummet på natten och man visade stolt burken för alla mammas kompisar som kom över och de var vana med beiga burkar och hade aldrig sett något liknande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

28. Överklockar inte längre utöver att aktivera turboläget via BIOS. Varit nära till att paja ett nyinköpt grafikkort genom flashning. När man är äldre och har ett jobb har man råd till att köpa kraftfullare datorkomponenter, istället.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Det är kul att överklocka men det är ju knappt lönt längre. I alla fall inte på de dyrare cpuerna som redan ur lådan är nära max med vanlig kylning.

Sen så kostar bra moderkort 3 ggr mer idag än sist jag köpte ett.

Allt som allt är det inte värt det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Några år norr om 30. Har inte ens en egen dator hemma numera, bortsett från laptopen från jobbet. Kanske man har tid och intresse att bygga ihop en dator modell bättre i framtiden när barnen hunnit bli äldre, men inte just nu. Spelar gör jag ibland, men då bara något strategispel ur Total War-serien. Använder mig då av Shadow då det inte riktigt finns någon kraft i min bärbara.

Desto äldre jag blir desto mindre tid och intresse har jag av att sitta och pilla. Bara det fungerar så är jag nöjd. Om det inte fungerar så har jag numera ekonomin att jag kan uppgradera om jag vill det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ljudnivån är viktigare så jag underklockar oftast, speciellt grafikkortet. CPU rullar på i stock.

Permalänk
Medlem

Orkar inte med att hålla på och mecka med överklockning längre och är väldigt ointresserad av att byta saker i datorn om det inte är absolut nödvändigt. Kanske därför jag sitter på 3770K som är 7+ år nu hehe. (Pic related).
Har bytt minnena till lite snabbare och bytt grafikkort några gånger under tiden.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

42 och överklockar inget längre utan kastar pengar på problemet för att ha tid att spela eller fritidskoda istället.

Men visst kan man nostalgiskt sakna gamla Abit BP6 med 2 x Celeron 400 överklockade till 600... Magiskt med första rimligt prissatta SMP-brädan och köra Linux och NT på den 1999... 😂

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)